Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2121 ggr
NiklasEri
0

Kanin i Kiruna

Vet någon ett bra sätt att skaffa hö, bottenmaterial, halm, pellets (alltså förbrukningsvaror) till kanin, om man bor i Kiruna?

Det närmaste stället verkar i stort sett vara Luleå. Det tar ganska lång tid att åka dit.

På pwss.se verkar man kunna beställa en del, men inte hö och halm.

Tack för svar.. :)

malinroth
0

Du kan ju alltid kolla på stallet. Är det en kanin eller två kaniner så går det ju inte så farligt mycket hö och sånt då kanske du kan få köpa där. På Björkis har dom iaf pellets och även toa-lätt har jag för mig, dom har också haft hö förut iaf men det är rätt små påsar för rätt mycket pengar tyvärr. Får du inte köpa på stallet kan du ju kolla med nåt av alla privata mindre stall om det skulle gå att köpa hö och spån (om du anväder spån) av dom.

NiklasEri
0

Bra tips?! Tack för dom Glad

Det är en kanin förresten. Då kanske jag kan hitta hö, pellets, och spån här. Men inge halm alltså.

Jag är inte så värst van med djur, så vet inte var jag ska leta.

Fridaaaa
0

Men behöver du halm om du har spån? Är den ute kan du behöva det men är den inne behövs det inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[aammE]
0

Kolla på någon djuraffär, de borde ju ha halm. Om de inte har, be dem köpa in! Det brukar jag göra om en djuraffär inte har det jag behöver.

Ljusta
0

Finns det inga bönder i närheten? På Blocket eller lokala tidningar brukar bönder annonsera ut hö och halm.

Ljustadalens kaningård

malinroth
0

#2 Halm vet jag faktist inte vart man kan få tag i, du kanske kan prova annonsera på cc? :) kanske finns nåt stall som använder det men inte på ridklubben vad jag vet iaf. Du kan ju kolla på Björkis om dom har möjlighet att ta hem, det borde inte vara omöjligt.

#4 Det tråkiga är att det bara finns en djuraffär kvar där och det är Björkis hundprodukter och dom har rätt dåligt med smådjursgrejjer. en jag håller med, man kan ju alltid fråga om det går att ordna :)

#5 Bönder är det dåligt med i kiruna..

NiklasEri
0

#3 Ok, jag brukar ha halm när den är inne. Men det är mycket för att det ska vara mindre tomt i buren, och för att jag har fått för mig att det är bra för kaninen om den äter en del halm.
Men det kanske inte är så nödvändigt.. :)

#6 Vad är "cc"? :P Har inte hört talas om det X)

Valkyrie
0

Björkis :) tyvärr finns väl ingen mer djuraffär ..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

malinroth
0

#7 kiruna.cc :)

lill-jarven
0

Nej en kanin behöver inte äta halm. :)

Granngården finns i Gällivare. Det är förvisso 10mil dit, men det är bra mycket närmare än till Luleå iaf. :) Dessutom har de rätt rejäla förpackningar som räcker länge till en kanin.

Men billigast lär som sagt vara om du pratar med stallägare. Förutom ridklubben finns det stall i Karhuniemi, Kurravaara, Kauppinen, Laxforsen, Jukkasjärvi, Poultsa m.fl.

kiruna.cc är ett jättebra tips?! Det är många kirunabor som är inne där varenda dag. :)

lill-jarven
0

Hästpellets funkar också att ge till kaninen förresten. T.ex. Groov 90. Så det kan du också fråga om, om du kontaktar en hästägare. :)