Dominant kastrerad hane?!
Hej!
Jag har tagit hand om en kastrerad hankanin på 1 år nu för 2 veckor sedan ungefär. Jag har presenterat honom för min hona som jag har sedan tidigare, och det har gått jättebra ute på balkongen och ute på våran gård!
Idag provade jag att ha de sittandes i samma bur istället för varsin bur för att se om det gick bra. Honan har innan varit vädligt dominant mot en annan kastrerad hane jag hade i väntan på nytt hem, så det var mest henne jag var tveksam om. Men så började Conrad (som hanen heter) att jucka på min hona, och honan brydde sig inte så mycket.
Jag undrar mest vad det beror på. Är han mer dominant än min hona?! Hanen har tidigare bott ihop med en hona och har då inte visat något sådant beteende alls. Han är kastrerad sedan han var liten och har inte varit med om någon PARNING. Är detta något som skulle kunna gå över? Vill inte att de ska bo ihop om det ska vara så, blir för stressande för kaninerna.
Funkar det kanske att kastrera honan?
tar gärna emot tips?, råd och egna erfarenheter!
Tack!
/sabine
Kastreringen tar inte bort driften att para sig, det gör bara att det inte blir några ungar. Så hanen ville nog bara "para" sig med den nya honan och dem brukar lugna ner sig med tiden ;)
Min kastrerade hane är den som bestämmer av honom och Nessie ;) Så visst kan hanarna vara dominantast. I det vilda är det tillochmed så att dom äldsta hanarna i kolonierna har högst rang :)
#1 Det gör det väl visst det? Kastreringen tar bort pungkulorna som bildar könshormonerna. Utan könshormornerna finns det ingen lust kvar.
Emma
#2 könsdriften avtar oftast efter några veckor-månader, men ibland kan det t.o.m ta år innan den avtar helt.
Jag har sett många kastrerade hanar som försöker para!
Vad jag har hört innan så är det precis som emms säger, att könsdriften försvinner. Han är som sagt 1 år gammal och blev kastrerad väldigt tidigt, inte några såna beteenden alls innan då han gått med andra honor.
Han kanske bara vill bestämma över honan, men tyckte det var skumt då hon är väldigt dominant mot alla andra kaniner hon har träffat!
Skall jag låta de vara tillsammans ett tag och se om det lugnar ner sig, eller hur borde man gå till väga för att det ska funka så bra som möjligt?
Skulle gärna uppskatta fler åsikter! :)