Vill bara rymma, hjälp!
Jag vet inte hur jag ska göra. Vår söta, goa kanin verkar bara tänka ut nya sätt att rymma. Han är en liten lejonhuvad.
Han har en bur med en Hage av kompostgaller i anslutning. Dörren till buren står oftast öppen.
Under hela vintern hade vi det så. I vår okunnighet hade vi inget tak på kompostgallret. När det blev snö så hoppade kaninen aldrig ut fast han verkligen kunnat göra det, inser jag nu.
Men nu i sommar har han varit alldeles besatt av att rymma på olika vis.
Första gångerna han rymde hoppade han från en pall på insidan och ut. Vi tog bort pallen. Sedan hoppade han från marken och över kompostgallret och ner i en hög hink med vatten i….och upp ur hinken, han var alldeles blöt.
Han sticker ut huvudet hela tiden för att äta gräs på andra sidan staketet även om han har gräs på insidan.
Vi har lagt ett nät över kompostgallret men han hittar 5 cm luckor i taket som han kommer ut i.
Han ställer sig hela tiden för att spana och sträcker påhela kroppen för att leta hål.
Mår han dåligt?
Vi har en ännu större rasthage där han fått vara ofta. Även där hr han rymt. Hoppat upp på plastgallret (=taket) och rymt.
Han försöker också lyfta gallret med tänderna men där har han inte lyckats alls. Han gräver inte heller.
Vi bryr oss om honom och han får vara ute i koppel och blir mycket hanterad.
Han smiter dock aldrig utanför vår tomt.
Allt det här börjar kännas farligt. Inser att vi behöver skaffa bättre tak men det känns hemskt att han inte verkar trivas.
Vad ska jag göra?
Det går ju att bygga rasthage av kompostgaller med både väggar och golv och sedan klippa till hela stora stycken av plastnät att ha som tak och fästa det ordentligt.
Är det tätt så kommer han ju inte ut. 
Jag tror att jag är en sån där kompostgaller hatare hos mig har kaniner lyft gallret, hoppat över, gått igenom gallret och rymt. Det bästa är nog att ha galler under typ hönsgaller och sen näta en bit upp på kompostgallren så att han inte kan sticka ut huvudet. jag brukar tänka så att om dom kan sticka ut huvudet kan dom komma igenom helt. Sen som tak kan man ta nåt som inte har hål som ett plast tak eller köra på med hönsnät även där.
Är det normalt att han gör så här? Att hoppa så högt och sträva efter att komma ut i friheten!
#3 det är nog rätt så vanligt att det händer. mina kaniner brukar klättra en bit och hoppa över helt otroligt men det är sånt som händer.