Måste man ge kaniner grönsaker/frukt?
Hej! Jag undrar om man måste ge kaninen grönsaker/frukt? Så ifall, varför? Vilka grönsaker bör man ge/inte ge? Hur ofta ska man ge grönsaker då?
Tacksam för svar!
Tack i förhand :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."

puttar :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Jag tycker att det är ett måste ;)
♥
Jag tycker också att det är ett måste att ge grönsaker. Dock inte frukt.
medarbetare på allergier.ifokus .
Jag skulle inte tro att det finns någon lag på det eller så.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

#2 Men vilka grönsaker/frukt ska man ge de/dem? Hur mkt i mängd får man ge?Hur ofta ska man ge de det? Vill ha ett längre svar! ;)
puttar
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Kaninungar/kniner som inte är vana vid grönsaker är det bäst att man ger i små mängder till att börja med och sen öka mängden så småning om så deras mager vänjer sig.
Man kan ge tex. Morötter, gurka, sallad i olika sorter, tomat, broccoli, persilja osv. Frukt kan man tex ge äpple, banan… (dock är inte frukt i för stor mängd så bra).
Mina får varje/varannan dag.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
mina får morötter (1gång i veckan) och ibland broccoli
det är klart att de måste få grönsaker :)
. morötter
. äpplen (inte så mkt)
.banan (liten mängd mycket sött)

#6 Tack så mkt! :) Vi ger kaninerna t.ex banan,sallad,morot och har nu slutat ge äpple för att kaninen blev dålig i magen :) Och ibland får de havregryn :)
putt
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#9: Var försiktig med havregryn bara, i stor mängd sväller det i kaninens mage.
Det räcker att du puttar en gång om dagen, ditt inlägg fanns redan på senaste inläggen.

#10 okej, men om man ger de typ 1-2 grr i veckan i lagom stor mängd?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#11 Hur många gånger i veckan spelar typ ingen roll. Det är hur mycket du ger åt gången. Max en matsked tycker jag.
medarbetare på allergier.ifokus .

#12 oj vi har tagit mer än en matsked Vad ska jag göra!? *panik*
husch! Pappa kollade till de och sa att de hade mkt havregrun, de värkade iinte heller intresserade av maten när vi gav de mat så de har inte ätit något xP *haha*
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Text från Roslagstull:
Bladgrönt ska ges dagligen. Kaniner i det vilda äter framför allt sega fiberrika blad, bark och andra svårsmälta växter. Det är m.a.o. stammarna och bladverken från växten som kaniner äter, inte frukterna eller rötterna. Deras magtarmkanal fungerar bäst när den har som mest att göra med att bryta ner cellulosa. Om Din kanin inte är van att äta grönsaker, börja försiktigt med gröna bladiga grönsaker, och lägg till en ny sort var 5-7 dag. Om tillskottet av en ny sort leder till diarré inom 24-48 tim så ska den avlägsnas från dieten. Unga kaniner ska också vänjas gradvis vid ny mat.
Så snart Din kanin äter denna typ av mat ska Du försöka att ge minst 3 olika sorter dagligen. Utfodring med färska fiberrika bladgrönsaker (samt hö) bidrar till att förebygga tarmstörningar samt tillgodoser kaninens stora behov av vätska. Dessutom älskar kaninen det!
Grönsaker som Du kan variera mellan är t ex morotsblast, betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat. På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng. Försök att ge minst 3 olika slags grönsaker dagligen. Att utfodra med en enda grönsak (framför allt broccoli, kål, brysselkål och spenat) kan leda till ämnesomsättningssjukdomar.
#14 Mycket bra text!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Mina får grönsaker varje dag :P
Morot, gurka och tomat är väl det dom äter mest. Det man alltid har hemma typ. Dom får aldrig vanlig sallad eller kål då muffin kan få gaser i magen. Sån ruccola brukar dom få ofta med, vi har det hemma ofta :)
Jag ger mina frukt ganska ofta faktiskt. Muffin behöver att gå upp lite i vikt så dom får väl äpple eller banan typ 3 gånger i veckan minst. :P Och ibland kan dom få lite annat som godis. Grönsaker är så dyrt nu så när dom börjar odla det i sverige igen så finns det fler sorter i kylskåpet ;) Men ger dom örter ofta med :D
Emma

#14 Jätte bara text!, Tack! :)
#16 Okej, då vet jag det :) Tack!
I innan gav vi våra kaniner äpple, men slutade ge de det efter att Kajsa som var mkt intresserad av äpplena fick diárre :( Men nu får de bla. sallad, havregryn (som vi ska ge i mindre mängd!), banan,morot,knäckebröd,jordgubbar och ska väl börja ge de tomat och gruka :)
Något annat man kan ge de som uppskattas (inte kål tack :)?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Jag brukar variera mellan många olika grönsaker och ger 3-4 sorter per dag. Jag ger bla. morot, kålrot, fänkål, kålrabbi, palsternacka, rotselleri, broccoli, rädisor, persilja.m.m. Ja det finns mycket att välja på! Jag ger även en liten bit frukt ca. en gång i veckan.
Jag tycker det är viktigt att ge sin kanin grönsaker, så att den får i sig alla näringsämnen. Seen är det dessutom spännande och en bra sysselsättning för kaninen.
Mina för grönsaker 1-2gånger i veckan :)

#18 Ja, det fanns ju mkt att välja på! :) Vad uppskattas mest av de grönsakerna av dina kaniner?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#20 Min lilla flicka är extra förljust i "bladiga "grönsaker^^ Som persilja , dill och bladspenat. Hon gillar också broccoli otroligt mycket och rotfrukter som rotselleri och palsternacka. Hon har lärt sig att gilla många grönsaker sen hon var liten;). Fast det absolut bästa hon vet är banan:), hon smaskar som en liten gris.
Hon får alltid grönsaker som middag varje dag vid ungefär varje tid:). Pröva dig fram att ge olika grönsaker. Alla kaniner har sina egna favoriter:).

#21 tack för tipsen :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

En fråga, får man ge ärtskott `? :P
Vi ger 3-6 olika sorters grönsaker varje dag. (Lite överdrivet kanske, haha.)
De får morot, sallad, gurka, rädisor, rödbeta, persilja, spenat, vitkål, broccoli, blomkål, paprika, kålrot, tomat, äpple, banan, vindruvor, päron m.m. Frukten ges alltid i mindre mängd.
Vi ger ganska mycket varje dag, men har naturligtvis vant kaninerna vid det långsamt. :) På vintern får alla pellets också, men på sommaren håller alla (utom två) bra hull på bara grönsaker och hö.
(Vi ger så pass varierat med grönsaker att de får i sig allt de behöver.)
Under vinterhalvåret ger jag mina kaniner några olika sorters grönsaker per dag. Brukar variera mellan bl.a. broccoli, vitkål, kinakål, morot, persilja, kålrot, kokt potatis (spec. skalen), sallat, stjälkselleri, gurka och dill. Utöver det får de även lingon-/blåbärsris + rötter (nyttigt och uppskattat), kvistar och granris.
Under sommaren får de mest gräs och diverse vilda växter, får gå och plocka så mycket jag vill från grannens äng. ^^ Även kvistar med blad och egenodlade grönsaker.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

tack för alla fina svaren! :) detta inlägg kan låsas nu :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#26: Varför ska den låsas?
Man kan ju fortsätta att diskutera och skriva vad man ger sina kaniner ändå.
#26 jag tkr du ska köpa en kaninbok där står oftast väldigt mkt om vad kaningen kan äta och inte äta =)
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
Jag tycker att det är grönsakerna som är maten… Hö har min skrutt fri tillgång till som sig bör. Sen får han en skål men blandande grönsaker varje kväll. Pellets får han inte i regel under sommarhalvåret men på vintern får han lite men det huvudsakliga målet består av grönsaker och hö.
#29 man får inte ge för mkt grönsaker, för om man ger dem för mkt så blir dem dåliga i magen..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
#30 har vänjt han vid olika grönsaker och i små mängder sen han var liten och har alltid haft det så till mina kaniner. Han är jättebra i magen och även i hull.
#31 samma här, hö har dem ju alltid, men en skål med lite olika grönsaker varje kväll är ju ett måste för min nin. Det är ju middagen;). Samma med pelletsen också, under vintern får hon lite, men på sommaren behövs det inte.
Hej aliihopa jag har en fråga,jag har två kanin hanar och dom brukar alltid hoppa på varandra bakifrån? jag ee osäker om dom ee killar för jag köpte dom från en god vän
och mina kaniner brukar alltid äta mat jätte mycket
och varje gång jag har dom i koppel brukar dom alltid gräva gropar

#33 Två kaninhanar kan du inte ha tillsammans när dom blir könsmogna, bäst att du kollar upp det ordentligt, hur gamla är dom??
#28 det tycker inte jag alla kaninböcker jag har läst har massor av felaktiga fakta, det är bättre att lyssna på olika åsikter som på ett forum :)
#33 varför tar du upp det här?
jag ger mina kaniner grönsaker varje eller varannan dag mest frukter och sallad och morötter. Jag kanske borde ge lite mindre frukt efter att ha läst den här tråden. (hehe) men jag ger inte för mycket vattniga grönsaker för då blir mina lösa i magen. Äter era kaniner tomat? mina kaniner tycker det är jätte äckligt
#33 Kolla könet om du är osäker?
Och det är väl ganska normalt att dom gräver och äter mycket..
Min kanin får ca en morot per dag, lite sallad, basilika, paprika, majs, äpple, kål eller gurka+ pellets, hö och gräs som han äter i hagen. Jag brukar ge han mat på morgon och kväll, så sammanlagt får han ca en dl pellets per dag+ grönsaker.
Faktist har jag aldrig gett någon av mina kaniner banan och tomat-som de flesta av er andra har:) så det ska jag prova idag..
Jag tycker de är ett måste. Då de är mycket nytigt och de finns vitaminer kaniner kan får från frukt och grönsaker. Som den inte kan få från pelletsen.
Pelllets är inte gätte nytigt och inehåller mer onytigheter och sallt. Som inte är gätte bra jag ger min hionna bara frukt och gönsaker på sommaren . Och om hon inte bettar då får hon en frukt i veckan.
Och frit på hö. På vintern får hon frukt och pellets för att hålla hullet fritt på hö.
Utfodring av kaniner
Det allra viktigaste att komma ihåg vad gäller utfodring av kaniner är att de är betande djur, dvs gräsätare. Eftersom färskt gräs ej finns tillgängligt året runt, ersätter man detta med hö vintertid.
Kaniner är grovfoderätare vilket innebär att de kan och ska smälta cellulosa med hjälp av sina bakterier i blindtarmen. De är liksom hästar och kor betande djur som i naturen huvudsakligen livnär sig på gräs, blad och andra låga växter.
I fångenskap är felutfodring både direkt och indirekt den vanligaste orsaken till sjukdomar på kaniner. Förutom livshotande mag-tarmsjukdomar kan kaniner få problem med tänderna och ett nedsatt immunförsvar.
Hö: En bra kost till en kanin ska till allra största delen utgöras av hö. Kaninen ska äta minst 80% hö. Hö måste alltid finnas i obegränsad mängd men det räcker inte att bara se till att hö alltid fylls på. Man måste dessutom vara mycket restriktiv med att ge andra fodermedel eftersom kaninen kommer att favorisera den godare maten på bekostnad av höintaget.
Variera mellan hösorterna men var försiktig med att ge för mycket alfalfahö då det är väldigt kalkrikt och kan ställa till problem med urinstensbildning. Tänk också på att löst hö är bättre än pressat hö.
Bladgrönsaker: Som komplement till hö är den bästa födan bladgrönt av olika slag. I naturen äter kaniner bladverken och stammarna på växten, inte rötterna eller frukterna. Helst ska man variera så mycket som möjligt och försöka få med tre olika sorter varje dag. Några exempel på bra bladgrönt är gräs, klöver, hallonblad, maskrosor och annat ogräs, blad från fruktträd och andra vanliga lövträd, sallader av det mörka och lite grövre slaget, blaster från olika rotfrukter, färska krukörter, persilja, hibiskusblad från obesprutade plantor, broccoli med blad, kål av olika slag samt spenat och mangold. Spenat, mangold, kål, brysselkål och broccoli bör man inte ge allt för mycket av då de kan orsaka ämnesomsättningssjukdomar men i en blandning och i mindre mängder går det bra.
Torrfoder: Det vanligaste torrfoder som säljs till kaniner utgörs av pellets och gnagar/kaninblandningar av olika slag. De olika blandningarna som innehåller säd, frön, majs, flingor, torkad frukt med mera, är mycket onyttiga och bör inte ges alls! Blandningen är alldeles för fet, kolhydratrik, lättuggad och fiberfattig.
Pellets av god kvalité och hög fiberhalt (minst 18%, helst 20-25%) kan ges i begränsade mängder men kan också uteslutas helt. Vill man utfodra med pellets bör man inte ge mer än 1-2 msk per dag till en tvåkiloskanin.
Nattavföring: En viktig del av kosten till en kanin är dessutom den egenproducerade nattavföringen som kaninen äter direkt från analöppningen. Dessa små "pluttar" med ett lite druvklaseliknande och blankt utseende, kommer från blindtarmen och innehåller för kaninen viktiga vitaminer och näringsämnen. Det kan tyckas oaptitligt att kaninen äter sin egen avföring men dessa små "vitaminbomber" är av största vikt för kaninens hälsa.
Godis: Som godis kan man ge en liten bit morot, frukt eller bär någon gång i veckan eller några små bitar torkad frukt alternativt en knäckebrödsbit. Man bör undvika nötter, frön, kakor, choklad, frukostflingor, godis och andra sötade livsmedel helt och hållet. Hund- och kattmat måste placeras så att kaniner inte kommer åt den.
Mineralstenar: Salt- och mineralstenar behövs inte till sällskapskaniner.
Vitaminer: Vitamintillskott är onödigt att ge till friska kaniner som äter en fullgod kost.
Generellt är det mycket viktigt att tänka på att alla kaniner är känsliga för tvära foderbyten! Ska ett nytt fodermedel introduceras, ska det göras successivt i till en början mycket liten mängd. Vid minsta tecken på diarré, upphörd aptit eller upphörd avföring slutar man omedelbart att ge den nya kosten och kontaktar veterinär.

Oj oj många fler svar, jag som hade glömt denna tråd
…
Hur viktigt är grönsaker för kaniner?
Maja och Kajsa får såklart grönsaker men jag undrar hur viktigt det är?
Jag menar om en kanin inte får grönsaker vad händer då? Blir den sjuk eller mår den dåligt?
Kaninblogg♥♥♥
#39 Kaniner kan klara sig på bara hö om det är ett riktigt bra hö. Dock är det svårt att hitta ett sådant hö. Därför finns pellets :) Pellets innehåller det mesta en kanin behöver utöver hö. Dom klarar sig utan grönsaker men ibland kan dom behöva lite exra vitaminer och så. Man vill ju inte att dom ska ha brist på något.
Örter är med väldigt bra att ge då det är narturligare än att äta grönsaker. I det vilda äter kaniner gräs och blad och bark för det mesta. Inga morötter eller tomater direkt ^^
Så hö+pellets+örter&blad tycker jag är det optimala. Men kan ju vara bra med lite grönsaker med som omväxling.
Jag ger inte mina kaniner grönsaker varje dag nu på sommaren. Dom får vara ute i hagarna och äta gräs och blad sen får dom grenar och örter på kvällen. Några gånger i veckan får dom också grönsaker. Perfekt att ge om det är regnit och dom inte har fått vara ute och skutta. Då brukar dom vara lite hungrigare och uttråkade. Det är ju en bra sysselsättning att gnaga på pinnar och äta grönsaker. :) Något att göra lixom :P
Frukt ger jag bara ibland som godis :)
Emma
#42 jag trodde nattavföringen var att de var lösa i magen… varje dag lär man sig något nytt :)
#42 Det står ju ingenstans att pellets är onyttigt vad jag kan se..?
Däremot står det ju, som vi alla säkerligen vet, att gnagarblandningar är onyttiga.

ja grönsaker är bra att dom får :)
min kanin får en morot varje kväll typ, sen om det finns sallad annars tar jag bara några grönsaker jag vet han har ätit förut och ger honom…… skala inte morötterna skalet är nyttigt och bra för kaninen att få i sig :)
tack kaka :) Ditt inlägg (#38) va toppklass :)
men de finns la en artikel om detta som man bör å inte bör ge till kaniner+.
Mina får morötter å äpplen varje dag…
jag är väldigt noga med att variera mina kaniners kost av grönsaker, frukt och örter;) Men dom får mycket olika örter, grönsaker mm (fast i små mängder) frukt ger jag mer som godis eller liknande:D
Behöver tips? om örter :) Visst köper man dom som en typ planta? :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
det finns att köpa torkade också tex på gott-godis
52# Okej :) Har du länk eller finns dom som affär? :)
man ska ge kaniner 3olka grönsaker per dag för att uppfylla kninens näringsbehöv, när det gäller vilka grönsaker du ska ge är det grönsaker som är fiberika som tex:
endivsallas, broccoliblad,grönkål, spenat, klöver, maskrosblad, morötter, hallonbuskblad, kinesisk kål, persilja, grodblad rölleka, vallört, vanlig gråbo, molla, harmynta, lucern, unga brännässlor, stjälkselleri, rotselleri, kålrabbi, fänkål, jordärtskockor.
Grönsaker som kan ges som godis en gång i veckan är:
äpple, päron, annans, hallon och jordgubbe
Det du INTE få ge är:
majs, havre, banan, vindruvor, potatisblast, bönor eller ärtor
Dessa uppgifter stämmmer till 100% då jag har fått dem av en kaninkunig vet
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Banan kan man väl ge? Vet att det innehåller mycket socker och inte är så nyttigt, men jag har gett mina niner banan och dom lever och mår bra xD
man bör inte ge dem det,har också gjort den innan men inte nu efter jag fick reda på att det inte är är bra och det e just det att det innerhåller mycker socker som inte är bra för dem. Sen litar jag på min vet då hon är väldigt kunnig på kaniner och har haft kaniner själv så :)
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
57# Okej, ja jag brukar ändå inte ge banan så ofta xD
vad bra :) tror inte dem dör om dem får det men det e inte bra bara