Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3103 ggr
ceesia
0

När ska jag hämta henne?

Jag bor i lägenhet och har en innekanin (fransk vädurshane). På kommande är också en liten frassetjej, som är leveransklar och får hämtas när som helst. Nu är det så att min hane kommer att kastreras på fredag, och jag är inte säker på om jag borde ta hem nykomlingen innan det så han får träffa henne före kastreringen eller om jag ska vänta? Till saken hör att tjejen hittills bott ute och jag vill gärna få in henne så fort som möjligt före det blir väldigt kallt ute, då det ändå kommer att bli en rätt stor temperaturförändring för henne. Vill inte stressa min hane direkt efter kastreringen, så isåfall måste jag nog skjuta upp honans inflyttning åtminstone någon vecka.

Hur skulle ni ha gjort, hämtat henne före eller efter kastreringen? Dom kommer inte att bo i samma bur, men så nära att dom ändå kan nosa på varann genom gallret. I framtiden får dom eventuellt flytta ihop, om det funkar.

ceesia
0

Puutt!

[Kaninlycka]
0

Det bästa är nog att vänta i alla fall 4 veckor efter att hanen har kastrerats och sedan borde du kunna sätta ihop dem direkt på neutral mark utan problem. Möjligen att hanen försöker para honan först i början om hans hanbeteenden inte försvunnit helt ännu.

Är honan vuxen eller en unge när hon kommer till dig?

annaforsgren
0

Jag har för mig att ban bör vänta 2 månader innan man sätter ihop dem, för att hanen inte ska kunna befrukta honan.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Workingdog
0

fast nu ska dom ju inte träffa varandra som jag har fattat det, utan dom kommer sitte i varsin bur bredvid varandra. Jag tror inte det ska vara något problem att ta hem henne nära kastreringen. Men vet inte säkert då jag inte är såå bra på det ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Jaqline
0

Har själv en kastrerad hane ihop med en hona. Han blev kastrerad innan han kom till mig och då hade dom försiktigt fått nosa på varandra men jag rekommderar de ej om honan som  är parningsvillig då dom kan göra det genom gallret! Efter att han blivit kastrerad hade jag dom åtskilda två veckor efter veterinärens råd för att det kan ska verka ordentligt och läka ihop men då hade jag kaninerna i burar brevid varandra. Men språka med en veterinär,dom vet nog bäst! Lycka till! Glad

ceesia
0

Honan är ca 4 månader och hanen är 6. Problemet om jag väntar med att ta hem henne i 4 veckor är att då är dagstemperaturen runt 0°, och växlingen blir ganska radikal att flytta in henne då.. Så jag tror jag hämtar henne några dar före kastreringen, så han får vänja sig med att ha henne i närheten före operationen. Vill inte stressa honom med nytt sällskap direkt efter kastreringen.

Dom får bo i burar brevid varann ett par månader, så provar jag ifall dom vill bo tillsammans sen. :)

Jaqline
0

Jaa hoppas det går bra iaf :)

[ninnakm]
0

efter 3 veckor sa min veterinär att jag kunde släppa i hop dem:)

ceesia
0

#8 Okej. Ska höra vad min veterinär rekommenderar. :) Har i vilket fall som helst ingen brådska med att flytta ihop dem, dom får bo i egna burar så länge det behövs.

Lady-X
0

Jag hade väntat så länge som möjligt med att ta hem honan. Har inte din kanin varit hanig innan så kommer han garanterat bli det när honan kommer. Jag hade en nykastrerad hane 5 mån och han var jättegullig innan honan kom. Han fick "kåtslag" när jag fick hem min hona. Trots att han alltså var 5 mån bara och dessutom kasterad. Blev som förbytt och gick inte att umgås med. Han omplacerades sedan men det är en annan historia. Det kan ta flera månader innan hormonerna lägger sig. Efter en månad kan han inte befrukta men vill du inte att han ska utveckla hanighet så hade jag väntat två mån i alla fall. Även om du inte sätter ihop dem tycker inte jag det är vidare schysst att sätta dem nära varandra. Snacka om att hanen kommer bli frustrerad Obestämd. Sen är alla kaniner olika men detta är min erfarenhet.

poesi
0

Det låter jättebra att du tar hem honan några dagar före kastreringen tycker jag. Som du säger kommer det bara bli kallare å kallare ute och annars blir nog temperaturskillnaden väldigt stor för tjejen.
Vissa hankaniner kan bli lite haniga när de känner att en hona finns i närheten, men vissa bryr sig inte alls, så det är inte alls säkert att din hane kommer att ändra sig i sitt beteende eller nått sånt.

Har själv en okastrerad hane i en bur bredvid en hona+kastrerad hane & det går bara fint tex.
Innan jag kastrerade en annan av mina hanar så bodde han bredvid en hona och han ändrade sig inte heller nånting i sitt beteende.

Men som sagt var, alla kaniner är ju olika men jag tror att det bara kommer gå fint. Glad

poesi
0

Förresten, du har inte möjlighet att ha burarna en bit ifrån varandra? Tänkte att hanen kanske bryr sig mindre då osv. :)

ceesia
0

#10 Det var tråkigt att det inte funkade med din kanin. :( Problemet med att ta hem henne om två månader är att då är det mitt i december och garanterat många minusgrader ute, känns inte alls schysst att flytta in henne i +20° då.

#11 Jo jag funderar på att flytta burarna en bit ifrån varandra, så dom ser varann men inte kan ha roligt genom gallret åtminstone. Hoppas verkligen att min hane inte ändrar något i sitt beteende, han har en verkligen ljuvlig personlighet! Ligger just nu med huvudet i mitt knä och myser. Kyss

poesi
0

#13 Åh, okej. Jamen, det låter jättebra om du flyttar burarna en bit ifrån varandra. Lycka till! :D

ceesia
0

#14 Ja jag hoppas det kommer att gå bra! Hämtar hem lilltjejen ikväll, spännande! Skrattande Hoppas hon blir lika rumsren som hanen.

ceesia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är hon hemma, min lilla tjej! Kyss Inte helt säker på Vilken färg? hon är, vad tror ni?

poesi
0

Åh, så söt är! Är absolut inte så bra på viltfärger men kanske viltisabella?

Sashhi
0

Ser ut som en viltzobel :) Viltisabella är den inte ^^

Not your mom, not your milk.

ceesia
0

Tror inte heller hon är viltisabella. Hur ser man skillnad på viltzobel och viltblå?

Togla
0

#19 zobel är av en mörkare färg  i ansiktet ,tänk dig en siames fast ja , i detta fall med mörkblåa tecknen runt nos / öron o deras lilla svans :P

MVH Elin

Togla
0

åååh förlåt nu tänkte jag på BLÅZOBEL.. inte viltzobel för dom har jahg ingen aning om hur dom ser ut :P

MVH Elin

ceesia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser hon ut i ansiktet, inte så bra bild men den enda jag har hunnit ta hittills. Tycker inte hon är mörkare i ansiktet än resten av kroppen?

Togla
0

jag tycker hon ser mäörkare ut, dessutom blir zoblar ennu mer mörkare med tiden

MVH Elin