Åka bil med sjuka kaniner?
Om 3 veckor flyttar jag till nytt hus 5 timmar härifrån. Jag har 5 kaniner här hemma. Varav 2 är sjuka just nu. Den ena har varit förkyld i några veckor, veterinären vill att hon ska bli frisk på egen hand. Den andra är ett vanvårdsfall som kom hit för några dagar sedan och var snorig. Har tagit nosprov på honom och får svar om en vecka.
Här hemma kan jag hålla dom ifrån varann för att undvika smitta, men hur sjutton gör jag när vi måste åka bil i flytten allihopa? (Nu hoppas jag visserligen att iaf nya kaninen hunnit bli frisk.)
Vi kommer bara kunna åka en vända och har bara en bil. Men dom kommer väl smitta varann om dom är i samma bil? Tänkte att man kanske kunde sätta en i släpet(ska hyra från statoil) men det känns ju lite otryggt.
Vad tror ni?
Knepigt men är det såå smittsamt då? Så länge dom inte kommer åt varandra och nosar osv? Kan inte den sjuka kaninen ha en handduk över transportburen och kanske sitta vid framsäterna medan de andra sitter längst bak?
#1 Jag vet inte riktigt hur smittsamt det är. Nya kaninen har jag ju inte fått svar på vad det är för bakterier han har. Men förhoppningsvis är det nåt vanligt så han hinner få medicin och bli frisk.
Andra kaninen har en väldigt ovanlig sorts förkylning som "kaninsäkra" mediciner inte kan ta bort. Finns bara en medicin som kan hjälpa och enligt veterinären kan den döda henne, så jag vill absolut inte att hon ska lyckas smitta någon mer. Men vet inte alls hur smittsamt det är, det är en bakterie som finns i jorden ute och som kaniner inte brukar kunna bli sjuka av.
Men om han sitter i transportbur med handduk över på golvet vid framsätet och dom andra är i bakluckan så borde han väl inte kunna smitta dom?
Så länge du ställer transportburen i släpet så att den inte kan röra på sig så är det ingen fara.
Hästar & kossor tx åker ju bak i släp.
Inga problem att ha kaninen i släpet. Som föregående talare säger så gör det inget, så länge transportburen står alldeles säker.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!