Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1472 ggr
[gingerfreak]
0

Sjuk kanin och syster

Jag har två utekaniner. Det är två systrar som är 4 år och dom har varit med varandra i hela sitt liv utan några bråk eller liknande. Bubblan var inlagd hos verinären i ca 2½ dygn. Hon hade fått en bakterie på balansorganet och var vinglig och ganska "borta". Veterinären sa att vi skulle ha dom i separata burar medans medicineringen pågick för Bubblan kunde bete sig och lukta annorlunda. Så vi hade en extrabur som fick stå mittemot med ca 4 dm mellan burarna så att dom kunde höra och känna varandras "närvarande". Bubblan blev bättre och bättre och dom fick träffas ute i hagen, men Busan försöker bara att para sig med Bubblan, som ledde till att Bubblan bara ramlade, så vi särade på dom. Jag har fösökt att vänja dom mer och mer vid varandra efter medicineringen var klar, och nu när dom har träffat varandra ser inte Busan direkt aggressiv ut, men hon jagar Bubblan i hagen och är lite snett bakom med nosen i baken där hon försöker ta tag i päls ser det ut som, och då särar jag på dom. Det ser inte ut som ett "jag villparamig"-beteende, men inte aggressivt heller. Igår så gjorde hon samma sak men senare satte dom och kurade tillsammans och Busan putsade på Bubblan. När dom har fått träffas i burarna är Busan lite aggressiv.

Vi har byggt en ny stor bur till dom under sommaren och jag vil gärna kunna använda den, men jag vet inte om jag vågar släppa ihop dom… så jag undrar om någon vet hur jag ska göra? Tacksam för svar!

emms
0

Det är dominansbeteende :) Dom bestämmer rangen så. Låt dom göra upp det och sedan blir dom lugna igen. :) Så länge dom inte börjar slåss går det bra. Det gör inget att hon tar tag i pälsen i nacken. Dom gör så. :P

Emma

[gingerfreak]
0

Tack! :) kommer dom kunna vara i samma bur sedan utan att börja bråka?

emms
0

Förhoppningsvis :)

Emma