Ägg från fluga eller mask?
Hej!
Idag upptäckte jag små ägg i två av kaninernas burar. De sitter på väggen i deras bajshörn och de är knappt 2 mm långa och en mm breda och de är ovala. Jag undrar är detta ägg från någon liten fluga eller är det ägg från mask? Jag ser ingen mask i bajset från någon av kaninerna kan jag berätta.
Är det någon som vet vad det är för ägg?
Tack på förhand.
Välkommen att besöka hemsidan: www.vassarnskaniner.weebly.com 
Fluglarv
Kläcks på ett dygn.. om jag inte minns fel :)
Maskägg kan man inte se utan microskop
#2 Nu blir jag lättad var så orolig över att det var mask!
Fluglarver är jag räddare för.. helt klart.
Dom gör bra mycke mer skada än tarmparasiter. (mask)
Gör rent buren rejält undersök kaninen. Vill det sig illa KAN fluglarver ge sig på djur.
Jag har sett det själv och det är inte trevligt
#4 Jo det vet jag. Har även jag sett det.. Hemskt.
Gör rent buren varannan dag och skrubbar allt en dag i veckan och håller på med kaninerna varje dag så jag vet att det inte är något fel med dem. Men har aldrig sett de här äggen förut så blev orolig.
Förstår det :S
Ville inte skrämma upp dig f`låt :S
men flugor är vidriga man tror inte det men men :) Det är en av anledningarna till att jag bytte till torv Flugorna gillar det inte :P
#6 Det gör inget. :)
Flugor är absolut vidriga, och vi som har nötkreatur. Det kryllar av flugor för de jäklarna bor på gödselstacken.
Hade torv men det tog slut så nu har jag spån igen, det fungerar verkligen inte. Får besöka granngården.
Fast måste varna er. Flugor lägger ägg i torv med. Flyttade kaninerna till mamma och buren fick vänta en vecka innan vi kunde hämta den och då hade jag inte städat den så då var det larver :S Äckligt!
Emma
Gaah. Förstör inte för mig nu emmmms.
#9 Haha ;) Men städar man så lägger dom inte ägg :)
Emma
Point taken:) så man måste byta torven asså ;)
#8 Jo det gör de men absolut inte lika mycket som i spånet!

kolla så att inte kaninerna har fått ägg i pälsen också. :o
Det värsta är att träburar är så oerhört svåra att skrubba och få rena, det sätter sig liksom fast i springorna osv. Hur gör ni andra som har träburar?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#14 Asså. jag har ju haft mask i träburen här, men så länge underlaget är torrt så kläcks dom inte. Så om dom har funnits på ett ställe kan man sätta en toa över så blir det torrt under. Att kalka borde väl med funka?
Emma
Köp trälim (ute) och limma alla skarvar… Bli stenhårt och asbra :) Bra mycke bättre än silikon
"För utomhusbruk. Ger en vattenfast och temperaturbeständig limfog. Öppentid: ca. 10 min. Brinntid: ca. 10 min."
När jag har gjort rent träburar har jag sprutat rent med vattenslang, sen sprayat med Virkon och låtit det vara en stund.
Då ligger det och "gottar sig" även i springor.
Sen spolar jag rent igen och låter det torka.
Något som också motverkar flugor/flugägg är kalk, om man inte har tillgång till torv.
Tack för tipsen. Kalk, ska det vara i pulverform då?
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#18: Ja, det är väl det smidigaste.