Fara med katter, skator?
Jag undrar om utekatter kan döda en kanin?
Min kanin har rymt några gånger och det går fullt med katter här. Kan katter eller skator döda kaniner?
Jag vet att jag borde säkra buren ännu mer men denna kanin är en frihetstörstande kanin som verkar finna utvägar överallt.
Vi har nät över hagen men om den bara glipar pyttelite så hittar han ut och hoppar över kompostgallret.
Men nu ska jag fixa något bättre.
En katt kan helt klart döda en kanin om den bara skulle vilja det.
Även skator kan bli jobbiga.
En kanin som ett par bekanta till min familj räddade, sprang lös och blev konstant attackerad av kråkorna och skatorna som var i närheten.
Jag har dock aldrig haft problem med varken skator/kråkor eller katter, som tur är.
Själv är jag inte rädd att mina kaniner ska bli skadade eller ens skrämda av någon katt. Vi har två egna katter som får gå ute när vi är hemma och kaninerna "bossar" över dem och jagar iväg dem om de kommer nära. :p Samma sak med grannens katter.. Fast det är ju individuellt, vissa kaniner är mer rädda för katter än andra.
Ang fåglar är det mest större rovfåglar, som örnar och hökar, som man bör oroa sig för, om man inte har kaninungar då. Är man orolig för såna är det bara att täcka över hagen med t.ex. bärnät eller pressenning.
Jag har bara kaninerna ute så länge någon är hemma och kan hålla lite koll. Om man har kaninerna ute i mindre stabila hagar (t.ex. kompostgallerhage utan tak) och inte håller uppsikt över dem är det ju inte särskilt säkert. Men så länge man håller koll och har ett krypin i hagen (t.ex. en håla, en transportbur el liknande) så kaninen kan gömma sig om den blir rädd funkar det även om man inte har världens säkraste Hage. :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Katter kan absolut ta en kanin om den vill, har en bekant vars katt har tagit hem en drös harar genom åren.
Skator däremot har jag aldrig haft några problem med, vi har en orädd skata här som håller till runt kaninhuset och alltid sitter bredvid kaninerna när de är ute i hagarna. Jag är övertygad att den stackars skatan tror att den är en kanin (;