Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 6503 ggr
LillensMamma
0

Ska kaninbajs lukta?

Har inget minne av att kaninbajs luktat förut men nu när våran lilla dam 4,5 månader) släpper sina små pluttar så luktar de verkligen illa!!!

Ska väl tillägga att hon är innekanin men jag kommer förmodligen att flytta ut henne i vår om det ska lukta så här Rynkar på näsan

Kan det ha att göra med att hon börjar bli könsmogen? Hon har gått på lådan från början men bajsar och kissar lite varstans nu. Blir det bättre när hon blir kastrerad?

Emelie
0

Kan det vara så att hon är lös i magen möjligtvis? Då brukar bajset lukta förfärligt illa.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[Kaninlycka]
0

#1 Tänkte precis som dig här.

Kaninens kiss luktar starkare/fränare när de blir könsmogna men inte bajset så vitt jag vet.

Rozza
0

Unga kaniner har ju känsligare magar och äter den nya saker som den inte ätit förut kan det vara lätt hänt att den blir lös i magen och då luktar det illa. Om du gett den mycket frukt och grönt kan det ha med saken och göra eller bytt foder nyligen. Om hon är lös imagen så ta bort fodret och låt henne äta bara hö och vatten tills hon blivit bättre.

LillensMamma
0

Tack för svaren!

Hon är inte lös i magen men hon har fått något ökad mängd pelletsfri mussli (hon har en matskål med två skålar i, den ena med enbart pellets och den andra får hon olika pelletsblandningar i för att variera lite.) Ska prova att ta bort musslin och bara ge hö och pellets. Villl inte ta bort pelletsen innan hon är färdigvuxen, hon är ett riktigt energiknippe så jag tror hon behöver den extra energin just nu.

Rozza
0

#4 ne är hon inte lös i magen finns det ingen anledning att ta bort maten. Vad kör du för mat? det kan vara bra och bara ge henne ett foder så här i början och det är klart du kan ge henne annat också men då som godis typ lördags godis eller liknade.

[Luppa]
0

Sen så lät det lite riskabelt med två skålar… De är inte fulla hoppas jag?
Kaniner ska absolut inte ha fri tillgång till pellets. Basfödan är hö, pellets är kraftfoder, precis som exempelvis havren är för hästar.
Ungefär ½ dl pellets per dag brukar vara lagopm för en dvärgkanin.

moa88
0

min kanins pluttar luktar ibland, fast det är mest om man stoppar näsan vid bajset man känner lukten hehe, och han är inte lös imagen heller, utan har helt vanlig pluttar

LucyLove
0

#6 Jag tror hon menar en skål för vatten en för hö. Katt/Hund skål-design ungefär ;)

LillensMamma
0

#6 Hon har två skålar, en för enbart pellets (1 dl/dag) och en för mussli (från ca 0,5dl ökat till 1 dl/dag) detta för att hon fick blandat hos uppfödaren men damen kastar ut pelletsen om hon vill äta mussli och sen bajsar hon på den  så därför delar jag på det nu när jag köper eget.

Jag köper inte samma blandning av mussli som uppfödaren och tänkte att kanske musslin är den som gör att det luktar illa om henne (pelletsen är den samma)

Lite info om kaninen i fråga nedan:

Asta är en stor rex och ska enligt uppfödaren ha fri tillgån till pellets tills hon är fullvuxen, jag har själv begränsat fodret eftersom jag vill atthon ska äta mer hö (ikeas plastpåsehållare har jag som höhäck och den fyller jag proppfull var 3-4 dag) kvistar/grenar får hon dagligen.

[Luppa]
0

Ja, är det en Rex så är det ju helt OK giva.

Lady-X
0

Nej, kaninbajs som är normalt ska vara torra kulor som är så gott som doftfria har jag läst på flera veterinärsidor. Min honas bajs luktar ingenting så länge jag håller mig till hö och torrfoder, får hon blöt mat så börjar det lukta direkt eller om jag på annat sätt avviker från hennes vardagsmat.

Jag vill tipsa om Cuni Complete, det har ngt de kallar för "oudor control" som ska göra att avföringen inte luktar. Jag kan tänka mig, men nu spekulerar jag bara, att tarmfloran påverkas då de blir könsmogna av alla hormoner och stressen det medför. Men att det stabiliserar sig sen. Ge det lite tid men var lite noga med att inte variera kosten så att magen hinner ställa in sig. Med Cuni Complete får de i sig alla näringsämnen de behöver ävan om man bara ger det och hö. Det innehåller bla torkade örter och bladgrönt. Torkad mat klarar många bättre.

LillensMamma
0

#11 Tack för tipset!

Djuraffären har Cuni Complete, jag tittade på den men blev lite avskräkt av priset men ska prova den nu!Glad

Lady-X
0

#12 Ja gör det! När man läser om Cuni Complete står det bla följande:

**Mag-tarm-flora
**Innehåller prebiotikorna Fructo-OligoSaccharides (FOS) och Mannan-OligoSaccharides (MOS), som är välkända för att främja en sund tarmflora.

Odörkontroll
Alla Complete-foder har tillsatt yucca-extrakt, vilket binder ammoniak och andra komponenter som orsakar stark odör från djurets avföring.

Kanske är det därför min kanins bajs aldrig luktar illa (om hon inte är lös i magen då). Hur som helst är fodret väldigt bra ur många aspekter även om det är dyrt.