Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 5431 ggr
fia-mia
0

1 eller 2 kaniner?

Har haft kanin förut och är sugen på en ny. Då hade jag bara en men hon fick väldigt mycket sällskap. Nu har jag två marsvin men tanken är inte att de ska gå tillsammans med kaninen. Har funderat på att ha en hemmagjord 2-fackbur där kaninen går på undervåningen och marsvinen däruppe. Kaninen ska vara frigående, bara vara instängd i buren vid behov.

Marsvinen brukar vara ute i Hage, ska kaninen vara instängd då?

Men jag undrar även om jag ska ha en eller två kaniner? Jag är trots allt i skolan på dagarna vilket gör att den är ensam då.

Min kanin blev rumsren och tanken är att nästa ska vara omplacering, är dte svårt att få en vuxen kanin rumsren?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skickar med en ritning på ev. bur.

Vet någon vad det kostar att bygga en bur liknande den jag ritat upp? Vad kostar 4kantsnät?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

LinneaJohaanson
0

Kaniner är kolonidjur och inte flock djur. Dom mår bra av att bo själva!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Katti
0

Så kallat putsnät är billigast och fungerar till både marsvin och kaniner. Det är billigast på Jula, där kostar det 199:- för 10 meter (1 m brett). På ÖB kostar det 225:-. I vissa affärer finns även andra bredder och längder, t ex 50 cm brett. Bauhaus har många olika varianter.

Jag tycker att du ska ha en kanin, i alla fall till att börja med. Skaffar du en hane så har du ju möjlighet att så småningom kastrera honom och skaffa en hona också. Har du en blir den tamare.

Jag tycker att förvaringen ska vara i marsvinens bur (om den inte kan vara uppepå istället?). Har känslan av att kaniner utnyttjar ytan mer. Speciellt om du har två kaniner är det bäst att ha stor bur.

malin--a
0

Jag har alltid mina kaniner tillsammans, tycker inte om att ha dom ensamma.
Dom är (oftast) mycket gladare tillsammans.

Zvintos
0

Vill du skaffa två kaniner, gör det då hellre för din skull.
Skaffar man två bör man alltid ha en reservplan utifall de inte kommer överens.

Katti
0

#4. Det är inte min erfarenhet. Det är bara kastrerad hane och hona som verkligen funkar ihop. Två honor börjar förr eller senare bråka i minst 90% av fallen. Och tro mig, jag har försökt mååånga gånger under många år! Har två honor nu som verkar funka kanonbra, men de är undantaget som bekräftar regeln.

fia-mia
0

Tack för svaren! Joo, jag vet att de är kolonidjur. Sen beror det kanske på hur de är. Hittar jag två omplaceringar som bott tillsammans hela livet är det ju onödigt att sära på dem. Anledningen till att jag valde förvaring hos kaninen är att buren alltid kommer så öppen, alltså blir toalätt och maten i buren

MVH Mia (miisasphoto.tk)

flicaann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina kaniner bor ihop :)

Fast dom har bott med vardándra hela sina liv :)

Dom mår jätte bra tsm.

En utav dom är som storasyrra och den andra lillasyrra.

Storasyrran är den som tvättar den andra och så ;)

Onslow
0

Ha inte kanin och marsvin i samma bur! Dels bär kaninen naturligt på en bakterie som ger marsvinen lugninflammation och dels så kan marsvinen irritera kaninen och då kan det gå illa.

Ha hellre 1 eller två kaniner tillsammans. 2 stycken i olika burar bredvid varandra är ultimat då det är så kaniner lever i det vilda. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Katti
0

Fick en bild i huvudet av en underbar blomstrande äng med massor av söta vildkaniner. I varsin bur! Sorry, blev bara så full i skratt Skrattande.

[bebba]
0

Så vildkaniner lever med nät i mellan sig? Borde inte finnas så många då…

Om dom går fritt så kan du skaffa en eller två dom kommer ju ha så stor yta.

Onslow
0

#10-#11 Haha, menade såklart att deb har varsit "bo" och kan träffas utanför buren. Sorry om jag var otydlig. :)

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

[Emmla]
0

#2 bara för att kaniner är koloni djur betyder inte det, att de inte uppskattar lite sällskap av någon som ser lika dan ut. Mina kaniner älskar varandra, de äter tillsammans och sover tillsammans och skuttar tillsammans, man kan se att de är jätte lyckliga ihop

#8 är inte det där lite hårt för kaninerna att gå på?

#9 pratar du om Bordetella?

Jennymaria
0

Jag har en kanin, men har börjat fundera på om han kanske saknar sällskap. Det kan visserligen vara försent nu, när han varit för sig själv ända från början, men jag kommer att börja gymnasiet nästa år och vara mycket mera borta.

Mitt råd är att skaffa 2, men isåfall ett syskonpar eller två omplaceringskaniner som levt tillsammans hela livet, som du själv pratade om.

minkaninester
0

Jag har ingen av mina kaniner tillsammas, och kommer aldrig att ha i heller. Kaniner trivs utmärkt att bo ensamma.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[h-malm]
0

Är inte kaniner flockdjur?

fia-mia
0

Tack för svar!

#9 Självklart ska kaninerna och marsvinen isf inte gå tillsammans

MVH Mia (miisasphoto.tk)

minkaninester
0

#16: Nej det är dem inte, precis som #2 säger är kaniner koloni djur.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[h-malm]
0

#18 Okej :)

[Emmla]
0

#14 jag satte ihop min inte så tama och väldigt dominanta hona när hon var två år med en liten kastrerad hane och det gick jätte bra. de måste inte vara små när man sätter ihop dem :))

Katti
0

Hona och kastrerad hane fungera nästan alltid ihop (jag sa nästan!). Då spelar åldern ingen roll. Att få två vuxna honor att acceptera varandra är dock svårt och riktiga kompisar blir de sällan (jag sa inte aldrig!).