Vad ska jag välja?
Ja… vad ska jag köpa för djur? :)
Jag gillar kaniner och har haft.Men vet inte om det är värt att pröva något nytt? :)
- Kanin
- Hamster
- Marsvin
- Garbil
MVH Maja
KANIN ofc!!!<333
haha hejjsan Maja det ee Amanda! (:
Hamstrar och gerbiler är ju lite tråkiga eftersom de sitter i bur och är inte med på samma sätt som lite större djur, men det beror ju på vad du vill göra med djuret och hur mycket tid du vill lägga ner på det. =)
Det kan ju inte vi bestämma. 
medarbetare på allergier.ifokus .
Gerbiler är jätteroliga djur om du vill prova något nytt, el varför inte en iller =)
Jag har haft Gerbil, Hamster (dvärg) och kanin, tycker att det är "roligare" med kaniner då man kan göra mera saker med dem och de är inte för små djur heller.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Sköldpadda :)
Lever länge härliga att titta på, och sover på vintern :)
Testa degus! Jag har 2 kaniner och 1 degus, tycker mer om kaninerna eftersom de är roligare :/ Men prova kan du ju alltid göra 

kanin :)
Jag tycker kanin :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Kanin! :) Min teddyvädur Yuki går att jämföra med min hund och är världens goaste. Annars gillar jag hamstrar också, men det går ju som inte att göra lika mycket med en hamster.

Hamster och gerbil har jag haft, dom är fruktansvärt tråkiga djur.
Marsvin har jag och även kaniner och det är ju trevliga djur båda två.
Har även haft degusar och kan rekommendera det verkligen, det är jätteroliga djur som blir väldigt tama. Roligt att bara sitta och titta på alla deras konster och trick som dom har för sig i buren. Dom behöver en rymlig och stadig bur, men som sagt riktigt trevliga djur.
annars finns ju:
chincilla
sköldpadda
iller
mus
katt
orm
igelkott
råtta
fisk
degus (vad nu det är)

#12: what ? ? ? kan man ha igelkott ^^, coolt!
Jag tycker KANIN ;) , men det är ju bara du som kan avgöra det, vi kan ju inte välja åt dig ? ;P
Jag tycker du ska prova degus! Det är jätttekul när dom blir tama, min älskar att bli kliad på magen och bakom örat. Och förut när Lille-Skutt var ännu tamare gick han ut på armen om man satt handen vid luckan:) Och ett + dom är vakna på dagen och sover på natten, som vi människor!

Du måste välja själv! Kanin skulle kanske vara bra med tanke på att du har haft förut och vet hur saker fiunkar, men å andra sidan vill du kanske testa på nåt nytt?
Jag föreslår råtta, om du vill ha ngt ännu intressantare än kanin, eller marsvin, om du är ute efter en liten varm, mysig och hårig klump som älskar att gosa och sitta i famnen (minns att både marsvin och råtta alltid måste leva i par)…
Kanin lätt! fast du får ju bestämma själv:) Hamstrar tycker jag, är tråkigare, men annars marsvin, fast kaniner är roligast enligt mig!:D

#12 Degus är en slags ökenråtta, påminner om gerbilen fast dom är större, ungefär som en råtta. Dom har pälsklädd svans med en liten tofs längst ut. Mycket sällskapliga och trevliga, har små läten för sig. Våra som vi hade slog kullerbyttor runt pinnar och grenar. rekommenderas men dom är nog lite svåra att få tag på, inte så vanliga.
Det är så stor skillnad mellan de djuren.
Livslängden, boendet, kosten, beteendet, storleken osv skiljer sig väldigt mycket.
Läs på ordentligt om alla de djur du funderar på och hälsa ev på hos uppfödare/gå på utställningar osv, så kan du välja det som känns bäst sedan.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#18 Jo visst hamster och gerbil lever ju ca 2 år kaniner 6-8 marsvin 5-6 degus lever också rätt länge ungefär lika länge som marsvin.

#13 Ja, dem heter Afrikansk pygmeigelkott :) Skit söta xD
Igelkott kräver ganska mycke utrymme. :) men snygga som fan
edit:
igelkotten ska ha minst 20kvm att springa på.
kanin :D
Iller!
Skulle skaffa en på studs, om jag fick!:/
#19 hallå där! min kanin är åtta och hon är i sina bästa år, jag räknar med att hon lever minst tre år till
min kompis kanin är 10:P
#17 degusar finns i överflöd :P

#24 #25 Jo jag har också haft en kanin som blev 10 år och vet en som blev 13, men medellivslängden är ju ändå 6-8 år.
#26 Inte syns dom ofta på blocket och väldigt sällan i djuraffärer. Så inte är dom så särskilt vanliga, vi hade några kullar med våra som vi hade för så där 10-12 år sen, men det var inte så lätt att få ungarna sålda. Kanske vanligare i södra Sverige, men här uppe finns det inte många.
#27 ja du säger det ju själv, folk köper inte. För inte så länge sen fanns en annons på exotis.ifokus, degusar skänkes då ägaren skulle avliva friska djur för hon inte ville ha dem men inte fick dem sålda, och en tjej inne på exotisk.ifokus sitter med 2-3 grupper med 2-3 st i varje grupp som hon vill bli av med men får dem inte sålda. Och jag har sett en och annan skänkes annons på blocket. Så dem finns degusar, men finns inte folk som vill ha dem.
Förstår inte varför dock, trevliga, sociala och lätt hanterade och lätt sköta djur. ja gillar dem :)

#28 Det är för att folk inte känner till dom. Men som sagt här uppe finns nog knappast några alls, har sett ett par på djurmagazinet en gång för flera år sen.
Jo det är verkligen jättetrevliga djur, så det är synd att inte folk får upp ögonen för dom.
MARSVIN.
Marsvin är det bästa djuret som finns enligt mig. och katten.
Jag har själv 4 kaniner nu, men vill ha marsvin igen för dom är värkligen underbara!! hur goa som helst, pratar med en, går att ställa ut även fast man inte har stamtavla, blir inte så stora, blir rätt så gammla
Det helt perfekta djuret enligt mig. ett super enkelt val :)
#27 jag skulle säga att medellivslängden var 9-11 men i alla djurböcker jag har läst så är det 10-12

#31 Vad har du då läst för djurböcker, har läst allt ifrån 6-7 till 7-9 år till 8-12 år, men av egen erfarenhet så är nog 6-8 år en rimlig medellivslängd, men det finns ju kaniner som lever både kortare och längre så klart. Tror det är få kaniner som blir så gamla som 9-11 och ännu mindre 10-12, så det är nog en medellivslängd som inte stämmer.
KANIN :D dom är roligast ^^ kan hoppa o massa mer ^^ fast jag hade ett marsvin som hoppade 10 cm ;P
♥ Hälsningar Evelina & Finaste kaninerna ♥
~ Blogg: Laoop.tk ♥
~ Hemsida: Laoop.weebly.com ♥

Marsvin är riktigt härliga djur, fast tycker kaniner blir lite tamare, Marsvin är ju trots allt flyktdjur och nästan alla vi har haft har sprungit runt i buren när man skulle ta upp dom, fast när dom väl var uppe var dom hur mysiga som helst :) Vi hade en lakeland och han var helt underbar, kom fram och ville upp så fort man kom och älskade och mysa, men han gick bort i somras :'( Han kunde inte andas och åt inte , R.I.P Jumba! <3
Men sen är hamstrar också väldigt roliga :D Har haft en liten uppfödning av sibirisk dvärghamster och dom var helt sjukt underbara :D Och en spec han ville alltid vara med, och jag gjorde små hinderbanor och allt åt dom :D
Sen kan jag också rekomendera Råttor :D Härliga djur som vill vara med och sitta på axeln osv.. :D Har haft råttor i hela mitt liv då min mamma hade en stor och känd uppfödning :) Och dom var helt underbara och ville vara med hela tiden :)
Men jag säger såhär, Gerbil, skaffa inte det :P Vill inte låta nedlåtande men min kompis hade 2 st ( hon har bara en nu) och han är inte ett dugg tam. Hon har försökt i 3 år men inte lyckats, han är bara vaken på kvällen/natten och annats sover han i sitt bomullsbo. Jag har uppfattningen av att gerbiler inte är så sociala men det kan dom nog vara.
Haha det är min åsikt om vilket djur xD :D
#32 ehhh en djurbok kanske, men om kaninen bara lever tills den är fem så tror jag inte den var ordentligt omhändertagen. min "kompis" hade en kanin och den satt i sin bur 24 7 och den var astjock och jätte slö, den dog när den var fem. Det spelar nog stor roll hur mycket kaninen får springa och leka, om man jämför en kanin som sitter i en bur hela dagen och har 0% muskelmassa tror jag att den lever mycket kortare än en kanin som har en jätte stor utehage som den skuttar i hela dagen. så det kanske är så att de som säger att kaninen har en kortare medelivslängd inte låter sina kaniner skutta lika mycket.
ta inte det här personligt nu, för jag märkte att det lät väldigt elakt men jag bara bollar lite tankar.

#35 Men då räknar du inte med kaniner som dör av nån sjukdom, visst en kanin som får vara frisk lever nog tills den är ca 10 år, men det är ju mycket som en kanin kan drabbas av.
Dom kaniner som dött tidigt hos mig, vid 3-4 års ålder har dött plötsligt pga okänd sjukdom, kaninen som blev över 10 blev aldrig sjuk, men tacklade av mot slutet, fick starr på båda ögonen, magrade av osv.men det var ju pga ålder. Kaninhonor kan dö i samband med att ungar föds, eller ett par veckor efter ungarnas födelse (hände mig i somras med en ettårig hona) allt sånt räknas ju också med när man räknar medellivslängd. Ska du bara räkna med hur gammal en kanin KAN bli då kan man nog säga 12-13 år, men det är sällan nån blir så gammal, men medellivslängd är nåt helt annat, då ska ju alla kaniner räknas in även dom som dör unga.
Din kompis kanin som var tjock och dog när den var 5 dog ju så klart pga sjukdom orsakad av övervikt. Kaniner kan dö pga. hjärtfel, hjärnblödning mfl. sjukdomar. Kaniner kan även dö pga stress, bli ihjälskrämda av ex en hund eller annat djur.
Vet inte varför jag skulle ta det personligt, jag tyckte inte det lät ett dugg elakt.
Sen var det ju inte detta som tråden handlade om, så nu är vi helt ifrån ämnet, även om djurens livslängd kan ha betydelse för vad man väljer.
ok