Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2778 ggr
trollskogenskaniner
0

Mat till dräktig hona?

Hej allihopa! Jag skulle vilja kolla att jag kan det här med maten för min dräktiga hona^^ (och när hon har kull)

Morgon: 1dl pellets

Dag: Är det ok att ge typ en morot eller maskrosblad?

Kväll: 1dl pellets

Hon är dvärgkanin :)

Inaarah
0

För det första är dvärgkanin ingen specifik ras, utan ett samlingsnamn för kaniner under 3 kg.

Jag tycker 2 dl om dagen verkar lite mycket när hon är dräktig. Jag har gett max 0.75 - 1 dl om dagen då mina varit dräktiga, och kompletterat det med bra grönsaker och ett näringsrikt hö.
När jag haft kullar har jag gett inte fri tillgång, men så att det finns mat i skålen hela tiden, dock efter att ungarna har kommit ut boet och börjat smaka på pellets.

trollskogenskaniner
0

1# Tack så mycket för svar:) Jag vet att dvärgkanin inte är en ras, ville bara påpeka storleken på kaninen^^

Inaarah
0

#2 Okej. ^^
Ett tips? är att du kikar på artikeln på framsidan (bilden av salladslandet, viktiga växter och örter för kanin). Har tyvärr inte länken just nu.
Där kan du i alla fall finna bra info om saker du kan ge och alternativt redan har hemma. Glad

trollskogenskaniner
0

#3 Tack för tipset om artikeln ;)

Emelie
0

Som Lisen säger så skall man inte öka på fodergivan innan ungarna är födda, då fett kan sätta sig runt bäckenet på kaninen som då kan få svårt att föda.

Dock skall fodergivan ökas på när ungarna födits, då mycket näring går åt till digivning.

Jag ger min hona ca 1 ½ dl pellets per dag fram tills ungarna kommer ur boet och börjar äta pellets, då får de ungefär dubbla mängden. Alltså 3 dl pellets om dagen. Självklart får de även fri tillgång på hö, torkade löv och även färska löv och grönt in i buren.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

trollskogenskaniner
0

#5 Ok, tack!Glad