Alternativ till KAF
Jag saknar en kaninförening som inte enbart riktar in sig på Avel och utställning som KAF gör. En förening ungefär som SVERAK. Som jag förstått det så är SVERAK inte bara inställt på Avel och utställning utan svenska katter och deras ägare i stort med kurser, matnyttig information mm för att öka kunskapen om katter och kattstatus.
Det kanske finns något liknande för oss kaninägare som inte är intresserade av Avel och utställning i första hand…?
Vi kan ju starta en egen förening.. Det är inte så svårt.
#1 Det kan man ju, men finns det intresse?
Finns det alltid. Föreningsliv är skitkul :)
Jag skulle vara mycket intresserad av att starta upp en sådan förening!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
kanske kan bygga om ElitKanin till en kel/sällskaps kanin förening :)
Här är en till som gärna är med! =)
Ja, det skulle ju vara något!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Dåså :) ska vi styra upp nått kanske? Kan kolla lite kontakter om hur vi bildar föreningen osv.
#8: Ja, det tycker jag. =)
En förening för sällskapskaniner som anordnar Pet-utställningar.
Tror många gärna skulle gå med i föreningen och få ställa sina sällskapskaniner. ^^
Vart i Sverige kommer föreningen hålla till? :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Måste kaninerna ha papper och nummer i örat?
Paulina Borg
#10: Förhoppningsvis på flera håll i landet.
Men till en början lär det väl bli på ett ställe, skulle jag tro, medans man kommer igång och så.
Kan inte svara på det exakt alls, så det återstår att se. 
#11: Eftersom det efterfrågas alternativ till SKAF, som har krav på märkning + stamtavla för renrasavel och utställning, så antar jag att det inte kommer att krävas.

Okej ;)
Paulina Borg
#11 Nej, jag tänker nog så att det skulle vara ungefär som SVERAK (kattfolkets motsvarighet till SKAF) på det viset att både raskaniner och blandraskaniner är välkomna, men att fokus ligger mer på sälskap än Avel och renrasig utställning eftersom SKAF redan finns för det.
Jättekul att fler är intresserade! 
Låter som ett kul projekt, det lockar ju verkligen en helt ny grupp av människor som kanske inte vill hålla på med utställning eller Avel och inte häller hoppning. Det finns så mycket annat man kan gör med sin kanin :). Säg till om ni behöver hjälp eller tips? på idér så ska jag se om jag kan hjälpa till.
Jag är helt övertygad om att det finns underlag för en sån förening! KAF är ju som sagt en väldigt smal förening…

#14 Okej vad bra :)
Paulina Borg
Skulle vara kul! Jag är intresserad!

#19: bra :)
Logga in msn, har lite frågor..
Vågar jag det.. :S
Frihetens ungdomsmottagning är inte öppen idag ;) men jag loggar in

hahahahxD
Alltså min tanke var ju verkligen inte att starta upp ännu en kaninsajt här på iFokus…
Men shit.. Det är INGEN kanin site.. ingen nån kommer få tillträde till som inte har med föreningen att göra.. Jösses häng med lite.
Finns massor med dold förening här.. iFokus är en prefekt plattform, men det verkar ni inte fatta. eller??
Ni tror väl inte att vi ska skapa ett nytt kanin.ifokus
det är för förening Folk utanför styrelsen har inget där att göra ändå. Och kommer ALDRIG att få ta del av styrelsens prat och planeringar iallafall. Kom med bättre ideer ni som är så snabba på att klanka ner på andras ideer.
Samma sak vad med tidningen.. alla ville men jag stod ensam kvar och verkligen ville. jag hade wilma med mig föresten..
#25 Tycker personligen du är för hård mot missförståndet du möter i föregående kommentarer. Det är inte nödvändigt att möta det med ett nedlåtande text med en "vi-och dem"-prägel. Ta det istället som en kritik i att vara tydligare i formuleringar.
#25 Va? Klart att medlemarna ska få veta vad som sägs på styrelsemötena? Eller är det precis det som du menar?
Är trött och lite förvirrad.
tycker det är en bra ide, skulle vara kul om det blir mer en det oxå!
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag förstår Kaninlycka fullständigt. Här kommer hon med en idé och ställer en första trevande fråga om det finns intresse och så *poof* så har andra tagit över och allt verkar plötsligt klappat och klart!
Jag förstår att det har förekommit en massa privata diskussioner, men för en som bara har följt tråden verkar det smått obegripligt hur allt har kunnat gå så fort.

#25: Exakt!
btw, jag heter Evelina :)
# Tack Katti!
Jag har varken tid (småbarnsförälder) eller intresse av att bli "bästis" med alla härinne eller sitta inne på msn och chatta så jag tycker det blev väldigt konstigt alltihopa här.
Men eftersom Friheten verkar så taggad och redan tagit över så får han gärna fortsätta, no hard feelings så.
Men ett tips? skulle ju kunna vara att man försöker skilja på privat och allmänt, tycker det blivit lite för mycket "vi hoppar in på msn" mellan både Medarbetare, värd och medlemmar. Man känner sig liksom inte välkommen om man inte är med i msn-gänget utan bara vill vara medlem på en seriös kaninsajt och dela sitt kaninintresse med andra.
#31 Håller med dig och Katti.
Vissa har inte ens MSN där bland jag (för jag hatar verkligen msn den har näst in till kvaddat en dator för mig).

Det går snabbare att få svar på msn, och jag behövde snabbt svar :)
Det var därför jag frågade..
Tycker inte att det är fel om man inte ha msn, så ni vet :)
Jag är definitivt med på en sådan här förening. 
Mycket bra idé och initiativtagande.
Men för att det ska kunna rulla på och alla ska känna sig deltagande tror jag att man behöver något annat slags sätt att kommunicera på. Som några redan påpekat hinner inte alla sitta vid msn och chatta och alla har nog inte ens det. Det kanske rent av är enklare att hålla en öppen diskussion där alla kan delta i tid och mån, och man kanske inte behöver förhasta sig så mycket med händelseförloppet. För att kunna bygga en bra förening som har mål etc behövs nog betydligt mer tankar bakom.
Ett tips? är att kanske utse några ansvariga (bra är nog om dessa är över 18, vilket kan behövas om det blir något större. Yngre "medarbetare" kan ju dock vara okej). Om ni förstår hur jag menar - så kanske det bör finnas ett par, tre stycken ansvariga men alla får vara delaktiga i vad som beslutas.
De som blir ansvariga eller är med mera "bakom" så att säga bör nog även vara bra att uttrycka sig i text, men även ha förmåner att använda bilder eller fotografera själva (no fence, jag vill absolut inte att någon ska ta illa upp, men jag tror att det ger även ett mer seriöst intryck utåt. Eller så anlitar man någon eller några som kan skriva och formulera texter etc).
Om man du utsett några ansvariga kanske de kan diskutera över msn osv, medan en mer allmän diskussion hålls offentligt.
Förstår ni hur jag menar? 
Det var precis vad jag tänkte också! Så jag slipper skriva ett inlägg om det
.
#34: Mycket bra skrivet och jag förstår precis vart du vill komma och håller med dig. 

#34: Håller också med dig! =)
De skulle vara en bra ideé ! :)

Låter som en kul idé.
Har själv varit med att starta Lunds Kaninhoppare, och det är inget enkelt göra. Då har jag ändåi flera år tidigare drivit musikförening med tusentals medlemmar och arrangerat konserter och andra evenemang. Många av oss i styrelsen har erfarenhet av föreningsdriv, men oj vad vi jobbade för ett par år sedan när vi slet oss loss från KAF och blev Hoppare iställer för Kaninavelsförening. ( Vi som ville hoppa och inte slakta eller avliva kaniner med "fel" teckning dvs..)
För att driva en förening som har medlemmar och eventuella avgifter krävs flera personer som är över 18år som har tid och ork att sätta sig in i vad en ideell förening är, fundera ut vilka stdgar föreningen ska ha osv osv. Man behöver organisationsnummer, bankgiro och en himla massa annat. Att föra "styrelsemöten" över MSN är ingen bra ide, eftersom protokollskrivning nästan omöjliggörs. Dessutom måste man nästan ha en revisor, etc etc etc.. Någon som orkar? Jag vill bara vara medlem och kunna ställa ut mina "fina" kaniner, utan ring på benet!

Jag är för en sådan förening men inte som Friheten tänkte ett forum här inne på ifokus… nej något seriös och utanför. det ska inte bli något forum utan hela förening.
så ja till förening
nej till Frihetens ide

#41: Om jag har fattat rätt (?).. Så menade han att skulle starta ett forum där vi kunnde prata om allt och ha allt samlat på ett ställe.
Ni fpr rätta mig om jag har fel!
#42: Stämmer bra det.
Han var inte ute efter att starta en helt ny sajt, utan någonstans där man kunde diskutera föreningsbildandet utan att "kapa" denna sajt för mycket.
Som jag förstod det.

#42 och 43 jag menade att man kan starta helt eget forum på ett annat plats med namn på framtids förening utan att starta ett eget här.
Men alltså jag blir inte klok på många av er härinne. Får man fråga hur bildandet av en hypotetisk kaninförening med fokus på kaninstatus och kaninen som sälskapsdjur skulle kunna kapa ett kaninforum?
Har jag missat att detta forum endast är till för folk som vill avla, ställa ut eller ha produktionsdjur? (Tar inte med hoppintresserade eftersom de verkar ha samma kaninsyn som jag var ute efter).
Mycket lustigt också att jag kommer med en idé och sedan hux flux kan alla andra hoppa in och säga vad som stämmer och inte.
Menar inte att jag skulle ha veto på något vis, men skulle vara roligt om man fick en syl i vädret i alla fall innan diverse självutnämna "chefer" tar över hela grejen…
#25 "det är för förening Folk utanför styrelsen har inget där att göra ändå. Och kommer ALDRIG att få ta del av styrelsens prat och planeringar iallafall."
Styrelsens arbete och möten offentliga för ALLA även för människor som inte ens är medlemmar i föreningen. Det kan ju vara bra att veta om man vill engagera sej i styrelsen.
#40 Tål att läsas för alla intresserade både en och två gånger.
Förreningsliv är roligt ,men kräver både arbete, engagemang och ett ansvarstagande.
Skulle inte en sån här sälskapskaninförening kunna vara en special förening under kaf?
Självklart är detta forum till för kaninälskare - oavsett om du sysslar med hoppning, Avel, utställning, produktion eller bara har kaniner som keldjur.
Dock är det fler som är mer inbitna som är här, t.ex inom avel/utställningskategorin och därav blir väl det mer inriktat på det.
Angående idén med att starta en sådan här förening så tror jag att det inte borde gå så fort. Man bör nog tänka över sitt beslut att ta på sig rollen som "ansvarig" innan man gör det då det nog kommer kunna kräva mycket tid, målmedvetenhet och motivation etc.
Det är jättekul att nya idéer föds och jag skulle gladeligen bli medlem i en sådan förening. Men som andra redan påpekat så måste man vara seriös med sitt deltagande om man skriver att man vill vara med och ställa upp för att starta något sådant. Det är väl en fråga om det ens är möjligt att starta en förening om man bor väldigt långt ifrån varandra och inte kan träffas… ni får väl ta er en funderare, och säg inte att ni vill vara med och engagera er om ni egentligen inte har tid. För då blir det bara pannkaka av allt, som jag gissar att det blev med tidningen… 
#47 Det var just det jag ville komma ifrån, det där bara som alltid ska stå före om man pratar om sälskap, kel och familjemedlem när det gäller kanin.
Kaninens status kommer aldrig höjas så länge man prioriterar djuret som avels- och produktionsdjur i första hand. Varför ska de inbitna uppfödarna som du säger gå före oss som älskar kaninen som individ?
Jag känner att det här bokstavligen är fel forum för den typen av diskussion och eventuell förening som jag fiskade efter. Trist tycker jag.
#49 Det är väldigt tråkigt, då i alla fall jag med Medarbetare och Sajtvärd vill att Kanin iFokus ska vara en mötesplats där allt kring kaniner ska kunna diskuteras. Jag förstår dock hur du menar, men vet inte hur jag just nu ska kunna lösa "problemet" så att säga.
#49 Håller med dig fullkomligt!
#49 Sååå… Du anser att man inte älskar sina kaniner lika mycket för att man är uppfödare? Mina kaniner är mina ögonstenar, jag älskar dem över ALLT ANNAT på denna jord så jag tar faktiskt mycket illa vid mig när du skriver så.