Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1360 ggr
rahl
0

Kastrering av kaniner - max ålder

Hur gammal var er äldsta kanin som ni kasterade. Pepparkaka är typ 5 år och jag vågar inte riktigt utsätta honom för det.

Katti
0

Veterinären gör en undersökning av allmäntillståndet och kollar hjärtat innan de söver. Säger han/hon att det går bra att söva så tror jag inte att det är någon öad risk. Han har ju faktiskt bara nått ca 1/3 av maximal livslängd vilket motsvarar en människa på 40 år eller så Skrattande.

rahl
0

Hmm lever kaniner 15 år? jag hörde om 10-12 år inte mer

Katti
0

Den äldsta jag har hört talas om blev 16 år. Men det är inte många människor som blir 120 heller Glad

[Kaninlycka]
0

I Storbritannien så säger de att en kanin lever i 14-15 år numera. Men då behandlar de mycket mer än vad vi gör här i Sverige. Tror vi avlivar många kaniner som de skulle ha behållit och kostat på operation samt medicinering osv.

Tex så lever ofta en kastrerad kanin längre än en okastrerad, gäller särskilt honor då som ofta drabbas av canser och infektioner i livmodern när de blir lite äldre.

Privatpersoner där verkar ha en helt annan syn på kaniner än vad gemene man har här. Samtidigt så har jag fått uppfattningen att majoriteten av uppfödarna där bryr sig mindre om sina kaniner än vad många svenska uppfödare gör.

En liten avstickare från ämnet. Oskyldig

Katti
0

Det är stooor skillnad på vad veterinärvård kostar utomlands och i Sverige (vi är världsledande när det gäller det!) och det kanske också är stor skillnad på vad veterinärerna kan om kaniner? För i alla fall jag uplever det som att om man vill behandla sin kanin, oavsett kostnad, här så finns det få veterinärer (i alla fall utanför storstadsområdena) som vet vad de ska göra…

rahl
0

det finns säker några få duktiga på kaniner men ofta precis som #4 säger gör man inte dyra undersökningar eller dyra prover då det är inte lönt när man kan ha en ny kanin för 50 kr

Katti
0

Fast det kan man ju i England också, så det förklarar inte skillnaden. Om det nu finns någon sådan.

rahl
0

många säger att de gör inte typ blodprov eller urinprov på kaniner då det är för dyrt.. eller jag ska betala för seniokontroll av ena hunden 1050 (med vaccinationer + urinprov + blodprov) ringer jag klinik i lund så säger de att det är ovanligt att man tar blodprov på hundar och det kan sluta på 3-4000….

[Kaninlycka]
0

För att fortsätta på ämnet ålder och veterinärvård så tror jag det är både positivt och negativt att de verkar behandla mycket mer i tex Storbritannien och USA. Kollar mycket på Animal Cops mfl och många gånger måste jag säga att jag personligen hade sett avlivning som mer humant.

Å andra sidan är de inte helt uppriktiga med hur många friska djur de avlivar per år pga av de helt enkelt inte hittar nya hem till dem.

Katti
0

Jag tror inte att vi får en rättvisande bild eftersom vi omöjligt kan se helheten. Tror tyvärr att kaniner är minst lika mycket slit-och-släng i andra länder…

rahl
0

Jag vet en del kunniga på kaniner i Polen men där är ofta likadant att det är inte värd då du kan billigare ha en ny kanin.. tur finns sådana som jag och andra som kan ge allt bara för att min älskning ska vara frisk.