Frågor om kastrering av hankanin!
Hej!
Jag har en hankanin på cirka två år som ännu inte är kastrerad. Har inte behövt det innan då han har kunnat skutta fritt utan att skvätta.
Nu skall jag flytta till egen lägenhet snart och vill väldigt gärna att båda mina kaniner ska kunna gå fritt tillsammans! Det är alltså en hane och en hona.
Är lite nervös över detta då jag hört att vissa kastrationer inte gått som de ska.
Han är i bra kondition och pigg och glad hela tiden. Kommer detta ändras om han blir kastrerad?
Är det någon som vet någon veterinär i Göteborg som är duktig på kaniner?! Vill vara säker på att det går rätt till, och pris spelar ingen roll!
Tack!
/sabine
Om han är i bra kondition o pigg och så bör det väll gå bra. ? :) Om jag inte är helt ute och cyklar går de flesta kastreringar bra.. På en hane är det ju "på utsidan" medans en hona kasreras "på insidan"
Jag kastrerade min ´kanin när han var 1 ungefär och han var helt och hållet sig själv efteråt.. Nästan ännu gosigare än innan bara :) Och sen blev han jätte glad över att få gå med min hona :)
Kramar Emma! :)
Bloggar även om mina kaniner på: http://emmaskaniner.devote.se/ Klicka in vetja! :P
Hade det inte varit för att du haft en hona hade det inte funnits någon anledning att kastrerar honom men tror inte att han kommer att förändas så mycket. risken finns ju att han har kvar sina parnings lust även om han är kastrerad för att han redan är två år.
Nej, jag vet väl egentligen att de flesta kastreringar brukar gå bra, men jag blir ändå lite orolig! Jag har inte kastrerat honom innan just för att det inte fanns en anledning, men det känns som att det är det enda rätta just nu.
Jag ska ringa runt och se så att det blir på ett bra ställe bara, så får jag bara hoppas att han accepterar henne som "bara" en kompis och att han fortfarande är lika trevlig. Skulle ju vara betydligt enklara då, med allting! Tack iaf!
#2 Parningslusten försvinner. Däremot kan ljupt inrotade beteenden fortsätta, tex med extremt haniga kaniner som kissar ner osv.
Men så var ju inte fallet här. 
#4 Är det så att det alltid försvinner, även om kaninen ifråga har parat sig innan?
#4 min granne hade två kaniner där hanen kastrerades men han hoppade då runt efter honan ändå.
Man måste vänta längre än den rekommenderade tiden för att hanen ska upphöra med parningsbeteendet. Men sedan är ju PARNING eller att kaniner rider på varandra ett dominansbeteende som även honor och kastrater kan ägna sig åt för att visa rang.
Jag kastrerade min 2½åring i torsdags och han är då lika snäll och gosig fortfarande. Har inte märkt nån skillad alls på honom faktist, förutom den rent fysiska att "kulorna" är borta också är han lite svullen där nere fortf. Var också väldigt nervös när jag skulle kastrera men det gick jättebra, över förväntan. Han var pigg redan när jag hämtade honom hos vet och har vart det sen dess :) det finns ju alltid en risk och det är ju oftast narkosen som är det luriga, men det är ju ett väldigt vanligt ingrepp och de allra flesta klarar det utan problem. Dom kollar ju igenom kaninen lite innan de opererar också så han verkar kry. lycka till om det blir kastrering!
Ja men va bra! Kan inte låta bli att bli nervös som sagt. Men det låter ju som att det ska vara ganska okej ändå. Ska inte flytta fören om ett tag, men ska ringa runt snart och höra ändå så att jag kan vänta länge innan dom får träffas då. Vet vad den rekomenderade tiden är, men hur länge bör jag vänta för att det ska vara som bäst? 5-6 veckor eller längre?