Kanin iFokus

Kanin

Etikett: köpes-säljes-transport
Läst 1155 ggr
NiklasEri
0

Resa 13 timmar med kanin

Jag ska flytta ganska långt. Ska ta mig dit med tåg, och kommer att ta kaninen med mig. Antar att enda sättet är i en transportbur.

Går det bra för kaninen att vara i en sån bur i ungefär 13 timmar i sträck? Vad ska man tänka på? Behöver man ha med sig mat och vatten till kaninen, under resan?

Tacksam för svar!

[sstorm]
0

på LU så sitter ju diverse leverans kaniner i transport närmre 4 dar, så de ska väl gå

[aammE]
0

Det är nog ingen fara. Sätt i lite hö och en stor bit gurka (istället för vatten) så ska det gå utmärkt.

[Emmla]
0

mycke hö och lite grönsaker och lägg typ en handuk över buren så kaninen känner sig lite trygg, det brukar mina gilla

PandaFish
0

Ge kaninen vatten också den klarar sig inte 13 timmar på en gurkbit! Mina kaniner har alltid vatten om vi ska åka långt. Ska dom åka bil en timme klarar dom sig men längre än så, då ska dom ha vatten. Hö ska ju kaninerna ha fri tillgång till mina har alltid varsin stor höboll och det uppskattas :) Du kan ju ta med lite mat till kaninen också om du vill det annars kanske en morot att knapra på?

Lycka till !

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Inaarah
0

Jag brukar ge hö och mycket vattenrika grönsaker.

Ungefär 1-2 gånger under resan ger jag lite vatten i en skål, med låga kanter där jag bara häller upp lite, så kaninen kan dricka om den är törstig.
Är det dock inte mycket kurvor/upp- och nerförsbackar kan man ha en skål vatten, alternativt flaska om kaninen är van vid det.

Jag brukar skippa pellets helt under resan.

PandaFish
0

Man kan ha en liten vattenflaska, typ en sådan till hamstrar då rinner det ju inte ut något vatten:) Men annars så finns ju atlas skålarna med skvimpkant :)

Dom har en kant så vattnet inte skvimpar ur lika lätt plus att man inte behöver fylla skålen helt. Atlas skålar är sådana man får med när man köper atlas tarnsport burar , dom är oftast genomskinliga.

emms
0

En bra ide är att ta med något att lägga över buren och sitta på det lugnaste stället. :) Dom brukar inte vilja äta så mycket om det är för stressigt och så :P

Ha en handduk i bottnen som suger upp kiss och inte skräpar ner. Och jag brukar lägga hö i bottnen då dom brukar äta med av det då än om det är i en boll (under transport) tycker jag :)

Emma

NiklasEri
0

Okej, tack för alla tips?!

Jag funderar på om kaninen kommer börja gräva på burbotten under resan. Det är ju i tåg, så det kanske stör andra passagerare. Men tror jag ska åka i nån slags "djuravdelning" (där man får ha med djur på tåget), så det är väl ingen fara.

PandaFish
0

Kanske i början :) Mina kaniner gör aldrig det men dom åker transport bur minst en gång varje helg. Kommer faktiskt inte ihåg om dom grävde mkt i början? Men jag tror inte din kanin kommer gräva sig genom hela resan iaf:)