Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2041 ggr
Rafflan
0

Hur länge fäller en kanin?

Hur länge fäller en kanin?

Började med att min lejon tös fällde och sen hakade min dvv-korsning på och dvv-korsningen verkar aldrig sluta! blir galen på allt hår!

annaforsgren
0

Det är olika från kanin till kanin och om dem bor inne eller ute. Min kanin har bott ute hela hans liv, men har nyligen flyttat in i mitt rum. Han fäller året runt (rexpäls), när han fällt klart vinterpälsen börjar han fälla sommarpälsen. Vilket är väldigt jobbigt då det blir hår precis överallt! Men nu bor han inne och då bygger han inte upp en lika tjock päls och fäller förhoppningsvis mycket mindre. Men bor de ute så fäller de två gånger om året och beroende på pälstyp så fäller de olika snabbt.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Rafflan
0

#1 mina bor inne, verkar dock ändå fälla 2 gånger/år ;)

annaforsgren
0

#2 jo de gör nog det:) Men de fäller nog inte lika kraftigt som de gör ute då temperaturskillnaderna är mindre.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tarja
0

Alla mina kaniner bor inomhus, ändå fäller dom som sjutton och just nu ser dom inte allt för vackra ut. Tungan ute

Zvintos
0

Just fällningen beror inte enbart på temperaturen, utan jag tror det även har mycket att göra med ljuset som ändras med årstiderna.

Min som bor inne har fällt klart redan, vilket känns skönt.

En hona jag hade fällde pyttepyttelite, men i princip året om.
Medans familjens hona fäller intensivt som attans, men fäller bara någon vecka istället.
Så det är som sagt väldigt individuellt.