Hjälp akut! Blodig kanin
Idag när jag kom gående så såg jag en vildkanin sitta på gräset bredvid gångstigen, när jag kom närmare såg jag att den var helt blodig på nosen och den kunde knappt öppna sina ögon ( det fanns var/blod på dom ) jag kom helt nära den och såg också att den andades tungt.
Försökte fånga in den för att ta den till djursjukhuset, men lyckades inte, och det kanske inte är så bra att fånga den heller.
Men vad ska man göra då?
Den är ganska förvirrad då den sprang upp för ett par trappsteg in till min port också, men sen flydde den i panik…

om den inte är tam så blir det nog svårt att fånga in den samt att de blir nog ett stressmoment hos den, så tyvärr är det nog bäst att låta den vara, om du inte känner någon jägare
kissmekate.blogg.se
Ja, jag tänkte också på det att den blir nog väldigt stressad. Har själv fångat in tamkanin som någon slängt ut eller så… men detta är ju inte riktigt samma sak.
Men om man nu hade lyckas fånga in den… kan man bara lämna den på djursjukhuset eller?

jag tror det, min vän jobbar på ett djursjukhus, hon betättar att ibland får de in skadade vilda djur och de brukar då stå för avlivningen
kissmekate.blogg.se
okej. Vet ju inte riktigt hur illa den är skadad ju, blodig ser den ut vid huvudet och så.. men den springer iaf som vanligt.. förrutom att den springer väldigt planlöst eller vad man ska säga.
Veterinärer kan nog hjälpa till på så vis att de avlivar djuret. Är det misstänkt myxomatos kan även SVA vara intresserade av att obducera.
Här en bild på en kanin med myxomatos (ser lite läskigt ut, så titta inte om du är känslig).
Var får man tag på en jägare då? ;o
Vet inte riktigt om det såg så illa ut, den hade inte blod runt nosen iaf.. bara avskrapad hud. Men ögonen såg ju lite ut sådär fast inte så svullna..
Var ute på balkongen och skulle kolla om jag fick syn på den men den syntes inte till nu .
Kaninen på bilden är i sista stadiet. De är sjuka i flera veckor och blir under tiden sämre och sämre. Blir kaninen inte tagen av något djur eller påkörd så svälter den ihjäl för att den inte kan hitta mat när den blivit blind. Hemsk sjukdom…
Var bor du? Om det är myxomatos så smittar det, även till tamkaniner! Man kan ringa SVA och fråga om de vet ifall sjukdomen hörjar i området.
Jag bor i Helsingborg, i stan men har lite park och så runt. Är det väldigt smittsamt? Rörde nog vid den med en filt ( inte med händerna) men la filten i en plastpåse så tänkte tvätta den och så..Har ju kanin hemma så vill ju inte riskera att det smittar.
Kan tyvärr inte ringa någon då jag inte har tillgång till telefon just nu..

Bor du i skåne kan det vara kaninpest..
Ja. Bor ju i skåne.. Kaninen har iaf inte synts till.
Ring SVA i såna fall, den kaninen måste avlivas hur som helst om dem springer runt och har smitta!
#15 Via vildkaniner & ev. myggor tror jag, Räcker med kaninen har varit på samma ställe som en vildkaninen med kaninpest för att smittas har jag för mig. Bor själv i Skåne, mina 2 är vaccinerade.
Låt den vara. Om du springer runt och jagar den kommer den antagligen dö av stress. Låt naturen ha sin gång. Förr eller senare kommer den somna in och då kan den mätta en hungrig liten räv kanske.
//Emma
#18 Men om den är sjuk kan den inte springa runt och smitta massa andra kaniner… Då blir ju ännu fler sjuka.
♥
#19 Tror den springer upp i någon skog eller liknande. Är det ingen tamkanin så är den antagligen väldigt skygg.
//Emma
#20 Men någon skrev ju att det spreds med myggor? Det spelar ju ingen roll ifall den är i en skog då, det kan ju fortfarande smitta 
♥
#21 Ja jo du kanske har rätt. Men om jag får gissa är den antagligen död nu.
//Emma

Här är fullt i skåne nu , mina kaniner är vaccinerade sen 4 månaders ålder ! (Y) (tidigast ålder)
Låter som sagt som kaninpest :( Skulle ta mina kaniner till vetrinären direkt och få dom vaccinerade. Det sprids väldigt lätt och kaninerna som får det dör väl typ 99% av kaninerna som får det?
Det sprids om du har gått där den sjuka kaninen är och sedan går till en Hage där dina kaniner är t.ex. Alltså väldigt lätt! :(
Tyvärr. Jag bor i halland och alla kaniner är inte vaccinerade än men på min skola (naturbruk) så kan man få dom vaccinerade billigare. Bra träning för eleverna och man får det gjort av folk man känner med. Inte lika stressigt heller utan väntrum och så. Så om det finns någon sådan skola i närheten är det ett bra tips? till alla där ut :)
Emma
vad kostar det att vaccinera? jag två utekaniner och ingen av dem är vaccinerade mot någonting.. har ju även en hel del vildkaniner runt omkring oss, jag har sett flera som liknade den på bilden någon visade, vid vår trädgård.. men jag trodde det var typ fåglar som gett sig på dem? jag bor också i skåne, klippan..
24 vilken naturkbruk går du på då? elr gick?
Får försöka vaccinera mina när jag har bättre ekonomie, nu kan jag verkligen inte göra de. Sen finns de inte mycket harar elr kaniner just där jag bor, så akut för min del är de nog inte.
Undrar också vad det kostar? Min ekonomi är inte den bästa just nu heller. Hur lång tid tar det innan symptom syns om en kanin blivit smittad?
Även jag bor i Halland och jag har läst mycket om kaninpesten i tidningen. Jag har dock sex (!!!!) kaniner som jag isf måste vaccinera. Funderar på att ändå hoppa det och drabbas dom så gör dom. Det där med Naturbrukselever som vaccinerar skulle jag ändå kunna tänka mig! Hur svårt kan det vara att vaccinera en liten ninis tro?
//Emma
Svårare än vad det ser ut, jag lovar! Jag lyckades både vaccinera mig i fingret och få sprutan genom även andra sidan av nackskinnet så att vaccinet kom utanför kaninen när jag försökte
. Efter några försök satt det dock!
#29 Hahah, aoouch. Det är kanske inte så lätt då xD
//Emma
Går på Munkagårdsgymnasiet i Varbergsområdet :) Har försökt få tag på en av vetrinärerna på skolan då en av dom har hand om vaccinationerna ;) Dom vaccinerar andras hundar och katter men även sina egna kaniner så skulle nog gå bra att få mina Vaccinerade med :) Har dock inte sett en ända vildkanin där jag bor nu xD Inte en plutt ens :O Trots att vi har kaniner. Då kan dom ju komma på besök ibland ;)
Emma
#28 Vi har fem här hemma som behöver vaccin ;) Fast jag betalar bara för två tror jag. Mamma har sagt att hon tar kostnaderna för Muffin men om jag skaffade fler fick jag betala :) Så Nessie och Dexter är för mina pengar :) Men har typ 16 000 kr så det ska nog gå xD
Emma