Mygg!
Jag har en gotlandskanin och tycker så himla synd om henne nu på sommaren med tanke på myggen. Hon kliar så mycket så hon får sår på nosen.
Det var likadant förra året. Då flyttade jag in henne ett tag för att såret skulle läka. Jag vill inte behöva ha henne innomhus på sommaren. 
Det jag undrar är om ni har några tips? att slippa myggen. Något hon kan äta eller ha på pälsen? Jag kommer dock inte på något… det är ju ingen häst. Har funderat på att klä in hela buren med myggnät.
Problemet är att hon har en mindre bur på ben inne i en stor markbur. Det är den lilla buren som jag kan göra så med i så fall och den dörren är jualltid öppen. man kanske kan hänga remsor av myggnät i öppningen?
Nu blev det lite långt och kanske lite förvirrat, men jag hoppas ni förstår jag jag menar. Har ni samma problem?
till kanin?
har samma problem
Jag har köpt ett myggmedel för hundar till våra kaniner. Funkar bra, kan köpas i djur butiker, tror att affären hette Arken Zoo. Kan ta reda på vad den hette :)
Usch för mygg! Tycker synd om er som bor där de är massor av dom. Här finns inte en enda och jag vet inte hur glad jag är över det!
♥
Det finns inget myggmedel till kaniner och många medel som är till hund och katt osv kan vara direkt farliga till kaniner, så det finns en del risker med att testa…
Dock så tycks det som många erfarna uppfödare använder ett medel som heter Flusa och finns att köpa på t.ex granngården. Det är egentligen till för kor och hästar osv och är väldigt starkt.
Jag har inte testat själv med Flusa, men funderar på att göra det nu då det är ett riktigt myggår detta året och jag även vill skydda mig mot fästingar som de kan få ute i betesburarna.
Den dosering jag hört vad gäller Flusa är en droppe per kilo som kaninen väger och man droppar det i nacken på kaninen.

det finns en spray med naturliga oljor som jag har, man kan ha det på hunden,hästen,sig själv eller andra djur helt ofarligt :)
#7 Hur farligt ? ;o vad kan hända ..?
#10: Det värsta som kan hända är att kaninen dör utav det.
Därför bör man inte experimentera för mycket själv.
#11 Okey…
Jag har inte haft problem med myggor…än, så jag vet ej
#9 Vad heter det och vart kan man få tag på det?
# 7 Är detta Flusa helt ofarligt för kaniner?
#14: Finns nog inga "ofarliga" kemiska preparat…
Det enda jag vet är att många uppfödare använder sig av Flusa. Eftersom det är ett starkt preparat så finns det säkert risker att djur kan få reaktioner eller om man överdoserar osv…
Men å andra sidan så är det inte ofarligt för kaniner att få hundratals myggbett runt nos och öron heller. Är myggen tillräckligt många kan de ta död på mindre djur.

den heter f.stop

Kan man inte spruta nåt på buren och därmed inte utsätta kaninen för preparatet direkt?
Eftersom en kanin inte är som en katt/hund som rör sig på stora ytor när de sitter i bur så borde det gå att göra nån sådan lösning eller?
Jag har hört att persilja och vitlök ska funka lite iallafall :P Persilja är ju helt ofarligt för kaniner så det kanske man kan gnugga in dom mest utsatta delarna med :)
Emma
Gud det går inte att ge kaninerna mat här nu för sent! Man måste komma innan myggen annars blir man uppäten av dom! Och jag som är lapp till och med, jag tål mygg men tydligen inte de här!:O
Flusa har jag hört massa som använder. Och dem har varit nöjda, vad jag har hört iallafall :)