Hjälp med färger!
Jag ska strax få en Havanna Brokad hane
och är på jakt efter en passade hona -
Behöver lite hjälp om vilka färger jag bör passa mig för
Och vilka som kan ge otroliga färger!
Och om någon har någon passade hona
och kan fixa transport, hör av er!
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
Bästa är om du får tag i en havanna färgad hona om du vill ha havanna och mantlade ungar. Vilken ras? gäller det?

Honan ska vara havana om du vill ha havana, alla andra färger ger svart om det är en renavlad havana, dvs utan dolda anlag. På det viset är havana en svår färg om man vill få många olika färger. Vet du nåt om stammen på havanahanen??
R: Det är dvärgvädur
L: Tyvärr har inte fått stamtavlan ännnu - uppfödaren har inte
svarat på snart 2 veckor - ska ringa i slutet av veckan nu.
Men en havanna hona är alltså det bästa alternativet?
är sugen på en helfärgad havanna hona isåntfall!
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
Linnet: Du kan kolla på Liljedals hemsida - googla bara "Liljedals kaniner". Och scrolla ner till Mowgli - kanske är till hjälp
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
Om du söker en normal pälsad dvärgvädur i havanna så har en av mina vänner såna kolla in Östgårdens Kaniner.
Vad du INTE ska ha är en brokad eller mantlad, då ungarna kan bli så kallade "vitscheckar", dvs att de ärver brokningsanlaget från båda föräldrarna. De kaninerna får lätt preblem med magen, och lever sällan till vuxen ålder.
Zobel och siames ska du undvika, då zobel/siames havana inte är godkänt, och zobel kan vara svårt att skilja från äkta havana.
Rysstecknad likaså, rysstecknad havana är inte godkänt, och kan påminna om en blek svart ryss (svarta ryssar kallas ofta zobel brun, men det är felaktigt eftersom en ryss inte kan vara zobel).
Chinchilla bör du undvika, då brun chinchilla inte är godkänd.
Alla gula färger är en dålig idé tillsammans med havana, då det kan ge upphov till kanel (som inte heller är godkänt)
Vit blåögd är ett stort NEJ att använda till vilken annan färg som helst, då det ger vita tecken och annat elänge på avkomman, och är svårt att avla bort.
Annars så funkar det mesta. Men som någon sa, du får inga bruna ungar om inte båda föräldrarna bär brunt. Om däremot båda föräldrarna ÄR bruna, så blir alla ungar det med.
Det bästa du kan göra är att fråga dig VAD DU VILL HA FRAM. Då är det betydligt enklare att svara på vad du ska para med. :)

Precis som andra redan skrivit så måste du ha en efärgad kanin Vilken färg? du än väljer, brokad får inte paras med brokad.
#7: Nej det har den inte. Kolla på bilden ;)
Dock så bör trådstartaren kanske tänka på, OM det är så att kaninen ska användas för utställningsavel, att stamtavlorna förmodligen inte blir godkända pga för många icke stambokförda.

#4 Har kollat och enligt genkoden så kan det finnas dolda anlag (gul och blå) men det är ju inte säkert och enda sättet att få veta är ju att para med kaniner som bär på blått och gult.

#9 Jag ser ingen bild…
Fungerar Madagaskar helfärgad - och Havanna brokad ?
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
#12: Det funkar.
Men helst bör man inte blanda in gult med havana om man vill ha bara godkända färger.
Madagaskar är en gul färg.
Nackdelen är att det sen kan ge kanel, vilket inte är godkänt.
#12 ja, men om de är renavlade blir de bara svart och svart brokad
Okej, någon färg jag kan kolla efter som är godkänd med havanna brokad?
har mest fått veta vad som inte fungerar ihop. ^^
Med vänliga hälsningar
Patricia ♥
#15 allt är godkänt utom brokad och wiener/bew som inte är önskvärt :)
Finns många färger som funkar; svart, blå, egern, viltgrå osv.
Dessa ger i senare generationer även färger som är godkända, såsom egern, blå, viltbrun etc.