Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1715 ggr
MissisM
0

Hjälp , kanin i stallet?

Just nu har jag min kanin ute i en bur som vi byggt, dock kommer det troligtvis bli för kallt i den på vintern. Men när ungefär ska jag ta in kaninen?

Han kommer ev få stå i stallet, dock är det inte så jätte varmt där inne på vintern men varmare än utomhus i uteburen.

När han står i stallet kommer han få stå i en sådan där bur med plast botten o galler på. Han har ett litet hus där i men inte alls stort så man kan inte fylla på med extra hö eller halm för mer värme i själva huset(hela buren är fylld med spån föresten).

Ska jag fixa ett större hus åt han som jag kan fylla med hö eller något så de blir varmare? Kan man lägga något i botten i buren under spånet så det blir varmare eller är det mycket spån som gäller?

Kan man lägga något runt omkring buren typ tyg runt kanterna? För att hålla kvar mer värme i buren.

Jag kan ta in han i ett annat ställe brevid pannrummet där det är varmare men då blir han mer för säg själv förutom när man går ut till han. Kan inte ha han inne i huset för vi har två jakthundar.. tänkte därför att han blir mindre ensam om han står i stallet.  För kommer ju stå två hästar i stallet plus katten gillar att vara i stallet. Sedan blir det enklare att hålla koll på han samtidigt som man kollar till hästarna o såOskyldig

Blev mycket text men har aldrig haft kanin förut.. Skäms

MissisM
0

*putt*

Bruden-Mbuti
0

har ni kallt golv i stallet behöver kaninen komma upp en bit annars blir plastbursdelen mkt kall, den är ju så tunn och oisolerad.

går det inte att bära in uteburen och ställa den mot nån vägg?

tror en gallerbur är för oskyddat,dragit.

LitenPyssling
0

Jag har mina 6 kaniner i stallet så jag kan skriva lite här då ^^,

Vårat stall är inte uppvärmt utan det värms upp när hästarna kommer in på natten (3st hästar).
En av kaninerna bor i sådan där bur som du beskriver, dock har jag en friggolit bit under buren, alltså mellan buren och betong golvet.
De övriga 5 kaniner bor i en 6 facks bur (dock tagit bort en mellan vägg så det är bara 5 burar just nu) som är fast byggd i väggen och 40cm över golvet.

Jag har absolut inga problem med att ha kaninerna i stallet, trots att det blir 35- här uppe en del gånger på vintern.

Kaniner för övrigt klarar upp till 40- så du behöver inte alls oroa dig över att det blir kallt för kaninen.
Ha kaninen i en bur med ett vind och vatten tätt hus i.
En bra utebur ska bestå av 3 heltäckta väggar minst.
Använd då den helt täckta delen och gör ett hus i och fyll upp denna med halm.

Som sagt, så länge du har en vatten och vindtätt hus så kommer kaninen att klara sig fint.
Har kaninen dessutom fått vara ute hela sommaren och sedan ute hela tiden tills vintern kommer så kommer kaninen att ha en mycket fin vinterpäls och därmed klara de minus grader som blir.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

MissisM
0

Så om jag tar friggolit under buren sedan bygger ett större hus o fyller med halm så borde han inte frysa? :) Är det bara halm som gäller eller går det med hö? Just nu har han spån och hö i sitt hus i uteburen. Men hö kanske inte värmer lika mycket.

När ungefär ska jag ställa in han i stallet? Efter Augusti eller ska jag vänta till Oktober?

MissisM
0

#2 Kan inta ta in uteburen för den är för stor och sitter fast mot en vägg. :/

Bruden-Mbuti
0

rådet om frigolit under var bra.

vänta med att ta in honom i stallet tills nätterna blir kalla.

MissisM
0

oki Tungan ute