kaniner tsm snabba svar tack
Är så jädrans förbannad nu så jag vet inte vad.
Hur det, är det lag på att kaniner ska sitta tsm ?
Pratade politik med en tjej, som sedan började hoppa på mig om hur jag sköter mina djur.
" Sedan så kan du ju gå in på jordbruksverkets hemsida och kolla vilka regler som gäller när man håller djur, kaniner behöver social kontakt och ska hållas i par eller i grupp, dock inte okastrerade hanar."
Vet att den här frågan ställs jämt men orkar inte söka efter rätt svar.
Nej det är inte lag på att dom ska sitta tillsammans
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
tack var de jag trodde
JAg är inte 110% säker men jag tror ganska bestämt att de står att de Bör varra tillsammans…
Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt. Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar.
JAha, då han man inte :P Aja ingen lag iallafall
1. Det är allmänna råd = inget krav.
2. Det står bör = inte ska = inget krav.
Så nej, det är inget krav utan en rekommendation att man bör ha kaniner ihop om man kan.
Så länge det inte är okastrerade hanar eller en okastrerad hane och okastrerad hona.
Tack igen :P
Var hitta du lagen?
Tänkte länka till tjejen som anklar mig ..
Kaniner är kolonidjur, vilket i det vilda innebär att kaninerna äändras träffas "ansikte mot ansikte" när det är parningssäsong. När det gäller tama djur är det många gånger då en viss kaninindivid trivs bättre ensam.
Så det där med bör är till och med att ta i enligt mig.
Not your mom, not your milk.
#6: L80 finns bland sajtens länkar. =)
Bläddra fram till sidan 40 i L80, har jag för mig, så står det där.
T.ex min hona är väldig vaktig av sitt revir, tror inte ens en kastrerad hane hade gått bra med henne.
Men som ni säger, det står bör, så det är ingen lag och som #7 säger med är kaniner koloni-djur alltså lever dem inte i grupp utan träffas endast vid PARNING :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 googlade på de #3 hade skrivit så hittade det.
Tack för era svar :)
Forsätt skriv vad ni tycker och tänker om ni vill. Min fråga är iaf besvarad nu.