Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4538 ggr
Lady-X
0

Känner ryggraden tydligt - är hon mager?

Min kaninhona 4 år är så hetsig på maten. Hon kastar i sig mat och är hela tiden ute efter att hitta ny mat. Tigger konstant och är annorlunda mot andra kaniner jag träffat på det viset. Då hon är långhårig och mycket underull ser hon tjock ut. Hon är även stor för att vara dvärgvädur. Men under allt hår så känns ryggraden väldigt tydligt. Ska det vara så? Hur ska en normal kanin kännas? Kan hon ha mask i magen?

(ingen idé att visa bild så hon har så mkt päls så det syns inte)

kaningodis
0

Låter som om det är mask som spökar, de kan äta mängder av mat och samtidigt bli tunnare. Mask kan också synas i bajset dock så syns det endast i det nylagda. Pälsen är inte heller så vacker vid mask.

En kanin i bra hull skall inte ha "vasst skelett" om du förstår vad du menar. De sak ha god muskulatur och benen (skelettet) ska ej synas för mycket. Du ska kunna känna benen lagom, de ska inte vara för "vassa" och inte för dolda av fett heller. Sen så känns ju alla kaniner olika, beroende på ålder, ras mm.

Har hon gått ute mycket på gräs? Vad får hon att äta samt hur mycket?

Rekomenderar att avmaska henne med axilur (flytande), finns att köpa på apoteket och det kostar runt 140:-. Dosering: 0,5 ml/kg i 5 dagar sedan upprepning efter 14 dagar från första behandlings dag.

Om du har fler kaniner så rekommenderar jag att du avmaskar de med då det annras lätt går runt. Var också noga med städningen/rengöringen med allt.

Kastanjegårdens Kaniner

Rozza
0

#1 visst kaniner dö av mask?

gaabriellaaa
0

snor tråden lite, kan man avmaska även om det inte är säkert att kaninen har mask?

kaningodis
0

#2 Om de kan dö av mask?

Om de inte behandlas i rätt tid så tror jag säkert att de kan dö av det, de " äts ju upp innifrån". Kroppen kan ju ej ta vara på alla viktiga ämnen så kaninen blir ju svagare och svagare. Hade en kanin som blev jättemager efter att han drabbats av mask, han blev väldigt svag och hängig men efter att han avmasakdes så blev han genast bättre och började bygga upp sig.

Sen så har ju åldern stor betydelse, ex en vanlig förkylning blir ju jobbigare för en gamal människa än en ung människa. Känsligast är väl när man är riktigt ung och gammal, likaså antar att jag att det är med kaniner.

Kastanjegårdens Kaniner

kaningodis
0

#3 Man ska inte avmaska i förebyggande syfte då de kan bli resistena mot medlet. Men om kaninen har tydliga symtom på mask så skulle jag avmaskat.

Kastanjegårdens Kaniner