Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3407 ggr
Teddylurv
0

vill inte ligga på rygg

Hej min kanin är ca  9 veckor och jag köpte han på en djuraffär och då klippte dom korna på han och då kunde han ligga hur snällt som helst på rygg, men nu när jag har försökt klippa klorna vill han inte ligga på rygg utan sprattlar bara=/ hon sa att jag skulle klippa efter ca 14 dagar för att slippa bråka och hålla på men det funkar inte alls. Annars är han hur gosig och snäll som helst och sprattlar inte.Så jag vet inte hur jag ska kunna träna att ha han på rygg.

nån som har nått tips??

tacksam för svar

Fridaaaa
0

Varför ha han på rygg? Inget nödvändigt, kan ju ha han vanligt i famnen? I t.ex en handduk i början.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

malin--a
0

#1 Det är (enligt mej) väldigt viktigt att kunna lägga sin kanin på rygg. Ifall man behöver kolla tänder och sånt.

♥

[Nalle-]
0

Måste faktiskt hålla med #2 om det :)

Yuki var inte heller tvärlätt att lägga på rygg i början. Men jag tog en stund varje dag till att lägga honom på rygg och nu är det knappt ett problem längre! Så det tips? jag kan ge är att träna mycket på det. Kanske att någon kan hjälpa dig med att hålla honom på rygg i början om du inte klarar det själv?

[Wera]
0

De flesta av mina kaniner har kunnat lega hur lugnt och stilla som helst i famnen utan att jag "tänkt på det" iomed att jag bara lyfter och så ligger dom still för jag alltid gör det. Så det är nog bara träning som gäller. Jag tänkte heller inte på att det var "träning" för jag brukar lyfta dom lite hur som helst i famnen :) Jag är inte så försiktig av mig på det sättet för jag vill inte ha fega och skygga kaniner som inte tycker om att bli hanterad hur som helst :P hehe

Min andra dvärgvädur jag köpte (var bara 11 år då) kunde ligga helt still på ryggen i famnen utan att jag höll i henne, så klippte jag klorna. Min nuvarande hane (min tredje dvärgvädur) är likaså :)

Teddylurv
0

okej, tack alla :)  då ska jag träna mycket :)

Fridaaaa
0

#2 kan kolla tänder osv utan att lägga min kanin på rygg?! Nu kan min ena kanin det, inte dem andra två. Men alla gillar ju olika så

Zvintos
0

Har du testat att linda in honom i en handduk innan du lägger honom på rygg?
På så sätt kan du ta fram en tass i taget när du klipper.
Smidigt om man har en kanin som inte ligger helt still.

LucyLove
0

Klia honom på magen, då slappnar de flesta kaninerna av. Metoden funkar dock inte alltid, men värt ett försök! ;) Funkar på alla mina. :)

[Wera]
0

#8 Mina kaniner har inte tyckt om att man kliar dom på magen tror det har kittlas elr så :P hehe

Men ett tips? är att ha kaninen djupt ner i famnen mellan låren typ :P tills kaninen kanske slappnar av. Eller ha öronen "fastklämda" (inte hårt!) mellan låren :P Vissa kaniner ligger still när man har en hand om öronen - då kan man använda benen så har man händerna fria.

malin--a
0

#6 Förlåt, jag menade inte att vara otrevlig! Menade bara att det är lättast att kolla tänder och sånt då :)

♥

Fridaaaa
0

#10 Tog det inte som att du var otrevlig heller :=)

Leftys
0

börja med att ta några gånger om dan ( inte mer är typ 20 sek)  sen vänjer den sej :) ge den något gott efteråt ;)

lycka till ! ;)