Smittar det via människor?
Det kom upp en fråga i huvudet angående detta med smittrisk via människor till djur av sjukdommen Paseurella (stavning?).
Vi tar ett exempel: Jag går och klappar en kanin som har symptomer till sjukdommen, för att sedan gå vidare till att klappa en annan kanin utan sjukdommen.
Är det så smittsamt att det till och med smittar via människor till djur?
Ifall det smittar: Vad kan man göra för att inte smitta sin friska kanin?
(Visste inte vilken kategori.)
Är det ingen som vet något?
Om du vet att du hanterat en smittad kanin, kan du tvätta händer tvål o vatten. Minst 20sek. Sen handdesinfektion gel.
MVH John
Beror på hur sjukdomen smittar. Smittar den via kontakt, så ja. Om man har en sjuk kanin och sjukdomen kan smitta via människor, redskap etc bör man sätta den i karantän/isolera den helt, dvs hantera kaninerna skilt, använda skilda hagar, städspadar, skålar, vattenflaskor etc, tvätta händerna och byta kläder mellan kaninerna osv.
Sedan beror det på de friska kaninernas immunförsvar också, vissa sjukdomar bär ju kaniner på hela tiden, t.ex. pasteurella, och blir bara sjuka om de har nedsatt immunförsvar av någon anledning. Då borde inte isolering behövas..
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Min grannes kanin har nämligen en böld. Dem har inte kollat upp vad det är ännu.
Men jag har duschat, tvättat händerna ett antal ggr, så är det någon fara då? Har dock inte haft handdesinfektion gel, behöver man det?
Dem vet ju inte säkert vad det är, som sagt, men är det vanligt med tumörer på gamla kaniner?