Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1304 ggr
[Majasmamma]
0

Kastrerad hane med två honor?

Kan det funka att släppa ihop en kastrerad hane tillsammans med två honor?

Våra två honor är systrar och har vuxit upp tillsammans, än så länge så har det aldrig *peppar peppar* varit några bråk mellan dem utan de är än så länge väldigt tighta. De är nu drygt tre månader.

Kommer tjejerna börja bråka om det kommer en kille till "flocken", även fast han är kastrerad? Jag kan tillägga att de bor i en stor komposthage inne, ca 2,5*1,5 m, och har dessutom möjlighet att gå ut o in ur hagen som de vill och har hela undervåningen att springa på.

Vad tror ni? Är det dumt att riskera en (än så länge) väl fungerande situation?

Albtraum
0

En kastrerad hane kan mycket väl gå med två kaninhonor. Hade själv två honor som växt upp tillsammans, men jag fick sära på pga att personkemin inte riktigt funkade som par. När jag däremot senare satte ihop dem med min skapligt dominanta kastrerade hane styrde han upp damerna rejält. De kunde utan problem bo tillsammans så länge han levde. 

Däremot så tror jag personligen att det har med kemin mellan kaninerna att göra. Därmed vet inte jag om jag skulle våga sätta ihop två fungerande honor i det läget. Men har inte testat det fallet själv.

[Majasmamma]
0

Ja det är nog så att det är kemin mellan individerna som avgör… Svårt att veta om man ska chans med andra ord.

Spinner vidare lite på min egen tråd här; En okastrerad hane tillsammans med en kastrerad hona, kan det funka? Eller kommer hanen att bli alldeles knasig av att bo med en "olovlig" fru..? :oP