Ätit tuggumi - vad göra?
Min kanin fick tag på ett tugummi och svalde det, vad ska jag göra ?
Han verkar pigg men…

Har ring till vetirinären dom sa att jag skulle hålla koll på om han åt också och det gör han. Snälla hjälp mig är jätte orolig…..
Riing vet. det kan hända farliga saker men det kanske inte syns på kaninen…
Hmm jag har inte så stor erfarenhet av kaniner tillsammans med tuggummin men jag skulle inte tro att det är någon fara, min kanin smaskade i sig en halv Lindor chokladkula en gång och pappret runtom och han mådde inte dåligt efter det….
människor kan ju bryta ned tuggummin i magen så kaniner borde också kunna det, ja menar det är ju plast och plast kan de äta även om det inte är så särskilt nyttigt
#4 Det är stor skillnad på kaniner och människors magar. Kaniners är mycket känsligare…
medarbetare på allergier.ifokus .
Tror inte det finns mer att göra än att hålla koll på honom, som veterinären sade.
Och sen åka in om han visar tecken på att han är dålig.
(Ändrade din rubrik till en mer beskrivande. Tänk även på att inte använda stora bokstäder, då det anses otrevligt.)
Om han äter är det nog inte någon fara (;

Hoppas det inte är någon fara :)Min kanin åt ett stearin ljus med folien runt en gång och han mådde inte alls dåligt efter det;)

Han har både ätit upp sitt pellets druckit vatten ätit en bit sallad och bajsat och kissat. Ser pigg ut men det jag är rädd för är att tänk om han inte kan bajsa ut den ?

#4 Människor bryter inte ner tuggummin ;)
Tror att det går rakt igenom kaninen med. Det lär inte fastna i alla fall. :)
Emma
#10 Människor bryter visst ned tuggummin. Det tar flera dagar, men det gör vi. Har själv ätit två hela tuggummipaket när jag var yngre och jag sket minsann inte tuggummi. :)
#11 Mycket underligt då jag har sett på program på tillexempel discovery channel och andra sjukhusprogrem och sånt att vi inte bryter ner dom ;)
Och bara för att man inte ser det betyder inte att det inte finns ;)
Och varför skulle det vara kvar i magen i flera dagar? Om man går på toa en gång i veckan kanske men inte annars :P
Emma

Så ni tror inte att det är nån större fara ?
Är orolig för min lilla älskling!
Men som sagt han dricker och äter!
#11 Hmm, konstigt! Googlade och då stod det att man bröt ner det :S Wierd, ;) Är helt säker på att vi bajsade ut dem xD
#13 Håll koll på så att han äter och speciellt bajsar som han ska. Kan vara bra att städa buren och se så att man ser att han bajsar :) Men skulle tro att det går bra :) Som sagt är det ganska omöjligt för det att fastna då man inte är torr på insidan :)
Emma

#14 Har tömt hela bajslådan så jag kan se men somsagt han äter ochså tack så jätte mycket för hjälpen ! <3
Mest troligt att det kommer ut den naturliga vägen på ninen. Om du verkligen vill ha koll får du dela pluttarna så att du kan se att det kommit ut (förmodligen är det något nedbrutet av mag/tarmkanalen).
Vi människor har saltsyra i magsäcken så tuggummit bryts ned.

När vi och djur tuggar så, för breder kroppen sig, för nu blir det mat, men sen om vi tuggar jätte länga så är ju all magsyra kvar i magen, det kan göra att vi mår illa och så, men kaniner kan inte rapa eller fisa så jag tycker absolut du ska ringa en veteriner så de får kolla på honom. Bara mitt förslag, med du får göra hur du vill :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#17 Kaninen tuggar ju direkt inte tuggummit. Den äter det ju isåfall. ^^
Emma
Det är inte så speciellt farligt för människor att svälja tuggummi dock är det inte bra. Tuggummit kan fasta i tarmarna, något åt det hållet. Jag är inte så säker på min chansning, kanske kolla inne hos hälsa.ifokus? Där får du nog bättre förklaringar ang tuggummi!

#18 nej den tuggar inte men sen så försöker tarmarna mala ner det och eftersom det var tuggumi så blir det ju lite svårt :/
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Hoppas på det bästa!
Jag hade för länge sen en kanin som åt upp en bit av badrumstapeten (tjock plast) utan att må dåligt. Fanns inte en smula kvar av den saknade biten som var stor som en hand.
Några av de kaninerna jag har nu har smaskat lite plastmatta från golvet.
Tuggumi borde ju också slinka igenom dem då.
#19 Det kan inte fastna i tarmarna. Det är fuktigt på insidan av tarmarna. Tuggummit fastar ju inte i munnen ;)
#20 Även om magen försöker bryta ned det så kommer det ändå ut i samma takt som den andra maten. Det stannar ju inte kvar för att brytas ner utan följer ju med den andra maten ut.
Som om man äter en kärna som man inte kan bryta ner följer den ju med allt annat. ;)
Emma
#2 Hon har redan talat med veterinär som det står i #0. ^^,
Tittade nu efter svar, enligt Per Sandstedt, läkare och verksamhetschef vid Sachska barnsjukhuset i Stockholm så är det helt ofarligt att svälja tuggumi, tuggummi bryts ner precis som maten vi äter. Så antagligen är det inge som hälst fara för Ronaldo Rebecka! :)

Han mår hur bra som helst nu idag så tror det gått bra :)

nu var det ett tag sedan denna tråd var aktiv…
Ursäkta men jag måste låna tråden lite… det är så att mitt lkilla matvrak som slukar i storts sett allt, fått i sig ett gummiband av misstag… Är sjukt orolig! Jag ska ringa veten imoron och höra vad de säger.
Slinker gummiband genom kaniner? asså att den kommer ut genom naturlig väg…
Är jätteorolig. Tacksam för svar.