Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2631 ggr
Inaarah
0

Tror ni att de förstår?

Ja, som rubriken lyder. Tror ni att kaniner (och andra djur) förstår det man säger till dem?
Vad jag förstått är detta väldigt olika. Detsamma gäller kommunikation, att kunna "prata" med djuren.

Jag tror att kaniner såväl som alla djur förstår vad man säger till dem. Jag har själv fått erfara detta IRL.
Vi kan ta Chica som ett exempel.
När hon började komma in i sin tonårsperiod började hon bita/attackera mig lite smått. Inte jämt, inte djupt, men litegrann. Jag satte henne då mitt emot mig och talade om för henne att det gör ont, att jag blir ledsen och att jag ville att hon slutar. Tror ni hon bet/attackerade mig efter det? Nej, det gjorde hon inte på ca 1-2 månader.

Vad gäller hästar finns det en häst där jag rider, som återgett en hel berättelse ordagrant för Emelie Cajsdotter, som pratar med djur genom att se bilder i deras ögon, kan man förklara det.
Hästen har alltså berättat händelseförloppet och sagt till Emelie precis vad f.d ägaren sagt till honom innan han fick flyttat. Hästen var inte ledsen, men han saknade sin förra ägare men han förstod varför de varit tvungna att sälja honom.

Jag tycker det är rätt fascinerande. Jag har varit med om flertalet liknande händelser, så nu till min mening med den här tråden: Hur ser ni på dethär? Tror ni det är bullshit, har ni egna erfarenheter eller åsikter? Tala gärna om dessa! :)

[ninnakm]
0

Jag tror mina djur förstår vad jag säger…jag pratar med dom jämt och det ser ut som att dom lyssnar, min häst Aron är riktigt bonglig, hon knuffade in mig i väggen och då blev jag riktigt arg! Men så kom hon till mig och jag förklarade att som #0 det gör ont då slutade hon i alla fall den dagen:)

Jag tror dom förstår fast jag vet ju inte:)

Inaarah
0

#1 Jag tror absolut att de förstår, man får nog bara tala om det för dem! ;)

Det man bör tänka på är ju att de även kan ta åt sig riktigt negativa saker, så som något man kanske säger när man är riktigt irriterad på dem men de kan ta illa vid sig. Även det har jag märkt på Chica, därför säger jag aldrig mina tankar högt längre.. Oskyldig

kaningodis
0

Nej, jag tror inte de förstår vad vi säger däremot att de kan känna våra energier/känslor. Ex är vi arga och gapar så fattar de att det är bäst att hålla sig undan och sluta bitas eller vad de nu gör.

Ex hundar förstår ju inte vad själva ordet sitt betyder däremot vet de att de ska sätta sig ner när ägaren säger sitt. Det jag menar är att istället för att säga sitt så skulle man kunna säga banan.

Kastanjegårdens Kaniner

Inaarah
0

#3 Det ligger något i det också. När man ser på helheten är det nog precis som du skriver - jag har själv alltid tyckt så men sedan jag fick höra denna historien om hästen, som verkligen ordagrant berättat historien har jag börjat tänka i andra tankebanor.

alwiz
0

Pratar jämt med djuren, men jag tror inte att dom förstår ordagrannt.
Dom känner säkert villket humör man är på, och självklart kroppspråk.
Men jag tror inte att dom förstår exakt vad vi säger när vi pratar med dom, tyvärr.

imsuchadiva
0

Tror inte de förstår vad orden betyder, utan bara att de känner känslor.
Menar, om djur skulle förstå vad man säger varför finns det då så många problem med djur?
Tx aggeresiva hundar, hästar som vägrar gå förbi soptunnor, kaninhoner som inte lägger ungarna i boet…

[Nalle-]
0

Tror som många andra här att djur känner våra känslor men att de inte förstår orden i sig :)
Pratar alltid med Yuki och Hugo, folk som går förbi brukar kolla ganska fundersamt.. ^^

Workingdog
0

Jag kan prata med mina djur, men tror inte dom förstår vad jag säger. Mina hundar vet när tex. är ledsen, då kommer dom och lägger sig bredvid mig på ett spec sätt och pussas, om jag är arg, även om jag inte säger något så håller dom sig undan. Om jag är glad är dom glada, om jag är nervös så blir dom lite osäkra osv.. Dom känner av vilken energi man har , men tror inte att dom vet själva ordet. För sitt behöver ju inte betyda sitt. Vi hade en hund som vi sa Brödrost till så spelade han död. Så det är bara något man lär dom :)
Säger som #6 att isåfall så borde vi ju inte ha sånna problem med djur om dom förstod oss :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Inaarah
0

Hm.. ni har gett mig en tankeställare! *klappar er på huvudet*

Jag har sedan innan haft ganska klart för mig att de förstår energier i oss, hur vi mår och dylikt. Det är nog det som också gör att dem reagerar olika på saker olika dagar.

Som flera av er skriver, förstår de nog inte ordagrant. Men jag har historier och dylikt som också talar emot det - vilket just nu gör mig lite förvirrad..
Men det är ett väldigt roligt ämne att berätta om sina erfarenheter i, då ingen kan veta exakt. :)

emms
0

Jag tror inte dom förstår våra ord men till skillnad har djur instinkterna kvar. Dom känner mer vad vi menar. Vår energi och vårt röstläge osv. :)

Emma

Jennymaria
0

Jag tror! Det går inte att förklara, och jag kan inte på ngt sätt tala med hästar eller andra djur, men banne mej, jag tror, jag ser, jag känner att de hör! (Och hur många gånger per dag önskar man inte att de skulle kunna svara!)

(Sen tor ju jag oxå på julgubben, tandfén, spöken, önskningar efter stjärnfall och allt annat i den stilen..Flört )

Det går inte att förklara, men jo, absolut, på ngt sätt!

[Emmla]
0

Jag tror att djur förstår oss till en viss grad, med energier och kroppsspåk och sådana saker. Mycket bättre an vi förstår en kanins kroppspråk. Tänk er själva om vi hör en person prata på ett främmande språk hur mycket som ligger i kroppen och ljuden och inte i själva orden.

Om vi skulle säga din förbannade bajskorv till våra kaniner varje dag i samma ton som vi gör när vi berömmer dem så tror jag det skulle få samma effekt som om vi sa "duktigt pojke nu var du en snäll kanin!"

conejos
0

Dom förstår nog inte orden och språket ;P

Men själva kroppsspråket,rörelse och energi.

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

Love-
0

Jag tror verkligen att dem fattar vad man säger. Dem fattar nog mer än vad människor tror dem gör

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Ljusta
0

Jag som tror på mycket kan tänka mig att djur KAN förstå vad vi kommunicerar om ibland. Tror inte direkt att de förstår orden, utan att de kan uppfatta den inre tankebilden som alltid far omkring när man pratar, och känslor som man kopplar till det. Iallafall så tror jag att det är så, och att djur är mer komplexa än vad vi tror :)

Har haft hästar, och min första och andra häst var jag tvungen att avliva, och det var hjärtskärande att se hur de liksom blev mer och mer sorgsna när slutet nalkades. De blev fuktiga i ögonen precis som att de grät, så jag är helt övertygad om att de förstod :(

Ljustadalens kaningård

Love-
0

ja dem kanske inte fattar ordagrant vad man säger men jag tror att dem ändå fattar vad man menar och jag är elt övertygad om att dem läser av och känner av saker mycket bättre än vad andra människor gör tilll en som sagt djur fattar mer än vad vi tror, e lite trött men hoppas ni fattade vad jag skrev ändå :P

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Breathplay
0

Jag tror också djur förstår mer än vi tror, men dock inte förstår som i att förstå språket. Men vill gärna tro att dom gör det (:

Å andra sidan tror jag dom gärna vill förstå och vill försöka "prata med oss" bara att det oftast inte går så bra. Jag menar, min hund gör ofta väldigt underliga ljud när man pratar med henne, precis som om hon gärna vill säga något men det går inte riktigt xD

Isabella Ekelund

Emma-lundqv
0

Nej, det tror jag inte. Visst tror jag att de till viss del läser av kroppsspråk och sinnesstämning, men jag tror verkligen inte på "djurviskare" osv.