Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 9878 ggr
Lady-X
0

Vad tycker ni om denna bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fungerar den året om?

Tror måtten är 170 x90x150 cm

Friheten
0

Tror inte måtten håller tyvärr. Då det är totalamått och inte inne mått på bodelen. Om det nu är samma jag mätte. Sen är virket ganska kasst. Och för dom pengarna det kostar kan man lika gärna köpa en snickare som kan göra jobbet åt en. Alt göra själv.

Lady-X
0

#1 Trist. Jag misstänkte väl det. Synd att inte husmåtten framgår, har mailat leverantören om dem. Hade du mätt i butik? Vill inte bygga egen av flera skäl. Har inte tid, kan knappt sätta upp en tavla på väggen ens och har ingen som har lust att hjälpa mig heller Gråter. Jag vill ha färdigbyggt,  snyggt, praktiskt, gärna hemleverans, bra mått och till ett vettigt pris Cool.

Rexkanin
0

Annars finns det ju vissa som bygger. Bla. här. Hoppas du hittar vad du söker! :)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Lady-X
0

#3 Jättefina burar. Ringde dem och de levererar tyvärr ej till min stad.

Friheten
0

Vart bor du?

Rexkanin
0

#4 Aha, okej :/ Synd…

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Ljusta
0

Måttmässigt fungerar den ju gott och väl, om man alltid har buren öppen så att hagen är tillgänglig. Det finns väl vatten och vind skydd att köpa till? Sen vet jag inget om kvaliteten, men den är ganska dyr så det kan löna sig att bygga själv eller låta någon annan göra det.

Ljustadalens kaningård

Horisonten
0

Om du bor i närheten av Helsingborg i Skåne finns där en som gör olika sorters burar, www.kaninburar.com

Lady-X
0

#5 Gävle

Denna bur då "hönshus med gård"

http://www.zoosajten.se/honshus-med-gard-p-2309-c-313.aspx

Eller denna "Sunshine utebur xl"

http://www.zoosajten.se/sunshine-utebur-xl-p-1203-c-313.aspx

elinab
0

Har ingen egen erfarenhet av de burar du nämner men har hört många som är missnöjda med kvalitén.

Har du kollat in Liljedals burar?

Lady-X
0

#10 Ja! Och till min stora glädje kan jag få hemleverans mot betalning fick jag reda på nyss! Så nu ska jag kolla in sortimentet där. Vilken bur av deras lämpar sig bäst för 1-2 kaniner (har bara en nu men vill ha utrymme för 2 utifall att Oskyldig).

Lady-X
0

Hittade även denna butik som tips? till alla andra lata kaninägare med tummen mitt i handen:

http://sofiashundcenter.se/list_varugrupp.asp?t=Uteburar&varugrupp=283&lang=sv

Workingdog
0

#12 de flesta ser ut som troxieburar, och dom flesta där är nog olagliga, då några var identiska med trixieburarna som är olagliga :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

SuperLivis
0

#0 Älskar den buren, vill så gärna ha en sån! :') Fast kan int ebygga själv .. www.teddytassen.se har massor av burar och levererar typ överallt tror jag. De har bla. den buren + vind och vattenskydd till den! :)

SuperLivis
0

www.teddytassen.se menade jag.

Lady-X
0

#13 Vadå olagliga? Måtten på den jag har med i TS är ju 170x90x150 cm. Är det alltså bodelen som är olaglig? Kaninen nyttjar ju hela burytan även hagen.

minkaninester
0

#16: Precis som du säger är det bodelen som är olaglig.
Jag ha för mig att den minst måste vara 100x50x50 (?)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Lady-X
0

#17 Ja men gäller det även denna typ av bur och inte bara inneburar eller uteburar som inte har Hage?

Givetvis köper jag ingen olaglig bur, men jag undrar vad som gäller egentligen då det totala burmåttet är stort och kaninerna kan vistas i hela även fast det är vinter.

Ljusta
0

#17 Låter väldigt konstigt om den skulle vara olaglig. Då är ju alla Liljedals burar olagliga med… Totalytan blir bra mycket mer än 0,5 kvm. Skulle inte tveka på att köpa en sån bur (om den var av bra kvalitet), olaglig eller ej. Man vet ju själv att kaninen har en bur som är lååångt över 0,5 kvm.

Ljustadalens kaningård

Friheten
0

Just den buren ts skrivit om har en för liten bodel. Kan inte nån maila liljedals o fråga om innemåtten på bodelen?
Det är bodelen som ska räknas, totalamåtten yttermåtten får inte räknas som lagliga mått.

Friheten
0

http://www.byggmax.com/se-sv/Byggmax/Butiker/Gavle.aspx
Kolla lokalabyggare. Ring nån så dom be om offert efter du har visat ritning på en bur du vill ha. Samt vilket virke du vill har oxå.

Kan hjälpa dig planera om du vill via pm. :) sen imorn

Katti
0

På sommaren är det OK om inte bodelen är ½ kvm, men på vintern måste den vara det! Jag ringde Jordbruksverket och fick prata med en kaninexpert (som jag tyvärr inte minns namnet på). Hon var osäker, men det var vad hon kom fram till!

Lady-X
0

#21 Suveränt!

#22 Låter rimligt.

Lady-X
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill ha denna från Liljedals, laglig eller ej så är det en härlig bur!

Mått LxBxH 220x155x110cm, pris 2.795:-.

KaninenWilma
0

#24: är den inte laglig ? vi byggde en sån fast med större mått.

[h-malm]
0

Vi har köpt en sån bur, och den får vi om ca en vecka. Men vi ska bara ha den under sommaren och på vintern kommer ninerna få byta bur. Så nej, jag tror inte att den fungerar året om :/

Lady-X
0

#26 Ja men i sådana fall finns det ju ingen bur med Hage som fungerar året om om inte ens Liljedals burar gör det :-(. Jag vill promt ha med Hage så att kaninerna kan skutta runt lite i snön eller vistas i bodelen. Dock måste bodelen vara tillräckligt stor.

[h-malm]
0

#27 Jo, det är det som jag tycker är problemet under vintern, att bodelen är för liten. Men prova kan du ju alltid göra Flört

Qepta
0

Jag bor också i Gävle och söker en bur. Har inte tillgång till att bygga en egen bur på ett bra tag så.

Men TS kolla på blocket, såg några uteburar där tillsalu.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Friheten
0

Ring en snickare. Lättast

goldcool
0

Glad Hittade till denna tråden, såg att ni skrivit lite om mig, det är jag som har Liljedals. Nu kommer jag inte kunna följa allt ni skriver här men besvarar en del vad jag själv tycker bara som ett enskilt inlägg.

Då de flesta av burarna jag gör har en extra våning som man kan kalla "förmak" till själva bodelen gör att - man kan om man vill räkna in även denna yta till bodelen, fast jag själv skulle nog inte göra det, av randiga skäl. Dock är de utmärkta åretrunt-burar förutsatt att man ställer dem intill ett tak/vägg/hus under vintern för skydd för alltför mycket snö och vind.

#19 Måtten till bodelarna till burarna är nyligen precis ändrad då vinkeln/snedtaket minskats dvs buren blir rymligare. Från 30graders lutning till numera 28grader. Kan iofs tänka mig ändra lutningen ännu mer. Det gör ganska mycket. Var precis ute och mätte bodelarna på de burar som är 30-lutning:

*Lyxpalatset* 115x50x50cm *Stora Lyxpalatset* 115x60x50cm Tvillingpalatset samma mått som vanliga lyxpalatset. Obs! Har idag ingen färdigbyggd bur hemma med 28 graders lutning, men då ökar måtten i längd och höjd för själva bodelen, dock ej i bredd. Och att det är brant sluttande snedtak gör ju att dessa mått måste mätas med fullhöjd 50cm, en intrikat mätprocess som jag säger. Ni får maila mig via hemsidan om ni vill veta exakt area med fullgodkänd höjd för själva bodelarna… Jag skulle också kunna tänka mig att man kunde få beställa högre rymd, då det inte är några problem att bygga med jättebrant lutning t ex. www.liljedalskaniner.webs.com

#22 Att experten på jordbruksverket - som man tycker bör ha koll på lagarna - är osäker när det gäller detta gör väl att ingen kan veta vad som exakt gäller och det hela blir en tolkningsfråga… Dåligt! Men varför är jag inte förvånad. Jordbruksverket verkar inte prioritera kaniner eller vad är det som är svårt.

#20 Finns det en länk, eller lagtext dit man finner vad som gäller och som man kan syfta till?

En annan intressant aspekt: Att jordbruksverket finner mina lyxburar vara godkända för vistelse för fyra fullvuxna dvärgvädurar - jag har kollat detta i och med att det är mer än 1 kvm area med godkänd höjd - anser jag själv inte är tillrådigt. Två fullvuxna dvärgvädurar har hyfsat gott om plats i en sån bur, men det är väl som med allt annat. En tolkningsfråga.

Det skulle vara roligt att få vara med i ett burtest för olika burar till kaniner.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

malin--a
0

Jag gillar den inte.

♥

Friheten
0

#31 bra att du hittade hit :) jag gillar designen på dina burar helt klart. nu vet dina innemått och kan helt klart rekomendera dina burar iom det :)
Vad jag vet har du den mest unika burdesignen.
Hur pass långt kan du leverera? Får det att får den delmonterad och skickad med tex schenker?

Kan du inte prata med medarbetarna här o kanske göra en artikel. Där du visar din bur osv.

Friheten
0

Jordbruksverket, länsstyrelsen är lotto om man ska få rätt handläggare. Tyvärr. Lantbruk får först.

Friheten
0

Går först

Lady-X
0

#31 Kul att du hittade hit! Toppen att du kunde förtydliga lite i frågan.

Det kanske finns redan. Men eftersom det säkert är många med mig som vill ha färdiga alternativ när det gäller uteburar vore det bra om man på denna sida kunde göra en bildsamling av de burar som finns tillgängliga på marknaden, kort info om varje och möjlighet att recensera burarna. Länkar till företag osv. Bara en tanke…

goldcool
0

#33 Kan vara värt att nämna att när jag gick ut och mätte innermåtten på bodelarna så regnade det och jag kånkade runt med min 4-årige son med måttband. Så är det att ha en kul hobby!! =) Så m a o kan centimetrarna behöva räknas om då jag gjorde ett överslag från yttermåtten.

Burarna levereras enligt ö k lite varstans i vårt land. Inte för långt norrut blir bökigt dock. Kan inte nedmonteras f n utan levereras i helt stycke.

Vänligen, för ytterligare frågor gå in på hemsidan och maila mig den vägen. Jag hinner inte följa denna tråd även om den var väldigt intressant.

Glad

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

FeliciaW
0

Jag tycker de burarna funkar jätte bra. Har haft den ganska länge nu och den har varit ute året om :) Har en av samma "sort" men lite mindre (men har en stor Hage med leksaker ocks så han sitter inte i buren hela dagarna) Året om funkar de jätte bra, bara man har mycket halm i själva "bodelen" som kaninen kan gräva ner sig i själv. Det man behöver tänka på under vintern när man har utekanin är ju mest att ge den extra mycket hö, mycket mer halm, att buren inte är direkt på marken utan står på ben och att man får kolla dagligen så det inte är fuktigt och blött i buren. Det finns ju även "skydd" att köpa till de här burarna, själv har jag inte det så vet ej om de funkar bra.

[Wera]
0

Möjligen fina men helt värdelösa i längden om man tänker på kvalité. Materialet är värdelöst och jag vet inte en enda som haft en sådan bur som vart hel efter ett tag - Kaninerna tuggar sönder dom.