Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2514 ggr
HomecomingQueen
0

Dricker, kissar och slickar konstant

På senaste tiden har jag märkt att min kanin har börjar dricka överdrivet mycket. Från att dricka inte mer än en halv 250ml flaska på typ tre dagar till att svepa en hel på mindre än en dag. Kan väl även tillägga att hon dricker väldigt "våldsamt". Detta gör såklart att hon kissar extremt mycket och bara efter några timmar är toan helt nerkissad. Utöver detta har hon istället för att bara slicka på vattenpipen börjar "trycka in" hela i munnen. Den senaste veckan har hon även börjat slicka överdrivet mycket på allt. Hon låg på en kudde och jag klappade henne, varje gång jag slutade klappa henne började hon antigen tokslicka på kudden eller över hela mig. (Okej, jag vet att kaninen brukar slickas, men detta känns överdrivet.) Är dessa beteenden normala eller är det något fel på henne?

[Kaninlycka]
0

Först skulle jag rekommendera att du byter till vattenskål eftersom din kanin kommer få i sig vätskan hon behöver mycket snabbare då och på ett naturligare sätt.

Just dricka mycket låter som diabetes, är det något som kaniner får över huvud taget? Kissa ofta kan vara Urinvägsinfektion. Men jag bara gissar här…

Det är inte så att du precis tagit in henne i värmen och att det är därför hon dricker mer än vanligt?

HomecomingQueen
0

#1 Jag har funderat på att byta till vattenskål eftersom att många verkar köra på det. Problemet är bara att hon kan bli lite rastlös i buren och då brukar saker flyga.

Jag har googlat lite och det verkar som att kaninen kan få det, men då har det rört sig om typ åldersdiabetes och min kanin är tre år och det är väl inte allt för gammalt?

Hon har alltid varit innekanin så det skulle ju kännas konstigt. Jag flyttade dock för två veckor sen, kan det ha med saken att göra?

[Emmla]
0

Det kan vara tristess, Möss som är under stimulerade kan få för sig att "tömma vattenflaskan" och om kaninen slickar mycket på saker som min hane också kan få för sig att göra ibland när han har tråkigt, skulle jag ta det som att kaninen behöver mer stimulans

EvelinaS-L
0

ang "Problemet är bara att hon kan bli lite rastlös i buren och då brukar saker flyga", så finns det skålar som man sätter fast på gallret av buren ;)

_Kram Evelina
_

HomecomingQueen
0

#3 Jag försöker alltid ha något att tugga på i buren, pinnar, bollar och liknande. Några förslag på saker hon kan underhålla sig med?

bellamollylovee
0

Tunnlar, kanske :)

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[Emmla]
0

hon kanske vill ha en Hage eller liknande hon kan springa i?