Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1182 ggr
[Majasmamma]
0

Vänja kanin vid att vara ute

För att göra en lång historia kort så har jag blivit tillfrågad att ta emot ett marsvin och en kanin som skulle bli ormmat i en djuraffär… Kaninen är en dvv, hane, ca 6 månader gammal.

Visst är det för sent att låta honom vara ute nu?? Han är innekanin för tillfället men tanken är att han ska få bo ute i framtiden, som våra två kanintjejer redan gör. Är det bäst att han får bo inne denna vinter och flytta ut till våren? Skulle det funka att han fick bo i vår gäststuga där vi alltid har lite värme på för att vattnet inte ska frysa? Där ligger tempen på ca 5-10 grader över vintern.

[Majasmamma]
0

Ingen?

Valkyrie
0

Tycker absolut det är kallt att ta ut nu, jag har börjat vinterbona mina kaniner ^^

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Tycker absolut det är kallt att ta ut nu, jag har börjat vinterbona mina kaniner ^^

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Fridaaaa
0

lite OT, tog du hand om marsvinet också? Bor den själv?

tycker nog att det är för kallt:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Majasmamma]
0

#4 Än så länge är jag bara tillfrågad och har inte bestämt mig till 100% än… Mitt hjärta blöder ju dock för de små liven så jag skulle gärna vilja ge dem en ny chans. Man ska ju bara ha plats för fler burar också… :oP Just nu bor de på ett hunddagis där en i personalen tyckte så synd om dem så att hon räddade dem från att bli ormmat.

Just nu går tydligen kaninen och marsvinet tillsammans och marsvinet har alltså ingen kompis av samma art men han ska ju isf få en marsvinskompis så klart.

Jag tror ju också att det är för kallt så isf får kaninen bo inne fram till våren, men var just det det där med att man måste ha plats också som var problemet.

Jag ska fortsätta fundera. Svårt när hjärtat säger en sak och hjärnan en annan… :o)

Fridaaaa
0

#5 Okej vad bra :D Visste inte, om du visste att marsvin måste vara två ;) hehe :D Följ hjärtat!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ninnakm]
0

Det blir ju svinkallt på natten tycker jag i alla fall, tycker så synd om mina kaniner som bor ute, även om dom alltid har gjort det:) Håller med #6 Följ hjärtat!:)

[Majasmamma]
0

#6 och #7 Ja jag tycker ju så synd om dem… Kaninen hade tydligen blivit tillbakalämnad då det visade sig att han var just en hane, och köparna hade velat ha en hona. Av den enda anledningen skulle han nu bli ormmat…

Marsvinet har ett defekt öga och fick därför inte ens en chans. Båda är unga (runt 6 mån) och tydligen väldigt trevliga och sociala efter att ha fått massor av människo- och hundkontakt nu på hunddagiset. Stor bur och massor av strö, hö, mat och tillbehör skulle jag få med också.