Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1563 ggr
tinaLY
0

Har min Dumlé dåligt bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin Dumlé är snart 7år gammal.
Blivit vanvårdad i sitt förra hem - hade inte tillgång till hö/kvistar. När han kom hem till mig malde han långsamt men idag äter han mkt fortare. Haft honom i 3 år nu & han betyder allt för mig. Han äter pellets, grönsaker, frukt, knäckebröd som han ska. Äter lite hö (kan inte ta bort pelletsen för att få han att börja äta mer hö då han blir mager efter en liten tid). Han har en böld på sin ena kind, så han har sin mun alltid öppen lite. Bölden är ofarlig, kommer ta bort honom om han får problem med att äta, men tycker det bara blir bättre & bättre (: Min fråga är har han dåligt bett? Är det något jag borde kolla upp eller han har helt okej bett? Har lite snea "undertänder" . Tacksam för svar, då jag inte är duktig på kaninens tänder.

Rexkanin
0

(Råkade skicka inlägget för tidigt…)

Jag ser inte så bra men det ser en aningen snea ut. Har han haft det länge? Hur länge isåfall?

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Emelie
0

Det ser inte direkt ut som något bettfel, dock ser de inte heller ut som ett korrekt fint bett. Ta gärna en tydligare bild! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

tinaLY
0

#1 Är inte bra på kaninens tänder så när jag fick honom har jag inget minné att jag kollade dem. Men dem var säkert längre, då han åt långsamt . Haft han i 3 år.

#2 Ska försöka ta en ny bild nu! (:

tinaLY
0

Bild 1

tinaLY
0

Bild 2

Vad säger/tror ni?

emms
0

Dom är ju inte för långa men det är ju inget bra bett. Tänderna är snea och så. Men dom verkar slipas helt okej trots det ser det ut som?

Ser mer ut som om han har fått det av en skada än medfött. Holl koll på dom och se till att dom inte blir långa eller krokiga eller så :P

Emma

tinaLY
0

#6 okej, tack (: ska hålla koll på dem. tror som sagt de var förl långa när jag fick honom =/