Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2650 ggr
Ranieli
0

Gosa med kaninungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Fick hem våra 8 veckors lejonkaniner i söndags kväll och det råder tydligen delade meningar på hur man skall umgås med dem. Nu behöver jag era råd.

Enligt uppfödaren var det bara att börja vara med dem så mycket som möjligt nu när de fått en dag själva i buren men på andra sidor har  jag läst att man skall låta dem vara och låta dem komma fram istället.

Jag behöver knappast tillägga vad min 9-åring och 7-åring vill… De vill vara med dem hela tiden och hålla dem i famnen såklart, men skrämmer man dem då? De är för sig själva i buren hela dagarna.

Vad har ni för erfarenheter?

kaninfantasten
0

Hej! Jag föder upp kaniner i liten skala. Vi har sålt 19 kaninungar under våren. Min 7-åriga dotter o jag har pysslat med dem dagligen från ca 2 veckors ålder. Jag brukar rekommendera att man låter dem vara den första kvällen/första dygnet, sen är det bara att "gosa på". Det viktiga är dock att dina barn bär dem rätt och är lugna i sitt bemötande så de inte blir rädda o inte vill vara i famnen sedan. Det är ganska vanligt att barn "bär fel", tex på rygg. På rygg kan man bära när kaninen blivit trygg med människor om man gör det försiktigt, inte alla kaniner som gillar det eftersom de är flyktdjur o helst vill ha tassarna mot underlaget. Mycket beror ju på hur tama de är när ni köpte dem, hur mkt har uppfödaren pysslat med dem. De vi sålt har ju varit helt trygga o tama från början o barnen har nästan kunnat hantera dem hur som helst utan problem. Men det viktiga är som sagt att du ser till att barnen är försiktiga och lugna kring kaninerna. Sen tror jag bara att det är positivt om de gosar, kaniner brukar älska kel om det utförs med respekt. Kul att höra en förälder som bryr sig. Eloge till dig!

Mvh Erika

Emelie
0

Det finns inte så mycket mer att tillägga än det Erika redan skrivit! :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

pwestermark
0

jag håller med.låt barna gosa så mycket som möjligt..

de behöver mycket kärlek o omsorg.

och blir mer mysiga o lugna om de blir vana vid att man bär på dem,håller i dem redan från början..

men visst man kan ju låta dem va lite ,men kärlek har ingen dött av"skämt o sido"

Ranieli
0

Hej och tack för era svar, det var precis vad jag (och mina tjejer) ville höra Glad Här skall gosas efter skolan…

Emelie
0

Kaniner är ju bytesdjur från början vilket betyder att de ser alla rovdjur som naturliga fiender, där även vi människor är inräknade.

De har inte naturligt i sig att de bör lita på en människa, utan det är något vi måste visa dem till i lugn och ro.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!