"Varm mat" till kaniner?
Hej!
Finns det någon "varmt mat" eller varm rätt som man kan ge till sin kanin? :) Jag menar då inte kokhet.
Läste t.ex. att man kan ge ljummen gröt?
Kan man t.ex. koka äpplen (som man gör till äpplepaj) eller mosa äpple eller banan och hälla i lite ljummet vatten eller sätta in i mikron och värma? o_O
Eller blanda knäckebröd och varmt vatten?
har en massa ideér men vet ju inte om det är "nyttigt" för kaninen. ^^
Lite tips? ? :)

#1 Mm, jag vet. Men jag menar liksom till vintern ^^ Kan ju bli mysigt för kaninen att få lite varmare mat.
Förstår din tanke, men ju mer man värmer något desto mer förstör man näringen, så det känns lite bakvänt ändå. Vitaminer dör av upphettning och det är ju lite dumt.
Sedan blir ju kokt mat väldigt mjuk och "gojsig" och ger inget tuggmotstånd.
Jag tror det är bättre att låta maten vara som den är jag.

#2 fast kaniner har ju inte samma tänk som oss vad gäller mysigt.. Sen, allt nyttigt försvinner då du värmer maten… De nöjer sig nog med sin vanliga mat
Sen, om man ger kaniner ljummen/varm mat på vintern, får deras kropp känslan av att det är varmt, slutar hålla värmen och sen när effekten från maten tar slut fryser kaninen ordentligt.
Har jag hört iaf, vet inte om det stämmer… ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Gud så folk förmänskligar kaninerna. :S Jag är heeeelt övertygad om att kaninerna skiter fullständigt i om maten är varm eller kall.
Kaniner äter inget som är varmt i naturen, så jag har väldigt svårt att tro att de skulle föredra det, men jag har gett mina varm mat när det har varit riktigt kallt. Inte varm för värmens skull, men just för att den inte skulle frysa så fort.
Jag tog deras pellets i en hink. Blandade även i lite vetekli. Hällde ljummet vatten på alltihop och lät det stå tills det var uppblött. På så vis fick de i sig vätska i samband med maten som de ju annars blir väldigt törstiga av. Vid ett tillfälle skulle de avmaskas och det var himla smidigt att ha i medlet och fördela det till alla kaninerna (jag har ett 30-tal, så det skulle ta otroligt lång tid att ge alla med spruta plus att de ju tycker att det är väldigt äckligt).
Självklart försvinner inte alla näringsämnen vid uppvärmningen. C-vitamin (som kaniner inte behöver alls) är väldigt känsligt för uppvärmning. När det gäller andra vitaminer så klarar sig nog det mesta. I alla fall om man inte värmer det så mycket. Och jag ger ju inte varm mat i speciellt långa perioder.
#6 Tänk på tonen tack! :)
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!