Stora tovor-vild kanin
Hej allihopa. Har nyss fått en kanin från en kompis som tröttnat. Det första jag såg var jättelika tovor vid rumpan och under magen.
Problmet är att hon bits och hatar när man tar henne där bak, ibland sparkar hon med baktassarna hon och allt. Omöjligt att klippa bort tovorna.
Hon är jätte snäll att röra över allt på de andra ställerna, Men just nere vid rumpan och under magen är det jätte svårt. Vet inte hur jag ska göra.
Tacksam för svar! Behöver svaren så snart som möjligt!
Om hon är extrem kan du ta henne till vetrinären. Berätta hur det är så kanske dom kan ge henne lite lugnande och raka bort tovorna :P Eller så har du någon erfaren människa/uppfödare i området som kan hjälpa dig? :)
Vart bor du ungefär?
Vad har hon för sorts päls?
Emma
Jo, Det är mitt sista val antagligen. För egentligen vill jag ju kunna klara det själv. Bor i halland, jag skulle ju kunna kontakta min andra kanins uppfödare :)
Hon är dvärgvädur och har dvärgvädurspälsen, kort, lite ullig och len.

En dvärgvädur får väl inte tovor heller, är det nån långhårig dvv, teddy eller lejonhuvad, för en vanlig korthårig päls tovar ju inte.
#2 Jag bor i halland och äger 4 långhåriga kaniner. Vart i halland bor du?
Om du kan åka till din uppfödare skulle det vara bra ju :) Men om du bor nära varberg kanske jag kan hjälpa dig :P
Emma

#3 Jo det kan dom kanske få, men inte så stora tovor så man inte kan få bort dom. Fast med en vild kanin är det väl svårt.
#3 Hon är en dvärgvädur och pälsen har tovat sig!
#4 Jupp, Hon och hennes ägare har varit för lata för att ha tagit hand om pälsen.
#5 Bor inte i varberg tyvärr, Tack ändå. Har ringt uppfödaren och jag ska åka dit i morgon så hjälper hon mig.