Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 1002 ggr
DixiStampeson
0

Funderar att göra blandning - tips att ha i?

Kommer nog börja med en hemmablandad blandning.
Det jag vet att jag kommer ha i är:

• Havre
  • Och torkad brännesla till vintern
  • Några fruktbitar

Men vad kan man ha i mer? Vill inte torka - men bränneslor torkar morfar och morsan till hästarna, tror jag, och då ska jag ta lite till Dixi också. Vilka frön kan man ha i?

Sen så vet jag inte hur mycket jag ska ha av varje.:
Någon som har något bra tips??;
Kram!

Kristall
0

Frön bör man undvika så länge kaninen inte är extremt underviktig.

Havre är väldigt energirikt och kaniner blir lätt feta av det om de får mer än de behöver. Spannmål hör egentligen inte hemma i kaninens naturliga foder,

Varför inte blanda t.ex. torkade örter (+ diverse andra växter, grönsaker etc), lusernhack, kli..? Fiberrikt och nyttigt. Så länge kaninen håller hullet på hö, grönsaker o ev tillskott (i form av örter o dylikt) behöver den inte pellets/spannmål.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Emmsann
0

Kornkross tror jag skulle passa bra i en blandning. Mina kaniner äter det och dom går varken upp eller ner vilket är jätteskönt :-)

//Emma

LucyLove
0

Hur gör man kornkross? Vart köper man det?

LinneaJohaanson
0

Har havre till mina rexar, dom blir så otroligt fina av det. Maffiga och växer på sig bra! Dom får alltså havra+pellets och snart även torkade brännäslor och andra örter! Skrattande

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Emelie
0

Havre går att ge, men i måttlig mängd, och man ska även veta vad man gör om man vill börja ge det.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

conejos
0

Jag blandar havre/korn och pellets till min gamla dvärgvädur som blivit lite kantig p.g.aa ålder

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se

[sstorm]
0

Själv har jag 2 olika alternativ hemma till kaninerna, vuxna normalfeta får mästers pellets & RR

Ungdjur, digivande honor, magra kaniner får mästers pellets, RR, svart havre och solroskärnor

Man kan ju komplettera ett foder man tycker saknar fett eller liknande ;)

DixiStampeson
0

Jag brukar ge Dixi jättelite havre ;D Hon höll sig inte i hullet av hö + frukt/grönsaker och vatten.

Emmsann
0

#3 Kornkross finns att köpa på lantmännen (grangården) eller i en hästbutik som säljer hästfoder.

//Emma