Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1273 ggr
lillaisa
0

Tänka på vid första kull?

Jag ska kanske ta min första kull nu i vår och har börjat läsa på redan nu, men jag har några frågor jag inte hittar svar på i artiklar och liknande.

- När kan man grundstäda hela buren efter att ungarna ha fötts? Är det smutsigt i buren kan ju ungarna bli sjuka, men hur ska jag flytta på dem utan att de och mamman blir stressade?

- Vad gör jag om någon/några ungar är alldeles för tunna, ska jag börja stödmata direkt eller avvakta?

- Vad gör jag om det blir extrem hetta medan ungarna fortfarande bara är några dagar?

- Om jag tar ut ev. dödfödda ungar - fungerar plasthandskar eller kan de ge av sig "konstig" lukt på de övriga ungarna?

- Mamman jag kommer para kommer vara teddyvädur, borde jag klippa pälsen på magen strax innan födsel så ungarna kommer åt att dia, och hur gör jag det i så fall på bästa sätt?

- Finns det några bra böcker om kaninavel?

Har säkert glömt flera frågor nu men ;) Kom gärna med tips?, allt uppskattas!

/Isa

lillaisa
0

En till fråga: vid hur långt in i dräktigheten bör jag sluta lyfta upp henne?

/Isa

gaabriellaaa
0

tass avtryck, ska inte ta kull men kul att veta :P

Zvintos
0

- När kan man grundstäda hela buren efter att ungarna ha fötts? Är det smutsigt i buren kan ju ungarna bli sjuka, men hur ska jag flytta på dem utan att de och mamman blir stressade?
Jag städar ur hela buren när ungarna är någon vecka gammal. Detta då mina honor brukar boa i sina bolådor. Vilket innebär att jag kan städa ur hela buren utan att boet förstörs. Boar honan dock inte i bolådan får man helt enkelt städa runt boet. Så man ska inte flytta på ungarna och städa undan boet när de är små. Boet är ju till för att de ska kunna hålla värmen.

- Vad gör jag om någon/några ungar är alldeles för tunna, ska jag börja stödmata direkt eller avvakta?
Det man kan försöka göra är att öka fodergivan för honan och ge henne något mjölkstimulerande (ex hallonblad). Detta då det är väldigt svårt att stödmata små kaninungar.

- Vad gör jag om det blir extrem hetta medan ungarna fortfarande bara är några dagar?
Jag skulle göra som jag alltid gör när det är varmt, även om inga har kullar. Jag fryser petflaskor med vatten i och lägger in.

- Om jag tar ut ev. dödfödda ungar - fungerar plasthandskar eller kan de ge av sig "konstig" lukt på de övriga ungarna?
Jag tar ut dödfödda ungar utan plasthandskar på. Eftersom det är jag som ger kaninerna mat och pysslar med dem så är de redan vana med min lukt. Jag har kunnat ta i ungarna från dag 1 utan att mina honor brytt sig.

- Mamman jag kommer para kommer vara teddyvädur, borde jag klippa pälsen på magen strax innan födsel så ungarna kommer åt att dia, och hur gör jag det i så fall på bästa sätt?
Detta överlåter jag åt någon annan att svara på, som har bättre koll på teddys.

- Finns det några bra böcker om kaninavel?
Jag skulle hellre prata med uppfödare och ställa de frågor man funderar över, eller börja med att läsa våra artiklar. De flesta smådjursböcker har nämligen en hel del faktafel.

lillaisa
0

Tack så mycket Ninni!

/Isa

[Bolten]
0

#1 du kan lyfta henne hela dräktigheten

lillaisa
0

#5 Okej, så det är ingen klämrisk för ungarna?

En till fråga, när under dräktigheten ska jag sluta ta ut henne i hagen för rastning? Och när ska jag börja igen efter att ungarna fötts?

/Isa

[Bolten]
0

#6 neej hon kan vara ute hela tiden

lillaisa
0

#7 Även när hon för väntas föda när som helst?

/Isa

Zvintos
0

Jag låter mina springa i Hage fram tills dagen innan nedkomst, så hon får ta det lugnt och "boa in sig" lite.
Sedan låter jag honan vara ute lite i hagen dagen efter ungarna är födda.

[Bolten]
0

#8 De går, men bättre låta henne fixa boet och pyssla i buren då

lillaisa
0

#9 & #10 Okej tack så mycket!Glad

/Isa

lillaisa
0

En till grej *fniss*. När jag ska kolla till ungarna, ska jag ta ut mamman i hagen då så hon inte märker något eller ska hon få vara med och se vad som händer?

/Isa

[Bolten]
0

#12 Jag har alltid honan med när ja kollar ungarna

[Nallegardenskaniner]
0

Tycker du fick bra svar från Ninni ^^

men jag tycker inte du bör klippa magen på honan då hon använder håret på magen till att klä in boet :)

ev. efter om det är ganska mycket hår kvar kan du klippa bort lite. men dom brukar oftast sköta att ta håret runt om spenorna ganska bra. :)