sugen på kanin!
jag är sugen på att skaffa kanin.
tror jag vill ha en modell lite större, då jag har 3 barn mellan 2-7 år som ju vill få vara med och hantera kompisen. jag tänker att en större kanin är "tåligare" än en liten. dock så kommer inget ansvar att vila på barnen vad gäller skötsel och så!
om man har en större kanin inne, hur stor bur behöver den ha då? eller om den ska bo ute, finns det någonstans man kan hitta rekommendationer om detta?
kan man ha en kanin ensam ute? eller bör man ha 2 för sällskapets skull?
är bara i tankestadiet ännu, men måste ju börja någonstans.
tacksam för all hjälp jag kan få!
Asså det beror på¨vilken ras, för olika raser ska ha olika stora burar. Jag har själv Dvärgvädurar och dom är i "normalstorlek" Och är ganska tåliga. I djuraffären där jag köpte min fölrsta kanin när jag va 8 sa ägaren att dvv är bra för första kanin/barnfamiljer. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Kaniner kan vara själva, dem lever inte tillsammans i naturen :)
Dvärgvädur är ju bra, likaså holländsk kanin :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Dom kanske inte bor i samma hålor men dom är ju ändå kolonidjur.
#4 Det är väl inte riktigt hela sanningen. När dom bor i kolonier så är dom ju ändå nära andra kaniner. Kaniner är väldigt sociala djur. Tycker dom flesta verkar må bra av att få vara i närheten av andra kaniner.
Men som det står i djurskyddslagen så bör man ha kaniner två och två. Det är ingen lag, men det finns ju också där av en anledning.
Men då krävs det ju en större yta för att det ska funka.
#5 Då måste du ju ha en kastrerad hane+en hona eller hona+hona (vilket inte allt fungerar). 2 hanar kan man ju inte ha. Och ska man då ha 2 kaniner ihop räcker sällan dem burar som finns i djuraffärer. Aldrig haft mina kaniner 2 och 2 och dem har allt mått prima :)
#6 mm. Kastrerad hane+hona verkar ju funka väldigt ofta. Dock tror jag man mer skulle behöva fundera över att även kastrera honor. Då misstänker jag att även hona+hona skulle kunna fungera bättre.
Mm. Men då får man bygga bur eller leta upp nån som kan göra det. Min första kanin bodde själv. Hon hade säkert ett helt okej liv, men hon blev så mycket piggare bara genom att få träffa min kompis kanin.
Mina kaniner mår bra nu också när dom bor i varsin bur. Men båda lyser upp när dom får träffa varann. Så jag ser till att dom får träffa varann mycket utanför sina burar.
#7 Har inte skrivit att det inte fungerar? Menade hona+hona.
Mina är alltid lika pigga och glada, dem bryr sig inte om, om det står en kaninkompis bredvid eller om dem går i sele tillsammans ute. Dem beter sig likadant ändå :)
#8 Nä men det funkar inte alltid. Och det kan ju ibland bli problem när dom blir könsmogna. Så jag tror att en kastrering skulle kunna hjälpa att även hona+hona fungerar bättre oftare.
Tycker bara att fler borde fundera över att åtminstone ha två kaniner i närheten av varann. :)
Jag har 3 honor och dom går absolut inte att sättaihopa lite då och då. Dom atakerar värkligen varandra. Även mamman till den ena honan atackerar hennes unge. Så man ska nog satsa på att antingen ha dom tsm redan som små och en hona och en hane för honor blir rätt ilskna lätt!
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
så två hanar brukar ha svårt att samsas??? hade tänkt att kastrera oavsett kön, då jag INTE är sugen på att komma upp till 14 kaniner eller så… ;-)
kan som sagt inte mycket om kaniner (än) men jag tänkte att om man ska ha utekanin så kan det kanske bli ensamt och tråkigt för den… vill ju att den ska må så bra som möjligt!!!
har även funderat lite efter att ha läst lite andra trådar… hade kanin när jag var i 10-årsåldern och den hade en sån där vanlig innebur… har läst här att många kaniner "går på lådan"??? är det om man har dom lösa inne som det är aktuellt? för det är väl knivigt att få plats i en innebur???
drömmen vore ju att ha en kanin som fick röra sej fritt, men om jag utgår från den tidigare kaninen så hade det varit svårt; hon åt på sladdar så hon behövde ju passas när hon var lös… men det är väl individuellt, antar jag…
#11: Två okastrerade hanar är ovanligt att de samsas och det är helt klart inte värt att ens försöka.
För risken är nämligen stor att de slåss och då blir det ordentligt.
Har man tur så ser de bara till att kastrera varandra..
#11 jag skulle inte chansa med att sätta ihop två hanar (okastrerade) som #12 säger….
#11 jag säger att kan man bör man ha 2 ihop, dem ger så mycket för varandra. Och en människa kan inte ersätta sällskapet av en annan kanin.
Har du ute brukar man ju kunna bygga stort så då kan man bygga så man kan ha 2 kaniner.
Jag har mina 2 i en stor inne bur och dem har en låda ;)
Mina 2 biter tyvärr på sladdar, lister och tapeter, det är dock väldigt individuellt.
Jag har mina honor i flock ute i hundgård, några honor 2o2, ngn hona med kastr. hane och okastr. hanar för sig, allt funkar bra.
Men jag bor ju på gård så. Jag har dock sålt kaniner där en del har inneburar men väljer när de vill gå lösa, de gör behoven i buren. Då kan de ju också stängas in när ni ej är hemma t ex. Två systrar eller hona o kastr hane är bäst om du ska ha 2 eller 2 som redan är van varann. Jag har 2 till salu nu men du ville visst vänta? Jag tycker dvv är en bra ras men även blandraser som jag föder upp. Var och hur bor ni? Läs på mycket här, det står mycket fakta mm som är bra!
Rekomenderar att bara köpa en kanin då slipper du ev. bråk.
Ang. burstorlek: Enligt jordbruksverket:
Rasstorlek
Minsta tillåtna yta
Liten under 3 kg
0,5 m2
Medelstor 3-5 kg
0,7 m2
Stor över 5 kg
0,9 m2
Rasstorlek
Minsta tillåtna yta per djur vid grupphållning
Liten under 3 kg
0,25 m2
Medelstor 3-5 kg
0,35 m2
Stor över 5 kg
0,45 m2
Rasstorlek
Minsta mått på kortaste sidan
Liten under 3 kg
0,5 m
Medelstor 3-5 kg
0,6 m
Stor över 5 kg
0,7 m
Rasstorlek
Minsta höjd
Liten under 3 kg
0,5 m
Medelstor 3-5 kg
0,6 m
Stor över 5 kg
0,7 m
Köper man två bör man alltid vara medveten om att det inte är säkert att det funkar.
Det är så olika hur kaninerna som individer funkar ihop med andra.
En kan älska allt och alla, en annan kanske bara kommer överens med en viss typ medans en tredje inte tål någon annan kanin alls på sitt revir.
Så personligen är det väl lite upp till en själv hur man väljer att göra.
Vill man ha två men samtidigt kanske inte vill chansa riktigt med att ha de boendes i samma bur, kan man alltid ha de i varsina burar.
På så sätt är de inte helt ensamma, men kan ta det lugnt i sin egen bur helt själva.
tack för alla tips… det får kanske bli 1 i alla fall dårå… :-)
ska läsa på ordentligt om de olika raserna osv. så kanske jag återkommer med fler frågor senare…
min första tanke när jag läste barnens ålder var att en stor kanin kan vara svår att bära/hålla.
våra är dvärgraser och vårt barnbarn ,4.5år, kan knappt hålla en i sitt lilla knä, dessutom räcker hennes korta armar knappt till att hålla kaninen.
ser framför mej hur en större kanin skulle hänga i hennes famn.
många små raser är lugna och bra sk barnkaniner.
är ni osäkra på ras så är mitt tips? försök få komma till uppfödare och hälsa på så ni kan titta,känna,ställa frågor osv.
kanske ni kan låna en el vara fodervärd tills ni bestämmer er.
en kanin lever ju så länge att köpet bör bli rätt från början.
de flesta som köper hund besöker olika uppfödare så de i bästa fall får rätt ras från början- lika omtänksamma borde alla djurköpare vara.
lycka till med ert val och berätta gärna hur det går,vad det blev osv.
En kanin mår inte dåligt utav att bo ensam.
en kanin utav dvärgraserna skulle jag rekomendera och om du inte ska ha den i Avel så hade jag kastrerat den också då du slipper humörsvägningarna de båda könen kan ha.
du behöver inte bestämma dig över en ras direkt utan kolla runder på olika dvärgraser. Lycka till
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
kastrering hade jag tänkt mej! tänk OM den skulle rymma och komma hem dräktig… och så sitter man med massa ungar som kanske ingen vill ha… hemska tanke!
har jag förstått det rätt att hanar lättare blir "tama"?
#23: Njae, det tycker jag inte.
Det hänger snarare mer på individ än på kön.
Familjens hona är hur snäll som helst och man får göra precis vad man vill med henne.
Jag har även haft flertalet honor som varit supermysiga, precis som jag också haft (och har) hanar som är lika goa.
Så jag tror mer det hänger på individ, uppfostran och såklart även linjer.
Kaniner efter linjer som är kända för sitt lugn, brukar oftare vara lugna de med, enligt min erfarenhet.
Hej!
Om du vill ha en stor kanin som är snäll och lugn så kan jag rekommendera fransk vädur, perfekt familjekanin enligt mig.
Vi har två små barn i familjen och en friskuttande fransk vädur som är gudasnäll. Men man bör tänka på att kaninen blir jättestort som vuxen så man måste vara noga med att hantera den från start så den vänjer sig vid att sitta i knäet, ligga på rygg och få klorna klippta samt bäras omkring (av en vuxen person).
Som vuxen väger en fransk vädur 5-7 kg så de ska helst inte sitta i bur alls utan hellre gå fritt i ett rum eller stor Hage. Lätt att få rumsren så man bara har kattlåda till den.
Våra barn är 2 och 1/2 år respektive 3 månader och det fungerar jättebra. Främst stora tjejen som pysslar om kaninen tillsammans med mig.
Jag har en nystartat blogg om du vill kika in där. Kommer berätta om hur vi lever tillsammans med våran kanin. 
JAg kan rekomendera Lilla tysk vädur! :) Underbar ras! Snäppet större än dvärgvädur men mindre än en fransk vädur 
en till fråga ang utekaninbur…
ska bodelen vara isolerad eller inte??? har hört lite olika på andra forum…
dem flesta verkar ha oisolerat och ha massa halm istället, men isolerat är inte fel det heller. En smak sak ;)
Jag isolerade inte,
1. Det behövs inte
2. Har jag isolerat ökar man risken med fukt och mögel, pga för tät isolering.
3. Varför isolera när jag har en stor galleröppning?
4. Isolering ger inte värme, snarare värmer upp kaninen onödigt mycket i kalla perioder.
MVH John
Min syster är snart två år gammal och kan hantera även små djur under uppsikt. Hon har en "egen" kanin som är vuxen och har ett stabilt temperament, som hon kan bära utan större problem (dock brukar hon inte få göra det, med tanke på att kaninen kan sprattla till eller dylikt), klappa, borsta osv och hon brukar även vara med och mata henne.
Däremot har jag två andra kaniner som hon inte får hantera, då ena är lite oberäknelig och ilsken mot andra än mig och den andra är en ungkanin som jag håller på att vänja vid hantering. Det är med andra ord ganska individuellt, och det lönar sig att välja en lugn vuxen kanin som är van vid barn, alternativt köpa en unge och vänja den vid ens barn försiktigt.
Vad gäller val av ras skulle jag rekommendera en lite större kanin. Den holländska kaninen är känd för sitt trevliga temperament, och de brukar även lämpa sig till Kaninhoppning om ditt äldre barn skulle vilja prova på det. Större och kanske lugnare raser är t.ex. Fransk vädur eller Rex. En bra idé är att kontakta uppfödare/ägare av olika raser och fråga om man kan komma och se på deras kaniner, för att få en bättre uppfattning om raserna.
Ang. buren; om ni har ett lite "lugnare" rum (kanske hallen?) är det ett bra ställe att placera en bur/inhägnad på. Att ha buren i t.ex. vardagsrummet eller köket stressar lätt upp kaninen, då man brukar röra sig ganska mycket i dessa rum och med småbarn kan det ju bli ganska högljutt ibland (vet av erfarenhet.. :P).
Större raser bör ha större inhägnader att bo i eller vara frigående, då det inte direkt finns någon innebur som räcker till för dessa raser.. Men oavsett hur stor bur man har behöver kaniner daglig Motion utanför buren.
En utebur är annars en bra idé, om man inte har något emot att springa ut mitt i vintern och byta vatten stup i kvarten ;) Nä, men de flesta kaniner mår riktigt bra av att bo utomhus. En kompis till kaninen är inget måste, men om man vill ha två kaniner är det bäst att i så fall ha en kastrerad hane och en hona. Även honan kan kastreras om man vill slippa problem med hormoner och risk för vissa sjukdomar o dräktighet. Honor är annars ganska revirbenägna och behöver oftast en stor inhägnad om de ska bo tillsammans.
Puh, vilket lång inlägg det blev.. i alla fall, det finns massvis av läsvärda artiklar & trådar här på Kanin iFokus samt flera andra kaninsajter inom iFokus som jag kan rekommendera! :)
Förresten är det super att du tänker efter och läser på innan du skaffar en kanin! :) Tyvärr så skaffar ju många föräldrar djur till sina barn, av goda avsikter, men utan att riktigt tänka efter innan. :/
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
ang. det sista du skrev… det är ju fullkomligt hemskt när man kollar annonser på blocket där dom säljer små bäbisar på ca 4 månader för att barnen tröttnat… där tänker jag INTE hamna… (nu var ju iofs kaninen inte till barnen utan mej… ;-) )
Du har fått många bra tips? och jag vill liksom flera andra här, applådera dig till dina ansträngningar att ta reda på fakta innan köpet!
Ang. burens placering vill jag protestera lite mot vad #30 skrev. Köket och vardagsrummet kan vara en utmärkt plats. Allt beror på kaninen och människorna och hur den kombinationen funkar.
Min kanin hade alltid köket som bas och vardagsrummet som "andrarum" (han var frigående). Det var lagom stökigt för att han skulle bli van vid liv och rörelse. Nu har vi iofs inga barn, men det har ofta varit människor på besök, både med och utan barn, och det har funkat utmärkt.
Känner en familj med 3 små barn (1,5-6 år) som har sin Holländare i köket. Även den är frigående. Trots att det verkligen är liv och stök och stoj där trivs den utmärkt och ligger lugnt och sover mitt bland barnen.
En hall hade i vårt fall varit sämre tror jag. Där kan det vara väldigt mkt spring när man passerar in och ut och på väg till andra rum, dock stannar man sällan till och ÄR i hallen så att kaninen får sällskap. Inte så som vi bor iaf.
Det jag vill säga är att prova och se vad som passar bäst i just ert hushåll och med just er kanin!
Ang. storlek på ras tänker jag som du: större för att inte bli en leksak som hanteras fel och skadas. Jag har sett ett litet barn nästan krossa en dvärgvädur i sina försök att få den ur buren.
Och det är ju inte nödvändigt att barnen bär runt på kaninen, precis som du säger.
Lycka till! Kaniner är härliga djur, ni har en härlig resa framför er!
tänkte att det går ju att gosa osv på golvet.