Kanin med träningsvärk?
Hämtade ju i måndags hem en överviktig tjej som är lite över 1 år och som mestadels bara suttit i sin för lilla bur.
Hon fick ut och skutta i 30 min igår just för att hon inte är van att röra på sig, misstänkte att hon skulle kunna bli stel därav den korta tiden. Och idag rör hon knappt på sig alls, kan det vara träningsvärk?
tips? på bantningstips? hon väger ungefär 1- 1½ kg för mycket just nu 
MVH Erika :)
30 min är lite för mkt för en kanin som inte är van att springa, på en gång, bättre att ta kanske 10 min på förmiddagen, 10 min på eftermiddagen så att hon vänjer sig, tänk om du skulle jogga i 30 min fastän du inte är van vid det? Lite samma sak :)
Kan vara träningsvärk. Fick hon varva ner efteråt? Inte bra att släppa in kaninen rakt in i buren efter att ha sprungit i sele i 30 min, musklerna kan bli stela då :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast om den är ute (alltså inte i sele) så tycker jag inte tiden spelar någon roll. Jag menar kaninen kan faktiskt välja själv om den skuttar och överanstränger sig eller inte!
Ts, ja kaniner kan få träningsvärk. Alla djur med muskler kan få träningsvärk! Så det är det troligen!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#2 det har du ju rätt i, men eftersom den nog fick träningsvärk skuttade den nog mkt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är den i rasthage är dens egna fel om den skuttar för mkt, men troligtvis har kraken fått träningsvärk :)

#1 Hon fick skutta fritt inne, inte i sele :)
#2-#4 Misstänkte att det skulle bli såhär. Men hon blev ju så lycklig när hon fick komma ut och röra på sig så lät henne hållas. Men då ska hon få komma ut offtare men kortare tider de närmaste dagarna :)
Sele kan hon inte få komma ut i då den största selen jag har (för små hundar) inte går runt magen. Men ska sätta upp en komposthage ute åt henne när det är torrt i gräset.
MVH Erika :)