Hjälp med toaträning
hej ! jag har två kaninungar på 6 veckor och jag vill lära dem att "gå på toa" i ett hörn. min kompis hade en kanin som kunde…
och hur ska jag få dem till att göra ?
jag vilöl lära dem att hoppa och så med.. när kan jag börja och hur ska jag göra ?
tacksam för svar .. :) / A
(Redigerat din rubrik. //Medarbetare)

sätt toa lådan där dom kissar .9
Sätt toalådan där dom kissar (kaniner brukar av sig själv kissa på ett och samma ställe) sedan kan du plocka all skit för hand och slänga det i toalådan så att det är rent överallt i buren utom i toalådan och så kanske dom lär sig att dom ska skita där ;) Eller också städar du ren buren och stället en toalåda med skit i vid ett hörn elr så :P
Du kan börja seleträna kaninerna när dom är 3 månader sedan kan du börja hoppa lite smått ca 5cm och höja med 5cm hela tiden.
Anv toalådan brukar de små lära sej fint om de får gå med mamman tills de minst 7 helst 8 v gamla =)
De blir annars säkert rumsrenare med tiden men inte alla kaniner blir ju det..

Allt som #2 säger har funkat för mej, sen vill jag ännu tillägga att i början när du byter lådan, ta INTE bort allt kiss&bajs, lukten måste finnas kvar eller så sitter du antagligen om en liten stund på ruta ett igen ;-)
Jag fick en 3 årig hane som inte alls kunde gå på toan, utan gjorde sina behov i hela buren. Så jag samlade ihop all skit och la i toalådan och satt lådan i ett hörn, sen började han göra sina behov i lådan när han märkte att allt låg där, och nu är han hur duktig som helst :) så enkelt är det !
Ett tips? är att ha höet inom räckhåll från toalådan så att kaninen kan sitta på toa och äta hö. Låter lite galet kanske, men kaniner pluttar ofta samtidigt som de äter, det ena ger det andra liksom, så det kan vara ett sätt att stimulera honom att bajsa på rätt ställe.
Vissa kaniner väljer att kissa i ett hörn och bajsa i ett annat. Kan man också hålla utkik efter. I så fall kan man behöva fler än en låda.