Kanin ute sen inne?
Våra kaniner bor ute och tanken är att de ska göra det även i vinter. Vi har velat lite fram och tillbaka om hurvida vi ska ta in dem över hösten/vintern eller inte men troligtvis får de som sagt bo kvar ute.
Jag har tidigare bara haft innekaniner och är lite osäker på hur det funkar att ha kaninerna ute året runt. Om man "ångrar" sig mitt i vintern och skulle vilja låta dem flytta in, funkar det?? Eller stör man liksom balansen då? Jag tänker just för att de har satt päls och vant sig vid kallare temperaturer… Hur pass låga temperaturer klarar kaniner? Våra har en stor utebur på ben som ska flyttas in mot uthusväggen och ev extraisoleras till vintern.
En fråga till ang kaniner ute på vintern: hur funkar det med vatten? Hur gör man för att det inte ska frysa?
Undrar lite samma sak, har haft utekanin men det var för en herrans massa år sedan när jag var mindre. Ni som har dem ute året runt får de även gå i hagen då? Eller föredrar de att sitta i sina hus och mysa. Om det blir riktigt riktigt kallt funkar det väll att proppa fullt med halm de kan gosa in sig i?
Du får ta in kaninen tidigt för annars får den för tjock päls och då blir det för varmt för den innne
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
kaniner klarar rätt tuff kyla. Iallafall ner mot -30 som det var i vintras ;)
Viktigt att de har mycket hö och halm och mysa in sig i. Sen brukar det vara uppskattat att skutta i snön en stund också.
Om det är blött och slaskigt ute så ska man torka av dem så de inte sitter och är blöta i buren.
Vattnet fryser såklart, så man får ge dem vatten minst 2 ggr dagligen. skål (att sätta på gallret, annars välter de omkull dem) är att föredra, för vattnet i flaskpipen fryser på en gång.
Man kan ta in en utekanin en liten stund på vintern. Men man märker rätt fort när det blir för varmt för den, och den börjar flåsa.
att "ångra sig" under vintern går inte, för då får kaninen antgaligen värmeslag (tänkt dig själv att sitta med hela termostället på dig, mössa och vanter och vinterkängor inomhus hela vintern). Det är ju en omställning på kanske 40 grader för dem, så nääää….
Om ni ångrar er efter vintern och vill ha en innekanin året efter, så funkar det dock. Men man får göra omställningarna när det är ungefär lika varmt inne som ute (glöm inte bort att det många gånger kan vara minusgrader på nätterna, även om det är varmt på dagarna).
Tack för svaren! Nu blev jag lite klokare…
Vi har ett separat hus till kaninerna, som alltså står "löst" i buren (bra förklaring va?). Kommer det att funka eller är det bättre, som jag har sett att många har, dela av buren i en ute och en innedel? Vår tanke var att det kanske var lättare för dem att hålla värmen i ett litet hus men å andra sidan går det ju att stoppa in mer halm/hö i en större innerdel…