Vad kan det vara?
Har fått in en smitta bland mina kaniner som följde med den sista kaninen jag köpte. Behandlat 3 ggr med antibiotika utan resultat. Avlivat kaninen med smittkällan, men mina andra är smittade o ska snart tas prov på. Ville bara kolla här om nån känner igen symtomen o har nån idé om vad det kan vara. Symtomen ser ut som en ögoninflammation med rött kring ögat o ögat har vitaktigt segt slem som rinner ut (på den som det var värst på kom det så mkt så hon "kleggade" igen bara över natten). Inga andra symtom. Torr nos, ok luftvägar, avföring m.m. Jag kommer ju troligen att få veta vad det är efter provtagn. men jobbigt att vänta..
Låter som myxomatos… Då finns det nog tyvärr inte så mycket att göra. Det är därför man ska vaccinera sina djur om man bor i ett riskområde/köper kaniner från ett riskområde.
#1 Läste lite om myxomatos. symtomen beskrivs enl nedan:
"Två till fem dagar efter smittan börjar ögonen rinna och huvudet det sväller upp liksom området runt könsöppningen. Efter ytterligare någon dag slår det ut bulor, som brister och var rinner ut. Detta utgör smittrisken. Slutligen sprider sig svullnaden över hela kroppen varvid djuret magrar av, får andnöd och dör inom någon dag."
Min "sämsta" som avlivades i dag hade haft smittan i två månader utan några andra symtom än rött o "klägg" i ögonen. Inga svullnader någon annanstans o inga luftvägsbekymmer, god aptit..så låter ju inte riktigt som myxomatos beskrivs i utklippet ovan. Inte heller vanligt där hon kommer ifrån o ej här…
Nåt mer förslag på vad det kan vara från någon…?
Pasteruella?
Bild?
#4 Har tyvärr ingen bild då den som var värst är avlivad. De andra syns det bara litegrann på, dvs att det är lite rött kring ögat, de rinner ej som hos den som avlivades. Har varit hos vet. idag. Kändes ändå hoppfullt. Vet tyckte att mina kvarvarande ser rätt fina ut. Hon såg knappt att det var något fel (men jag ser skillnaden mot hur de vanligen ser ut). Tog prover o får svar om en vecka. Hon tror ev att det är nåt virus som den avlivade drabbats av som mkt liten då hon ännu inte hade nåt bra immunförsvar. Mina andra fick ju det i vuxen ålder o då kan tom immunförsvaret ta hand om det själv. Låter ju lugnande i alla fall…Ingen har ju (än så länge?) på långa vägar blivit så dålig som den jag avlivade..som tur är.
#2 Pasteurella är en möjlighet, det vore katastrofalt för mig..jag skriver igen när jag fått svaret..
De har hittat en bakterie…Min vet är på semester så får veta senast onsdag vilken det är.
Tyvärr pekar det mot pasteurella (möjligen en mild variant av denna).
då är det adios med avlingen…känns obeskrivligt tråkigt. Jag har dock övervägt att avliva alla, men de är ju så friska (o jag älskar dem så mkt)! Vet ju också att de kan leva i harmoni hela livet med bakterien o att den finns hos ca 80% av alla kaniner.
Med andra ord kan de ju vara sällskapskaniner, men då känns det lite mkt att ha fyra. Vill dock inte avla på dem eftersom ungar har ett sämre immunförsvar o då riskerar att bli dåliga av bakterien.
Kanske kan sälja/ge bort två som sällskapskaniner o behålla två i så fall…får se vad svaret visar, men hoppas fortfarande på ett mirakel o att det är behandlingsbart.
Man kan behålla en pasteurellakanin så länge den mår bra samt att man kan bli tvungen att ge antibiotika periodvis alternativt hela kaninens liv. Men att sälja sådana kaniner skulle jag inte rekommendera eftersom det är så smittsamt. Det är en bakterie som alla kaniner bär på, men när det väl brutit ut smittar det.
(Har kollat på utländska sidor där man behandlar kaniner mer än vad som görs i Sverige, på gott ont skulle jag säga).
Men hoppas på något lindrigare som är botbart!