Långpälsad korthårig kanin
Jag har en kanin som är normalhårig/korthårig men har väldigt "dålig" päls så den är otät och betydligt längre än vad man ser på de med "bättre" pälsar. Det är säkert en cm längre än annan normalhårig päls. Detta stör mig inte alls, men däremot verkar hon bli väldigt lätt varm och jag är rätt säker på att det beror på pälsen. Hon är ännu inte ens ett år, men om hon inte fäller av det, kan man hjälpa henne på något sätt för att slippa bli så varm? Hon har ju inte samma smarta päls som en långhårig kanin då pälsen faktiskt förebygger värme. Funderade på om man skulle prova klippa henne, men det kanske blir någon motsatt effekt? Jag är inte alls insatt i långhåriga kaniner, så jag har ingen aning.
Not your mom, not your milk.
Min Muffin (fuchs) har ganska dålig päls när det är varmt. Han blir jättevarm medans men lejonhuvade inte bryr sig så mycket. Brukar klippa honom då han blir svalare då :)
Har den längre täckhår då eller? För då skulle jag klippa den när det är varmt :P Fast har märkt att ungar blir varmare än vuxna? Vet inte om det stämmer men Dexter blev lätt varm i sommar och Muffin med första året :P
Emma