Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3982 ggr
Chieko
0

Nougats oväntade kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För er som inte läst de andra trådarna:

Nougat kom till mig i onsdags morse från ett omplaceringshem som gått överstyr. Djuren annonserades ut på reptilforum och många här på iFokus bad om hjälp med att rädda djuren. TheMe ville gärna rädda Nougat, men bor i Uppsala och djuren fanns här i Göteborg. Jag bestämde mig för att hjälpa till då jag ändå skulle till Stockholm på torsdagen. Så jag hämtade Nougat och Blixten, en dvv hane som skulle bo hos mig tills jag hittade ett nytt hem åt honom. Han fick marsvinens utebur och Nougat, som bara skulle bo här över natten, fick låna marsvinens gallerbur (de fick bo i sin Hage över natten).

När jag la ut färska bilder på Nougat, funderade en del över den stooora magen. Och ja men visst. Torsdag morgon låg det 10 kaninungar i buren! Jag ringde direkt till TheMe och berättade läget. Vi bestämde att Nougat fick bo kvar hemma hos mig, så tog jag istället med Blixten till henne och så skulle hon hjälpa mig att hitta hem till ungarna när det började behövas.

Sånt är läget idag! Alla 10 kaninungarna verkar må bra, dom kravlar runt runt i boet. Nougat är pigg och trevlig, tur det nu när hon ska bo här så länge!

Bilden är på Nougat, den stolta mamman!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
0

Och här är en av dom små fina ungarna. Alla är svarta, några har vita magar. Jag tänker inte ens försöka hålla ordning på vem som är vem än på ett bra tag… ;)

/Karin

Chieko
0

Nougat la ungarna direkt i spånet, hade väl ingen ro att boa i nya buren (nej, jag hade ingen aning om att hon var dräktig!), men nu har hon gömt dem i höet.

/Karin

TheMe
0

Åh vad glad jag blir över att se nya bilder på Nougat och bebisarna. Jätteglad att allt går bra så långt, du är en klippa! Glad

Rocky (tidigare Blixten) är hos veterinären nu och kommer kastreras om en liten stund. Sitter här hemma och är nervös, men det ska säkert gå bra för lilla charmknutten.

Eftersom du skrev om Rocky i ditt inlägg så smyger jag in en bild på underbaringen här.

Klicka för att stänga bilden

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Chieko
0

Han är så söt! Jag hoppas verkligen att det går bra idag!

/Karin

Valkyrie
0

Gud vad roligt att allting gått bra :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[BonnieL]
0

Oj, vilken chock du måste fått!
Men jättebra att du engagerar dig så mycket. =)

TheMe
0

#3 Nu är Rocky hemma igen och allt har gått bra!

Frågade om kastrering av Nougat när jag ändå var där och det är tydligen tveksamt med tanke på att hon kan vara ganska överviktig av vad man ser på bilderna. Kommer hon till mig efter sin kull så vill jag ju gärna kastrera henne om det kan göras utan förhöjd risk…

Chieko
0

Nya bilder! Här är mamma utan jättemagen! Jag tycker att hon börjar se riktigt fin ut. Hon är nyfiken och glad över att komma ut ibland. Hon får naturligtvis vara på gräsmattan och i blåbärsriset en del också, men hon äter så mycket och rör på sig så lite så blir altanen ibland med ;)

/Karin

chris65
0

Åh, "lilla" gumman!

Hon ser iaf pigg ut för att fått 10 ungar.

Verkar trivas hos dig..Glad

Valkyrie
0

Nej vad fin hon är, underbar!

Rest in peace Valkyrie!

Johanna-Larsson
0

Grattis ! :D Ska du behålla nån av dom ? :)

Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!

Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~

Billikanin
0

#8 Vad fin hon är!

MajaL
0

Vad fin hon är! =)

Jättesöt! =)

Ni har ingen aning om vem pappan är?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Chieko
0

#11 Det är ju den ständiga frågan. Frågar du mamma säger hon "NEJ!". Frågar du mig så… Bryr jag mig om vad mamma tycker, trots allt hennes hus. Men det är ju min första kull någonsin, klart det hade varit mysigt att behålla en!

#13 Vi (omplaceraren och jag) tror att det är Blixten/Rocky som är pappa. Han bodde nära och 4 av ungarna verkar vara viltgrå som han :) Fast resten är i och för sig svarta…

/Karin

Chieko
0

Här är en av de viltgrå sötingarna. De börjat öppna ögonen nu!!!

/Karin

Inaarah
0

Så söta.
Måste ha varit lite annorlunda och få denna kull då jag följt handlingen i de olika trådarna. Men lycka till att hitta hem sen! :)

Valkyrie
0

är det någon rexpälsad då? :)

Rest in peace Valkyrie!

gickan87
0

Tur att det finns människor som ni!

Lite nyfiken, vad är Nougat för ras?

MVH Erika :)

Valkyrie
0

Nougat är en rex =)

Rest in peace Valkyrie!

[bebba]
0

Var hon inte en gotlandskanin med rexpäls? Kanske jag som är ute och cyklar

Valkyrie
0

Hon ser ut som en rex men hon kan ju ha det i sig men vad jag har sett så ser hon ut som rex.

Rest in peace Valkyrie!

Chieko
0

#17 Jag har lite svårt att säga det än, får väl se när dom blir större. Just nu är pälsen bara så mjuk och go att den knappt känns!

/Karin

TheMe
0

Om Min Rocky är pappan så blir ingen rex, krävs att båda föräldrarna är rex eller bär på det och skulle inte tro det om Rocky.

Rocky kommer alltså från samma "omplaceringshem" så det här är absolut ingen kull som jag och Chieko har kokat ihop, ytterst oväntad för oss båda.

Bilden på Rocky ovan försvann visst, så här kommer en ny. Kan ju vara ännu mer intressant att se bild på honom nu när han fömodligen är pappan till Nougats kull…

Rocky är numera lycklig kastrat. Glad

Valkyrie
0

23# Ja men han kan ju ha rexanlag eller bärare :)
Vad kul att allting gick bra, har han blivit lugnare eller så?

Rest in peace Valkyrie!

TheMe
0

#24 Han är lika charmigt energisk, men har slutat kissa, bajsa och revirmarkera med hakan överallt. Så mer harmonisk är han absolut.

Jo, han kan ha anlag, jag vet ju inget om honom så. Men troligtvis inte, har hört att ungarna ska se krusiga som små om de är rexar.

Valkyrie
0

25# Ja de har lockig/krullig päls och även noshåren är krulliga =)

Rest in peace Valkyrie!

TheMe
0

#26 Aha, där ser man. Men då kan ju Chieko kolla alla ungar och se efter hur de ser ut i pälsen.

Chieko
0

Inga krulliga pälsar här inte! Dom är så släta och fina allihopa. Alla utom en har öppnat ögonen, ska hålla lite koll på den så får vi som om han kommer ifatt.

Kort från idag när jag kollade dem :)

/Karin

Billikanin
0

#28 Bebishög! Så sött!<3

gickan87
0

#28 ser jag rätt om jag tror att några av ungarna kommer får hängöron?

Valkyrie
0

30# Om en rex paras med en dvv är det mest sannolikt att det blir ståöron ;) så är det med alla raser eftersom stå öronen "vinner" Cool

Rest in peace Valkyrie!

gickan87
0

#31 men den svarat ungen längst ner på bilden verkar ha öroon som är påväg att lägga sig? eller också ser det bara så ut har urusel skärm.

Valkyrie
0

32# Ja såklart det inte är säkert men det brukar vara så att de flesta får stående.
Jag tror den svarta får flax öron.

Rest in peace Valkyrie!

gickan87
0

#33 så kan det förstås vara :)

TheMe
0

#30 Jag tror inte på liggande vädursöron med tanke på att den troliga pappan, dvs min Rocky, har ett upp och ett ner. Och mamma Nougat har ju långa upprättstående öron.

Tänk vad snabbt det går med de små! Glad

Chieko
0

Snabbt är bara förnamnet! Ikväll har jag sett några modiga ena som börjat skutta ut ur boet och en vända i buren!

Fråga: Ska jag byta till större bur imorgon?
Så att mamman lite lättare kan skutta undan ungarna.
Så att jag kan sätta i något hus/planka hon kan hoppa upp på och vara för sig själv.
Så att jag får plats med en toalett och får ungarna lite rumsrena. 
Så att Nougat inte blir knäpp av att hon behöver sitta inne så mycket…

Buren jag har nu är LITEN, den andra är också gallerbur men större iaf (140x70x55)

/Karin

Valkyrie
0

36# Vet faktiskt inte men buren du har nu är ju väldigt liten så jag tror det bästa är om du flyttar de till en större. Men ta då samma spån och allting från gamla buren så att allting inte blir en chock och nya lukter. Men det är vad jag skulle ha gjort och tror faktiskt inte det är en större fara eftersom de börjat komma ut ur boet ;)

Om du får den av en kompis, tvätt nogrannt!

Rest in peace Valkyrie!

Chieko
0

Igår (fredag) flyttade familjen in i nya buren, efter att jag tvättat den nogrannt :) Passade även på att väga alla ungarna: minsta vägde 117g och största 163g. Är det normala vikter för ungar 2 veckor gamla?

/Karin

Linnet
0

Det är nog normalt, eftersom det var så många ungar. Detta med vikt varierar väldigt, mina 1 vecka gamla ungar väger 62-107 gram, dom är 5 i kullen dvärgvädur. Sen har jag ju, som jag skrivit om i en tråd två ungar i en kull som blir 4 veckor på måndag, där dom två minsta bara väger ca 140 gram.

gickan87
0

Nu vill jag se nya bilder :)

Chieko
0

Det förstår jag, kommer senare idag om jag kommer ihåg det! Städade buren igår, sen var det full full full fart på alla! Borde filmat alla popcornen… Kommer bli himla rörigt när tiden går, ungar överallt!

/Karin

Chieko
0

Hmm, det tog visst lite tid innan bilderna blev tagna, men här är de i alla fall!

Detta är för en vecka sen när dom just flyttat in i den nya buren.
Allt har gått bra, det var skönt för Nougat för hon fick en back att hoppa upp på och slippa ungarna lite. Fast några har lärt sig hoppa upp nu…

/Karin

Chieko
0

Nougat brukar få äta sin pellets utanför buren för att slippa att ungarna försöker dia. Då öppnar jag bara gallret och så kan hon skutta in och ut som hon vill. Lämnade henne som vanligt en stund, gick upp och åt själv. När jag kommer ner igen och går mot buren far något litet svart över golvet…! Jag är så glad att jag fick syn på den, tänk va en sån liten kan hitta för gömställen i ett garage! Och nu har de alltså börjat hoppa ut ur buren… tips??! Nougat vill så gärna kunna skutta fritt…

Den här bilden tog jag idag, första gången de såg gräs, det var gott det! Fick skynda mig att ta korten så de inte fick i sig för mycket ;)

/Karin

Kassy
0

Naw, villka söta <3 Mina 2 st (6 från början) var också tjuvparning som jag inte visste nåt om så en dag hittade jag 4 st döda kaninungar i buren och jag bara stirrade. Efter att ha plockat bort dom döda kollade jag mig omkring och hittade ett litet bo med 2 st levande i. Råttorna hade börjat gnagt på dom som var döda så det såg värsta äckligt ut. Visste inte att det fanns råttor i stallet..

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Chieko
0

#44 Ja jag är väldigt glad att alla mina överlevt. Det blir fler att sälja men jag slapp det hemska att plocka undan döda.

/Karin

gickan87
0

Vilka sötnosar! Kyss

Chieko
0

Ser ni så mycket öronen växt på en vecka?! Nu är dom så långa och fina så!

/Karin

elinab
0

Så roligt att det gått bra för Nougat och hennes små bebisar. Glad

Kassy
0

Ja, dom blir stora jättesnabbt!

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

Chieko
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är en liten film från första gången de var ute i hagen! Inte så mycket fart i början, gräs är ju så gott! Nu är de ute ca 15min om dagen när det är bra väder, och då brukar det bli lite mera fart på dom ;)

Kass kvalité också, pappas Nikon D90… Ska filma med min lilla nästa gång de sätter fart!

/Karin

gickan87
0

Så stora och ståtliga de börjar bli!

De kommer ju få jätteöron om de fortsätter växa Kyss

Onslow
0

Vill ha! Men mor min tillåter inte fler än en kanin. :c

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Kassy
0

Vad tråkigt, men du kanske skulle kunna behålla en och ha den tillsammans med mamman? Eller? Obestämd

Billikanin
0

Åh, de är så söta!<3 Filmen i #50 är ju helt underbar!

malinroth
0

Väldigt stiliga små krabater, och vilket gäng! :)

Chieko
0

Här kommer bild på mamma som vaktar småttingar. Bäst att komma upp lite, dom är många och trädgården stor!

/Karin

Chieko
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här är småttingarna på sin 5-veckorsdag! Inte vara ute på några dagar på grund av kallt väder och tidsbrist, så efter en halvtimma idag var de ganska trötta när de kom in ;)

/Karin

Billikanin
0

#57 Oj oj oj, vad söta de är!<3

[Emmla]
0

jätte söta ungar och jätte fin mamma! kul :)

Jennymaria
0

Alla är ju jättefina! Vill ha….

Chieko
0

#60 Kom och hämta en hane :D

/Karin

gickan87
0

#61 har du fått några sålda?

Chieko
0

#62 4 honor av 5 är tingade och hämtas nästa söndag när kaninerna är leveransklara. Har alltså 1 viltgrå hona, 1 viltgrå hane och 4 svarta hanar kvar!

/Karin

[alice95]
0

#57 Supersöta!!! :)

Chieko
0

Nu är honorna hämtade allihopa! Min kompis tog den sista honan. En svart hane är tingad och den viltgrå ska nog stanna hos mig, så det finns 3 svarta hanar kvar! Tänkte ta kort nu så får ni se hur stora de blivit!

/Karin

Rexkanin
0

FFårjag  bar frågaenn? :) Vad ska an väga ungarna med, är det nån speciell våg eller nåt`:d

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Onslow
0

#65 Skynda att lägga upp kort!
Eller föresten, jag kommer bli så kär i alla (aa')
Men iallafall ^^
Vill ju så gärna ha en liten tös, hur stora kommer de bli ungefär tror du? Får bara ha dvärg för föräldrarna.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Chieko
0

#66 Ungarna och mina marsvin har jag vägt på elektronisk våg som jag tror är tänkt som brevvåg från början. På den plattan har jag ställt en kakburk som jag satt djuren i :) Mamma kanin är dock lite för stor så henne vägde jag och mor på köksvågen igår. Vilken våg som helst går alltså bra, men skydda den mot smuts med en tidning eller nåt så blir din mamma gladare ;)

#67 Tyvärr blir det inga bilder ikväll, är på tok för trött efter min ridlektion för att hämta kameran och lägga över bilderna. Alla tjejer är ju slut också, och blir nog något större än en dvärgras.

/Karin

gaabriellaaa
0

skriver för att följa tråden, superfint ungar! Oskyldig

Rexkanin
0

#68 Tack för svaret! ^^

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

annaforsgren
0

Vad söta dom är!:) Vad många det blev.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Chieko
0

Imorgon tänkte jag lägga hit lite bilder på de 4 killarna som är kvar och deras nya snygga utebur!

/Karin

FijaahM
0

Jättesöta niner Skrattande

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

Chieko
0

Här kommer en uppdatering med massa bilder!

Först ut: kaninerna leker i garaget under en regnig dag. Det är nog bland det roligaste som finns, att skutta runt och upp på och genom allt skräp som finns där!

Bilden tagen den 22/6, när dom var exakt 2 månader gamla.

/Karin

Chieko
0

Samma dag, den gråa hanen sitter på en flyttkartong som blev halvt uppäten ;)

/Karin

Chieko
0

Jag har flyttat runt hagen lite, men så här ser den ut nu! Hönsnät längst upp eftersom Mr X och mamma Nougat hoppar ut annars Flört

/Karin

Chieko
0

Här är hagen utan kaniner och från en annan vinkel. Får den godkänt?

/Karin

Denna kommentar har tagits bort.
ulanea
0

Naw, vilka fina:D!
Vill ju nästan komma o sno den grå;)!

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

Chieko
0

# 80 Han är till salu så kom du bara!

/Karin

elinab
0

Åh så stiliga ungarna blivit med långa fina öron! Kul att du hittat hem till många också. Hoppas du hittar bra hem till killarna som är kvar också.

Jättefin Hage. Lägg gärna in fler bilder på ungarna också. Så roligt att se Glad

Chieko
0

Kom igen nu folk! Dessa killar kan inte stanna så mycket längre! De har börjat visa varandra vem det är som bestämmer, vill hellst slippa ha 4 olika burar till dem… Och är de inte sålda till hösten kommer de efter jul att ges till Stockholms lantbruksuniversitet, så att veterinäreleverna får dem att öva på… Ingen som har plats för en liten kille?!

/Karin

jossan84
0

#84 Du menar Uppsalas lantbruksuniversitet antar jag? :) Finns inget i Sthlm.

Valkyrie
0

84# Hur gamla är de? nog bäst att sära på de.

Rest in peace Valkyrie!

Chieko
0

#85 Det heter Stockholms trots att det ligger i Uppsala :)

#86 De är nu… *kollar kalender* 13 veckor/3 månader imorgon.

/Karin

Chieko
0

En kvinna ringde nyss och ville ha min gråa pojke, och kommer snart och hämtar honom = han sitter och myser hos mig nu. Han är så fin, så synd att jag inte bara kan behålla alla!

/Karin

malin--a
0

Denna tråd har jag missat! Grattis (i efterskottOskyldig)! Jättesöta!

[ninnakm]
0

Nej men gud, jag har också missat detta!:O Jätte fina och vad stora dom är nu i jämmförelse med de första bilderna!:D Grattis:)

jossan84
0

#87 Jag tror att du menar att det heter Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) :) Jag har läst där i tre år och har aldrig hört att det kallas stockholms. Lite OT :)

Chieko
0

Det känns lite tomt nu efter att den grå lämnat mig. Tjejerna och Frans hade jag inte hunnit få någon relation till riktigt då de var så många då, men nu har jag ju hunnit gå och fundera på om jag ska behålla honom eller inte… Kommer nog fundera länge på om jag tog rätt beslut! Han fick komma till en djurälskande kvinna i alla fall, jag tror han kommer få det mycket bra!

#91 tänk att jag har missat det.. Alttid hört stockholms! Aja, alltid ska man lära sig nåt nytt!

/Karin

Brumelisa
0

Putt. Kanske aktuellt med en uppdatering?

Chieko
0

#93 Visst!

Nougat bor hos mig och min sambo, på balkongen till vår 1a. 3 killar är fortfarande kvar, pappa tar hand om dem. Fast bara ett kort tag till, så de kommer flytta till omplaceringshem. Vilket det blir är inte helt klart än, men om någon är intresserad vill de gärna ha egna kärleksfulla hem!

Mr X har varit på hopptävling utan att tävla men var helt lugn med situationen och att gå i sele!

/Karin

Chieko
0

Nougat hälsar att hon trivs bra här nu genom att göra diverse popcornskutt på golvet och upp i soffan!

/Karin

Chieko
0

Nu har pojkarna flyttat till Slättebakes omplaceringshem, där jag hoppas att de kommer vidare till fina bra familjer!

/Karin

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.