Varför inte mantlad + mantlad?
Jag kommer inte i håg varför skulle man inte para mantlad med mantlad nu i gen, jag tror det fanns en tråd men jag förstod inte…tacksam för svar:)
Det finns risk för att det kan bli vitschekar, och de får magproblem, och dör(?).
♥

VA ??? magproblem och dör ???
Vitscheckar får ibland sämre immunförsvar och dör ofta av någon sjukdom eller smitta innan de är 1 år gamla.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
det blir dubbelt anlag för brokad/manteltecknad och då kan ungen få vissa medfödda defekter som andra redan skrivit :)

hade jag aldrig hört talas om !!! Den här sidan är jue underbar !!! alltid lär man sig något nytt!
En kull mellan mantlad + mantlad (eller brokad + brokad) kan ge vitscheck - dock syns det inte om avkommorna är vitschecka.
Samtidigt som en kull mellan dessa kan vara en vischeckfri kull.
Som sagt du ser inte om någon avkomma är vitscheck och därmed vet du heller inte om någon av ungarna är det.
Du kan med andra ord inte säga att du har en vitscheck bara för att föräldrarna är brokade/mantlade.
Dock rekomenderas det inte att para mantlat + mantlat eller brokad + brokad.
Brokad är en dålig mantelteckning så det är samma sak egentligen.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Vit scheckar kan man se hur dom ser ut
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Hur märker man att kaninen är vitscheck om man inte var vad föräldrarna är för färger? Typ som djuraffäreskanin? Har hört att man inte kan se det på kaninens färg?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Hon menar att man inte kan se skillnad på en vitscheck och en som är brokad.
I en kull kan det ju dyka upp både vitscheck och vanliga brokade.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#8 Det går inte att veta tyvärr. Det är därför man aldrig ska avla på brokad + brokad, eller mantel+ mantel.
#10 Ok så kaniner som dör plötsligt kan vara vitscheck utan att man vet om det?
#11 Precis. Det är ofta det som är problemet med många kaniner tyvärr.
#12 ok förklarar lite :) Tycker man hittar inte mkt fakta om vitscheck, läst en bra artikel på en av kaninsidorna.
Ja, det är jättedumt att det inte finns mer info. Men jag tyckerinte att det finns särskilt mycket seriös info om kaniner i över huvud taget :/
Tycker inte jag heller faktiskt. Hittat några kaninböcker som inte vissa saker stämmer, likaså marsvinsböcker, helt sjukt
Jag har pratat med uppfödaren jag köper kaniner av, hon säger att det inte alls är någon fara. Hon parar mantlade med mantlade och har aldrig fått problem med ungarna. Hon har också hört att ungarna kan bli vitschekar och har pratat med domare på utställningar, dom parar också mantlade med mantlade och det har aldrig blivit problem för dom heller. Så jag vet inte vad man ska tror på, uppfödaren jag har pratat med har endå 20 års erfarenhet?
Okej tack så mycket, ja det skulle ju vara bra om det stod lite mer info om det, för det finns ju dom som inte vet om det och avlar mantel+mantel och brokad+brokad.
#15 Ja i de flästa böcker jag läst står det att man ska ge gnagarblandningar mm och djuraffären lurade i mina kusiner att deras hö var mycket bättre än det man köper från stall och att det inte var bra för dom :/
#17 Precis! Böckerna ska ju stämma eftersom många nya kaninägare läser dem och ska lära sig, och då lär dem sig fel :/
Djuraffärers hö brukar inte vara allt för bra.
#16 Vitscheckar finns och är ett problem. Har också pratat med en som har lång erfarenhet av kaniner & just vitscheckar. Har hon fel då?
#18 det kan inte jag bedömma
#19 Tror att det finns i alla fall, och annars hade väl inte många pratat om det, skrivit om det, varit med om det? Eller hur?
#18 Nej höt värkar inte alls bra:S Kaninerna (i alla fall mina) gillar bättre från stallet (dom har smakat kusinernas)
Och böckerna borde stämma:)
#21 Håller med dej helt och hållet!

Tillståndet kallas megacolon. Här finns en engelsk artikel om det http://www.medirabbit.com/EN/GI_diseases/Mechanical_diseases/megacolon.pdf
Första gången jag hörde talas om detta var av Birgit Lundberg som är en av sveriges främsta uppfödare av mantlade dvärgvädurar. Hon berättade att det nästan alltid är den vitaste ungen i kullen som är svagast och den som dör om någon ska dö.
Säkert så tillbakabildas dessa ungar ibland i fosterstadiet och föds aldrig.
Jag har också hört att dessa kan få problem först i vuxen ålder och eftersom uppfödare säljer eller avlivar brokade ungar som små så är det nog inte så ofta de upptäcker det. Om en uppfödare avlivar alla feltecknade ungar som nyfödda så är det ju klart att de inte får problem med det :)
är det samma sak om man parar brokad med mantlad?
#23 min kanin kommer från Birgit Lundberg!
menar du att man ska avliva alla feltecknade ungar!?
#24: Japp, det är samma anlag.
Jag tror inte att Jossan förespråkar att man ska avliva feltecknade ungar.
Däremot så existerar detta och jag tror mest hon vill poängtera att de som faktiskt avlivar feltecknade ungar som små inte upplever problemet med vitscheckar.
nämen om man inte parar mantlad och mantlad så får man ju inte probbet heller!
#26: Fast det var nog inte det Jossan riktade sitt inlägg till, utan snarare diskussionen om vissa uppfödare som parat mantlat + mantlat länge och aldrig upplevt några problem.
Att orsaken kan vara att vissa avlivar feltecknade ungar som små och därför inte då upplever några problem med vitscheckar, eftersom dessa redan är avlivade.

#23 Nej det var inte så jag menade. Som Ninni skrev så menar jag att om man hör från 'stora' uppfödare av olika brokade teckningar som hållit på i väldigt många år att det inte upplever något problem så kan det ju bero på att en del av dessa avlivar ungarna när de är nyfödda.
På scheckraser avlivas en stor del av ungarna. Mellan två bra scheckar föds 25% helfärgade och 25% med för få fläckar (vitscheckar) och dessa avlivas normalt som små. Dels för att det inte kommer att 'bli nått' och dels för att de bra tecknade ungarna ska ha bättre chans att överleva (de kan få väldigt många ungar). Det är inte heller så jättelätt att sälja tyska jättescheckar som kelisar.
Och eftersom man då avlivat ungarna och dessa tarmproblem kanske inte hade uppstått förrän senare i livet så kommer ju uppfödaren förstås inte ha problem med det.
Alt. 2 då om man inte ens upplever att man får några feltecknade så kan det ju vara så att de tillbakabildas redan i fosterstadiet.
aha, men det känns ändå lite slösigt med små liv…jag kan förstå att man gör det men om man måste avliva så många ungar skulle jag aldrig klara av att bli uppfödare, det måste bli dyrt också med vetrinär kostnader.
#29: Jag tvivlar på att de som avlivar gör det hos veterinär.
Det går att avliva hemma bara man vet hur man gör.
ahhaaaaa
vad läskigt att dom kan dö av det..:S