Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1927 ggr
[Emmla]
0

Musmat till kaniner?

Hej!

Jag har två möss och dem äter det här:

3 delar havre
3 delar vete
3 delar korn
3 delar råg
1 del hirs
1 del bovete
1/2 del linfrö
1/2 del solrosfrö
1/2 del sesamfrö
1/8 del alfaalfafrö
1/8 del quinoafrö

Mina kaniner tycker det är jätte smaskens.

Kan jag ge det till dem i små mängder?

[Kaninlycka]
0

Tror du räknar lite konstigt. Matten funkar inte.

Lionella
0

Spannmål (havre, korn, vete osv) är ju inget man direkt rekommenderar till kaniner. Skulle inte tro att det direkt är "farligt" att ge, men själv skulle jag avstå :)

Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

Lady-X
0

Som snacks en gång i veckan i små mängder är säkert ok. Kan inte tänka mig, om de i övrigt har bra kost, att det skulle vara farligt. Det är ju magen och hullet du får ha koll på.

När jag var liten och inte visste bättre hade jag en kanin som levde enbart på gnagarblandning med puffat ris, majs, frön etc. och han levde i 6 år och var aldrig sjuk! Han dog av andra orsaker. Rekommenderar inte andra att göra så förstås men der är ju inte musgift du tänkt bjuda dem på precis ;-).

Eidesdotter
0

Jag skulle säga att det är för mkt fett i en sådan blandning. Fröerna är väldigt feta. (Utöver hullet påverkar det ju hjärta och kärl.)

Men som godis någon enstaka gång kanske?

Kristall
0

#1: Jodå, om man tänker att en del är ett bestämt mått, t.ex. 1 dl, och 1/8 del = 1/8 dl :) Det är alltså inte 1/8 av hela blandningen utan bara ett sätt att skriva mängden.

TS: har själv möss och skulle nog avråda från att ge musmat till kaniner, då de har helt olika näringsbehov och matsmältningssystem. Möss har en snabb ämnesomsättning och är väldigt aktiva små djur vilket är orsaken till att de behöver lättsmält energirik mat, medan kaniners magar är anpassade till att smälta fiberrik mat och bryta ner hö och andra växter och ta näringen ur detta. T.ex. spannmål och frön är helt enkelt inte vad de är gjorda för att äta, och kan ställa till med problem i matsmältningen.

Dessutom gissar jag att du ger spannmålen i grynform till dina möss (de flesta gör väl så?), och det sväller lätt i kaninmagar och bör, om alls, ges uppblött.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Kaninlycka]
0

#5 Förlåt, jag är inte helt med idag.

[Emmla]
0

ok, jag har bara gett dem det någon enstaka gång, men jag ger inte i grynform utan i fröform

Varför tycker kaninerna om det om det är så dåligt för dem?

#1 och #5 aha, jag har inte skrivit det, jag tog det från nätet

Kristall
0

#7: Jadu, varför tycker kaniner om fröstänger och gnagarblandningar? Inte för att det är nyttigt inte ^^

jossan84
0

Varför tycker jag om chips och kladdkaka? :)

Det är för mycket frön för att ge som foder, man visst kan du ge lite som godis ibland. Linfrön ska man vara försiktig med överhuvudtaget då det innehåller cyanid.

Men ska inte musfoder innehåller animaliskt protein också?

[Emmla]
0

#8 #9 ok, det var en dum fråga, jag tyckte bara det var konstigt för det där finns ju i naturen och oftast brukar ju vild kaniner ha ganska bra självbevarelse drift så att de inte äter dåliga saker.

#9 jag tänkte inte ge som foder utan som godis kanske en gång i veckan, men linfrön har jag hört att man kan ge dem för att hålla pälsen fin.

jo hundmat, det stod i receptet först när jag tog det från nätet, men jag tog bort det eftersom jag redan visste att kaniner inte ska äta hundmat. Sen får mössen tillägsfoder av människomat också

jossan84
0

#10 Om linfröna har upphettats eller blötlagts tror jag att cyaniden försvinner, men 'naturella' linfön kan vara skadligt i större mängder.

Vetegroddsolja i fodret ska tydligen vara en dunderkur för bätte pälsar :) Har inte testat det själv, men tipsen kommer från Kjell Carnbrand som är husdjurstekniker och flerfaldig svensk mästare i kaninutställning.

[Emmla]
0

#11 intresting…

Kristall
0

#11: på tal om vetegroddar så ger jag det till de flesta av mina djur (mössen får det i färskfodret, marsvinen får det som tillskott ibland), även kaninerna får det då och då blandat i uppblött pellets. Än så länge har det gett positivt resultat i pälsar o hull :) Jag ger dock vetegroddar i "flingform" eller vad man ska säga, ser ut som vetekli ungefär.. inte som olja alltså.

[Emmla]
0

det kanske man borde prova… var kan man köpa det?

Kristall
0

#14: jag köper vetegroddar i en vanlig livsmedelsbutik. Oljan tror jag man kan köpa i hästsportaffärer, på nätet (t.ex. här) och kanske i vissa hälsokostaffärer också, är inte så insatt. :p

[Emmla]
0

#15 ok tack :)