Ni som bara har halm i botten
Vet dem som bara använder halm och kanske tidningspapper i botten, hur fungerar det? Hur mkt halm måste ni ha, hur ofta byter ni osv? Börjar det lukta illa fort?
(Vill inte ha förslag om andra material eller kommentarer som att halm inte suger upp något bra osv. Jag vet. Vill bara veta av dem som använder denna "metod" och hur det fungerar rent praktiskt och doftsmässigt
)

Jag tycker att halm luktar gott, för mig funkade det jättebra förutom ett ganska stort problem! Jag hade en teddy och halmen fastnar ju överallt i pälsen och följer med ut i hela huset. Jag bytte nästan varje dag, och med de menar jag att jag tog bort kissig halm t.ex. sen så bytte jag i hela ungefär en gång i veckan. Men jag använde ju inte de så länge…
Om du har kaninerna utomhus e de ju perfekt med halm eftersom de isolerar värme bättre :)
/Elvira :D
Har mina kaniner ute och kör enbart halm i burarna och det funkar för mig. upp lever att det inte fastnat på långhariga kaniner så mycket men jag har haft min väl trimmade under. Städar man som man ska så hinner det inte börja lukta. Själv skulle jag inte köra med tidning för jag upplever att det luktar urg när man ska städa. Kör på med lite spån eller liknande i botten som suger upp fukt för det är inte alltid halmen gör det. Till halmens fördel är den värmande när det är som kallas när dom är ute. Har man kanin inne ser jag ingen fördel med halm mer en i bolådor när honor ska föda.

Det är till mina innekaniner. Jag blir galen av att allt fastnar i deras päls!!! De är långhåriga. Det halm jag hade i somras då den ena bodde ute var så grovt att det inte fastnade i pälsen.
Jag har testat toalett papperströ som förrutom att det luktar skit lyckas borra sig in i pälsen och fastnar (fast det inte fastnar på andras kaniner), spån går bara inte, aspflis kör jag med nu och det är lika illa som spånet nästan. Hela buken full har de. Körde ett tag med fleece men tyckte det luktade illa osv osv. Halm tänker jag mig är lättare att dra bort ett enstaka strå från pälsen än att helkamma dem såfort de ska vara ute och skutta… Men då oroar jag mig för att det ska stinka…. Vilka lyxproblem 

#4 Hur ofta bytte du för att hålla lukten bort? Hur högt med halm hade du? Hade du ngt under halmen?
#5 Det måste du nästan testa dig fram testa med tidning och se hur det går och med att lager halm uppe på så att det täcker botten. Hos mina ute kaniner städar jag en gång i veckan så kanske två gånger inne i veckan. Det får du känna lite själv det är ju lite skillnad från kanin till kanin.
För mig funkade det inte bra, min kanin började nysa och fick alldeles rinniga ögon. Dessutom luktar det kiss väldigt fort om kaninen inte är rumsren.
Vänliga Hälsningar Lina