Måste kaniner verkligen vara 2?
Hittade detta på Sveriges kaninavelsföreningssidaUtdrag ur Jordbruksverkets bestämmelser om kaniner
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
Gnagare, utom guldhamster, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Par och grupper av gnagare bör sättas samman av unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur skall sammanföras bör buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet att komma utom synhåll från varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om detta innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet, sammanförandet av djur till par eller grupp skall väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras. Kaniner och gnagare skall ha tillgång till gnagmaterial för trimning av tänderna. Gnagmaterial bör utgöras av hårda fodermedel såsom knäckebröd, råa rotfrukter, hö, färska grenar med bark eller dylikt. Kaniner skall ha fri tillgång till grovfoder såsom hö eller gräs. Förändring av foderstaten skall ske successivt . Detta gäller särskilt vid övergång till färskt gräs. Kaniner och gnagare, som har en sådan lång eller ullig päls att de inte själva kan hålla sig rena, skall ges pälsvård. Angorakaniner bör klippas minst en gång var tredje månad. Strömedel till angorakaniner bör utgöras av halm. Ungar av kanin och gnagare skall hållas tillsammans med modern eller likvärdig ersättare till henne, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad. För kanin minst sex (6) veckor. Burar med golv av halt material skall vara försett med halkskydd. Kaniner och gnagare får inte hållas på nätgolv. Detta gäller dock inte då djuren hålls i betesburar eller andra utrymmen med direkt kontakt med marken. Vintertid skall utomhusburar vara upphöjda från marken. Dräktiga kaninhonor skall från och med en vecka före beräknad förlossning till minst fyra veckor därefter ha en bolåda med tak eller bohåla med rent och torrt bomaterial. Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen understiger 00C skall de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två tillfällen per dygn.
Vilka har sina kaniner minst 2?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är inget krav på att kaniner ska vara två.
Läser man i L80, sidan 19 (där texten från början är ifrån) står det att det är en rekommendation/allmänt råd, men alltså inget tvång.
Såhär står det mer exakt:
"Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av
unga djur och hållas stabila. Om vuxna djur ska sammanföras bör
buren eller inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla. Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper. En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål
som ger dem möjlighet att komma utom synhåll för varandra. Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans. En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar."
Så de har klippt ut texten lite konstigt tycker jag.
Nej kaniner måste inte hållas i par då de inte är gnagare. =)
Jag har inte mina kaniner två och två och skulle aldrig ha det.
Och sen är alla mina avelsdjur och skulle aldrig fungera, dels kastration går inte då man inte kan para. Och honor skulle man behöva sära på så fort dom blir dräktiga mm. Nej jag har inte dom 2 och 2 och skulle aldrig ha det!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Okej tänkte väl det ! :)
Tack för alla svar, tycker med att dem har klippt av det konstigt, för som man läser det nu, så kan man tyda det att kaniner ska vara minst 2…
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker mest om att ha dom två, eller mer. Efter att jag började ha mina två och två kommer jag aldrig mer att ha dom ensamma(dock kommer okastrerade hanar att få bo ensamma)!
Minst två tillsammans, nu när lilla Chip snart ska kastreras kommer dom att gå tre tillsammans.
Tycker inte alls om att ha dom ensamma…
♥
Vi pratar just om det här på djurskydd.ifokus.se tråden vanvård kaniner. :) lagen ser annorlunda ut när man har offentlig förevisning (minizoo,djurpark) L108 :)
Har två burar till mina två kaniner och en gemensam utehage ditt dom kan komma och gå som dom vill. På natten är dom dock ensamma.
Eftersom kaniner inte är flockdjur ser jag det inte som absolut nödvändigt att ha dem tillsammans. Men man får se till kaninens bästa - en kanin som mår bäst av att ha en kompis ska givetvis få ha det.
Jag har t.ex. en honkanin som mår mycket bättre när hon har sällskap av en annan kanin, så hon får ha det. Sen har jag en kanin som inte tål andra honor (har jag hanterat en annan hona innan henne, får jag akta mig så jag inte blir biten..). Så det varierar, alla kaniner ska inte ha kompisar.
Men om kaninen mår bra utan sällskap så ser jag inte varför man tvunget skulle behöva skaffa en kompis till den.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)