Bör man försäkra kaninen?
Kommer få hem en teddyvädur snart
, som jag funderar på att försäkra. Behövs det? Min erfarenhet av andra djurförsäkringar är att de inte täcker mycket i alla fall. Är agria bra eller finns de fler bättre bolag som som har djurförsäkringar?
jag rekomenderar att försäkra, har mina marsvin o kaninen o hunden försäkrade och det kostar inte måmga tíor i månaden! den täcker inte allt men jag har fått ut på försäkringen varje gång jag behövt besöka vet o det överstigit dom 600kr som man betalar i självrisk (sen 20%..) jag har sveland.
tex en röntgen går ju på typ 1200 spänn el nåt! o återbesök kostar osv… helt klart värt dom typ 30kr det kostar..
Har man bara 1 kanin skulle jag försökra!
Rekommenderar absolut att försäkra kaninen!
Kaninförsäkringar är dessutom än så länge rätt billiga (jämfört med katter och hundar).
Jag hade min kanin försäkrad i Agria och var jättenöjd med dem. Fick ut mkt när det behövdes och det var aldrig något krångel.
Om man inte vill försäkra tycker jag att man ska spara ihop en buffert på ett vet.vårdskonto så att man har att ta av om olyckan skulle vara framme. Detta gör man då lämpligast i god tid innan man skaffar kaninen, för man vet ju inte om man kommer att behöva pengarna om 10 år eller redan veckan efter att kaninen kommit hem.
Lycka till!
Instämmer med föregående, har också veterinärvårdsförsäkring i Agria.
Jag försäkrar inte mina kaniner kanske för att jag har många och inte samma hela tiden. Så vill hålla med om att man sparar upp en buffert. Hittills under mina 10år med kanin har jag varit till veterinär 4 gånger och gått på högst 300kr per gång. och i det flesta fall har det röt sig om avlivning. Tycker inte att det är värt att försäkra för det man får ju inte ut så mycket i längden i alla fall.
När det hemska i Nyköping (LU) hände diskuterade vi kring det här med försäkring. Fick ett bra svar från en av utställarna att hennes försäkring var att hon sålde ungar så om det skulle hända hennes kaniner något kunde hon köpa ungar efter kaniner hon sålt tycker det var smart.
Normalt kostar inte en kanin mer än 300-500kr och det är under självrisken så bättre att köpa en ny om den plötsligt skulle dö och måste man besöka veterinär så brukar det inte vara så höga kostnader om man själv är på läst blir det inte så ofta häller. Då kan man göra lite hemma innan man vänder sig till veterinär.

Jag har en kaninhona 4 år som är sjuk och oförsäkrad. Färmodligen coccidios eller annan invärtes parasit. Jag har avmaskat henne men ser ingen förbättring. Bara veterinärbesöker kostar 480 kr sedan kommer tillägg på hundratals kronor för att utreda vad hon lider av. Detta gör att jag mes stor sannolikhet avlivar henne för det blir billigare än att genomgå alla undersökningar som behövs. Hemskt. Så teddyn som kommer snart kommer jag försäkra då den är ung och har hela livet framför sig. Jag vill inte ställas inför att behöva avliva henne om hon blir sjuk.

Krasst är det ju så att man inte vill lägga tusentals kronor på en kanin som knappt kostat ngt i inköp. Har man oturen att de blir sjuka så är det, i alla fall där jag bor, svindyrt med veterinärvård.
Jag har ingen försäkring i nuläget men har faktist börjat fundera på att skaffa en, kaninförsäkring är som sagt inte en särskilt dyr kostnad så det vore ju absolut en trygghet om kaninen skulle bli sjuk eller göra illa sig!
#5 Men fy vilken hemsk inställning.
Avliva, skaffa ny eller ta tillbaka en unge. Vart finns omtanke om individen i den ekvationen?
#9 Jo men så är det att var uppfödare. jag vill inte påstå att jag gör något fel mina kaniner är friska och mår bra. Många veterinärer kan ändå inte kanin det är så här där jag bor i alla fall. Jag ringer ofta och pratar med andra uppfödare innan jag tar kontakt med veterinär.
Oftast är det det alternativet man får när man kommer med en väldigt sjuk kanin till veterinären.

#9 Hur mycket man än värnar om djuret så finns det gränser för hur mkt pengar var och en kan och vill lägga på sitt djur. Är inget hemskt i det.
#11 Jag menar inte om man tvingas ta ett hemskt beslut som ägare till en eller två sälskapskaniner. Jag tycker inte att du är hemsk.
ja men det är mer förståeligt om man lägger ut mer pengar om man bara har två kaniner än om man haft två 20st eller nått. Nu har jag 6st och dom flesta är släkt med varandra så om en dö kommer jag inte ta lika illa upp som jag haft två och en av dom dog. Inget hemskt med det.
Kan inte låta bli att tänka att man nog ska tänka efter både en och två gånger innan man skaffar sig fler djur än vad man kan ta hand om och då inkluderar det eventuell veterinärvård. Och detta oavsett om man avlar eller ej, men så tycker bara jag.
I vissa fall kanske det tom är viktigare med veterinärvård om man avlar än om man har en kanin i familjen. Jag tänker på sjuka kaniner som kanske avlivas direkt utan att man vet vad den lider av och att detta då kan fortsätta att sprida sig bland resten av kaninerna.
Jag skulle säga ja det är nödvändigt. Jag har alla mina kaniner försäkrade men har också ett sprakapital för dem. Samlar man dessutom alla försäkringar under ett och samma bolag får man dessutom rabbat. Inga av våra djur på gården går oförsäkrade.

Jag har inga pengar till min nuvarande kanin undanstoppat, därför har jag försäkrat den nya och kommer fortsätta göra så om jag ngn gång skaffar ytterligare en.
Hos vilket försäkringsbolag har ni era kaniner försäkrade? Hur mycket betalar ni? Hur mycket får självrisken på? Vad betalar försäkringsbolaget?

Månadsvis 27 kr för bara veterinärvård, 40 kr med veterinärvård + livförsäkring. Detta med Agria.
Har också Agria, veterinärvård. 320 kr/år och 20 % rörlig självrisk.
Som jag förstod det så kan man bara livförsäkra märkta stamtavlekaniner och att man då kan få tillbaka max 1000 kr. Har ingen märkning på min eftersom jag ogillar ringarna, känns väldigt onödigt på en sälskapskanin.
Per kanin eller har ni flera?
#20 Vi har en kanin men kommer ha två snart.
Egentligen borde det finnas en försäkring som täcker en uppfödare eller en som har många kaniner. Om man vet att man har ca 10st kaniner borde det finnas en försäkring som täcker 10st kaniner både livsförsäkring och veterinär försäkring för en rimlig kostnad.
Personligen anser jag att det INTE är nödvändigt med försäkring på kaniner.
#22 Absolut!
Vad jag vet så finns det för andra djuruppfödare så varför inte för kaniner?
Jag kommer nog skaffa Sveland, min hund är försäkrad där och det har funkat bra. Självrisken på den försäkringen ligger på 600kr + 20%… Årspremien ligger på 325kr/år. Den självrisk jag hittar på Agria är 700kr + 25%, finns det olika?
Jag skulle försäkra kaninen! :) Min ena kanin har nyss brutit bak-benet, o han var oförsäkrad så det gick på 8150kr sammanlagt..
Jag pratade med en tjej som hade en vädur o den var försäkrad (Agria) o hon betalade bara 316kr per år, så det är inte så dyrt.
#25 Jag blev tvungen att kolla min försäkring nu och du har helt rätt. Vi betalar 315 kr per år och självrisken är precis som du säger 700 kr plus 25 % rörligt.
(Lite dyrare om man tar autogiro och betalat månadsvis).

Måste en kanin vara ID eller ringmärkt för att försäkra? :O Läste det på Agria…
Paulina Borg
#27 ok :)
#28 Det är nog bara om man ska ha livförsäkring.
#28, nej inte för veterinärvård. Jag har mina försäkrade och de är varken ID eller ringmärkta.
Har själv haft god nytta av min försäkring i agria där jag fått valuta för pengarna med råge hittills när det gäller mina kaniner och marsvin. Betalar ca 100 kr i månaden för 4 st.
Känns skönt att ha den bufferten så man slipper hosta upp med en 5-6000 direkt om det är något som kräver operation eller liknande. Råkade själv ut för att två marsvin blev akut sjuka samtidigt där det krävdes operation. Hade gått på minst 8000:- utan försäkring och jag betalade då ca 3000 istället. :)